הבד"צ: כיתות לימוד מצומצמות

הגר''מ שטרנבוך
הגר''מ שטרנבוך

חברי בד"ץ העדה החרדית התכנסו במעונו של הראב"ד הגר"מ שטרנבוך לדיון חירום בעקבות התקנות החדשות של משרד הבריאות בעניין ההתגוננות מנגיף הקרונה ה"י.

במהלך הדיון התקבל מכתב מפרופ' סיגל סדצקי ראש שירותי בריאות הציבור מטעם משרד הבריאות – לרבני העדה החרדית, שהסביר את נחיצות הפעולות שיש לנקוט לצמצום התפשטות המחלה.

בד בבד דנו הרבנים על חשיבות לימוד התורה שבכוחה וסגולתה לשמש כהגנה מפני התפשטות נגיף הקרונה, ועמדו על כך שבלתי ניתן לבטל את מוסדות לימוד התורה כשם שבלתי ניתן לבטל את מפעלי וחנויות המזון והאוכל.

לאחר דיון מעמיק שנערך במשך מספר שעות הוחלט על ידי הרבנים לפעול להגברת ההיגיינה בכיתות הלימוד, ולצמצום הכיתות ולחלוקתם כפי האפשר, תוך כדי ביטול התפילה המשותפת והאוכל המשותף והמשחקים המשותפים לכלל התלמידים, ושימת דגש על השארת רק לימוד הקודש תוך כדי צמצום כמות התלמידים בכיתות ככל הניתן.

הגר"מ שטרנבוך הזכיר בדבריו את אשר נהגו בשנות השואה בישיבתו ובקהילתו בלונדון, כאשר המשיכו ללמוד תורה יומם ולילה למרות ההפגזות הקשות ולמרות ההרוגים שהיו מידי יום ביומו, וסיפר מה ששמע מפי הגה"צ רבי מרדכי פגרמנסקי זצ"ל שבגטו קובנה בכל יום השליכו למוות עשרים אלף ילדים, וכל הנשארים ישבו ולמדו מידי יום ביומו.

בסיום הדיון מינו חברי הבד"ץ וועד עסקנים שיעמדו בקשר מול המוסדות לפקח על קיום הוראות הבד"ץ בנושא ההגיינה, וכן ביקשו לעמוד בקשר מול ראשי הרשויות והשלטונות להביא בפניהם את עמדת העדה החרדית ולנסות להגיע להסדר חוקי.

כמו כן החליטו הבד"ץ להוסיף בכל יום לאחר התפילה את סדר אמירת "אבינו מלכנו" עד יעבור זעם.

בסיום הדיון התפללו הדיינים תפילת מנחה במעונו של הראב"ד מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א, כשבסיום התפילה העתירו לביטול רוע הגזירה ולצמצום התפשטות הנגיף.

במכתבם כתבו הרבנים הגאונים חברי הבד"ץ תחת הכותרת "לך עמי בוא בחדרי תורה": "הביד"צ שמעו היום במושב מיוחד על המצב בהתפשטות המכה בארה"ק ובעולם כולו, והצעדים שעומדים להפעיל ושמעו על המנהג בעוד ארצות, ולדעת רבים צריכים להחמיר כי חמירא סכנתא, וכבר שבנו זה פעמיים בקו"ק על חובת התפלה וכו', ומן השמים מעוררים אותנו לחזור בתשובה ולא נבראו אלא לפשט עקמימיות שבלב.

"ועתה באנו ע"ד בתי התלמוד תורה לתשב"ר מעיקר הדין לא נבטל חלילה תורה מתשב"ר עליהם עומד העולם, וצריכים להמשיך בלימוד התורה, ומדור דור גם במצבי סכנה לא סגרו ת"ת, כי היא מגינה ומצלת, והיא מבטחינו האמיתי בבוכ"ע, ובסגירתם הסכנה יותר חלילה.

"רק תלמידים שיש בביתם חולה או מי שחש באחד מהסימנים או חום וכו', לא יצא מביתו לת"ת. ושאר התלמידים יבואו לסדר לימודים (או לסדר להם מקום וסדר מיוחד), והמלמדים והמנהלים שיחיו ידאגו לצמצם את הכתות ולהפריד בין הכתות בכל מה דאפשר ללימודי קודש, וכמובן שיש להקפיד ביותר על הוראות הנקיות והשמירה עליהם בכל החומר ולא להקל בזה.

"כמובן שישיבות לא יסגרו ח"ו את שעריהם, אלא יצמצמו את השהות במקום אחד ככל הניתן, ויקבעו סדר לימודים באופן שימשיכו סדרי הלימודים,  ותורה מגינה ומצלי.

"והעיקר בימים אלו בהם להתחזק באמונה ובטחון בהשי"ת, ולהוסיף גדרי צניעות וקדושה, ולהרבות בתפלה ותחנונים, ונוסף על קפי' התהילים שקבענו, וסדר קטורת ומאה ברכות שכבר הודענו עליהם, יוסיפו בכל יום תפלת אבינו מלכינו על סדר התפלה ובמיוחד בבתי הת"ת והישיבות הק'.

"ומן השמים ירחמו עלינו להסיר כל נגע ומחלה, ובין גאולה לגאולה נוושע בתשועת עולמים בעגלא ובזמן קריב בב"א.

"הכו"ח הביד"צ דפעיה"ק ת"ו, יום י"ט אדר תש"פ לפ"ק יומ"ד מרן הגרי"ח זאנענפעלד זיע"א

השארת תגובה