אכזבה בימין: הסיפוח נדחה

נתניהו בגוש עציון, צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו בגוש עציון, צילום: קובי גדעון, לע"מ

יממה אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג בטקס רב רושם את "עסקה המאה" וראש הממשלה בנימין נתניהו הכריזה כי יביא ביום ראשון לאישור הממשלה את החלת הריבונות בבקעת הירדן וביישובים היהודיים ביהודה ושומרון – הסוגייה מצטיירת יותר ויותר כפארסה.

נראה כי המבוכה סביב סוגיית הסיפוח גברה וספק אם נתניהו יעלה את הנושא לאישור הממשלה בשבוע הבא, בניגוד לדיווחים מוקדם יותר כי על הכוונה לקיים ישיבת ממשלה שלא מן המניין ביום שלישי הבא. בעקבות הדברים הגיב לדיווחים זמן קצר אחרי גורם בכיר בפמליית ראש הממשלה שהבהיר: "לא תהיה החלת ריבונות בלי שהאמריקאים יראו את המפות".

מוקדם יותר אמר גורם בפמליה כי, "במשרד ראש הממשלה עובדים במרץ על הכנת ההחלטה. מדובר בעבודת מטה מורכבת שכוללת בין השאר מפות ותצלומי אוויר ומקווים להשלים אותה בהקדם". ב'ישראל היום' דווח כי בסביבתו ראש הממשלה הגיעו למסקנה שההחלטה אינה בשלה, ומסיבות טכניות מחייבת עבודת מטה מורכבת ומפורטת בהרבה. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי התהליך יימשך זמן רב יותר מאחר שהוא יחייב שרטוט מפות וכן בשל הרצון לבצע אותו בתיאום מדויק עם ארצות הברית. בנוסף, נערכת עבודת מטה מול ראשי הרשויות ביו"ש על מנת לוודא שכל היישובים נכללים בהחלטה על פי תכניות המתאר וכי הם לא ייפגעו גם לטווח הארוך.

נזכיר, כי שגריר ארה"ב סתר את דבריו שישראל יכולה להחיל ריבונות במיידי: דיויד פרידמן, אמר ביום רביעי כי ארצות הברית מעוניינת להקים ועדה בשיתוף עם ישראל שתדון בהחלטה ישראלית על החלת הריבונות תוך תיאום בין המדינות: "זה תהליך. צריך לוודא שהסיפוח תואם את המפה שבתכנית שלנו", אמר פרידמן. "נראה את ההצעה הישראלית ונוודא שהיא עולה בקנה אחד עם התכנית שלנו. נקים את הוועדה בהקדם ונעבוד על זה מיד וננסה לסיים במהירות אבל איני יודע כמה זמן זה ייקח".

"המילה סיפוח היא לא המילה הנכונה – אלא החלת החוק הישראלי. ממשלת ישראל תעשה את מה שתעשה ואז הוועדה תשקול ותקבע כחלק מההסכם", הבהיר פרידמן.

השארת תגובה