בגלל טעות: נעצר על 'זיוף רשיון'

טעות אנוש שלחה נהג למעצר, תוך שרכבו ורישיונו נלקחים ממנו. רק התערבות משפטית מנעה את כליאתו לשלושה חודשים לפחות

אילוסטרציה - נהג ברכב
אילוסטרציה - נהג ברכב

איש במשרד הרישוי, בתביעה המשטרתית או בהנהלת בתי המשפט לא יודע לומר כיצד ארעה התקלה, אך בעקבותיה כמעט והושלך נהג שלא עבר כל עבירה – לשלושה חודשי מאסר.

הפרשה החלה בבוקר יום ראשון ה-24 בנובמבר 2019, אז עיכבה המשטרה את הנהג, תושב ירושלים, לבדיקת רישיונות, שבמהלכה הציג הנהג לשוטרים רישיון נהיגה בר תוקף.

משום מה, המחשב המשטרתי, הציג מידע סותר לחלוטין, לפיו הנהג הינו עבריין הנוהג בזמן פסילה אשר הושתה עליו מבית משפט. בלב השוטרים עלה מיד החשד כי האיש זייף את רישיונו, או מסר למשרד הרישוי אישורים מזויפים לביטול הפסילה על מנת לקבל לידיו רישיון חדש בר תוקף.

לא עזרו לנהג ההסברים על כך שקיבל את רישיונו החדש כדין ממשרד הרישוי, ושפסילתו תמה. לחיזוק דבריו הביא הנהג לתחנת המשטרה אישור לביטול הפסילה, אותו קיבל ממשרד הרישוי. אך השוטרים לא שעו לתחינותיו היות והמסמך אותו הציג  איננו אישור רשמי.

בו במקום הוחלט לעצור את הנהג, להחרים את רישיונו ואת רכבו, ולשלוח אותו למעצר בית מלא על ידי קצין משטרה, עד לדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט לתעבורה בירושלים שנקבע ליומיים לאחר מכן.

בבקשת המשטרה להארכת המעצר ובכתב האישום שהוגש נגדו, הוצג הנהג כאדם בעל מסוכנות גבוהה, מאחר וקיים חשד כבד לכך שזייף אישורים והגיש אותם למשרד הרישוי, על מנת לקבל לידיו רישיון שנחזה כבר-תוקף – בעוד הוא נתון בשלילת רישיון.

במסגרת זו הדגישה התביעה המשטרתית את מסוכנות הנהג, היות ועומד נגדו עונש מאסר על תנאי ל-3 חודשים, אותו קיבל לאחר שהואשם והורשע בנהיגה בשכרות כחצי שנה לפני כן, עבירה שבעטיה נשלל ממנו רישיונו בפועל לשישה חודשים.

במהלך הדיון בהארכת המעצר ביקש הנאשם לקבל אורכה על מנת לשכור שירותי פרקליט, ובית המשפט נאות לבקשה, תוך הארכת מעצרו ביום נוסף.

למחרת היום שכר הנאשם את שירותיה של עוה"ד חנה דוד, אשר נוכחה לדעת כי הנאשם אכן הפקיד את רישיון הנהיגה שלו בבית המשפט. הנאשם הביא עמו את אישור ההפקדה המקורי שהגיש במשרד הרישוי.

לדברי עוה"ד דוד, האישור שהוצא ממשרד הרישוי  אכן מעיד על כך שפעל כחוק, והפקיד את רישיונו כדין, ורישיון זה הוחזר לו לאחר שהשלים את תקופת השלילה ומילא אחר כל דרישות משרד הרישוי.

לדברי עוה"ד דוד, אישור ההפקדה האותנטי הוצא על ידי מזכירות בית המשפט עוד ביום גזר הדין. הנאשם שמר אותו ולאחר תום הפסילה הציג את האישור לפקידי משרד הרישוי, והם עדכנו את הרשומות שהפסילה הוסרה.

כך, לדברי עוה"ד דוד, קיבל הנאשם את רישיונו מחדש. לדבריה, למרות שהאישור הוצא על ידי מזכירות בית משפט, במערכת הממוחשבת של בית המשפט  לא הופיע האישור "ובמזל גדול נשמר בתיקו של הנהג במשרד הרישוי. אם האישור הזה לא היה נשמר במשרד הרישוי– הנהג הזה היה היום בכלא" דברי עוה"ד דוד.

לעדותה, הבינה עוה"ד דוד בנקודה זו כי מדובר באישום שווא, שנבע מטעות באחת הרשויות – וכי למעשה הנאשם, התלוי ברכבו וברישיונו לשם פרנסתו הדחוקה – נעצר על לא עוול בכפו.

עוד באותו היום הגישה עוה"ד דוד בקשה דחופה לביטול כתב האישום נגד הנהג, ובמסגרתו ביקשה להחזיר לו באופן מיידי את רישיונו ואת רכבו.

לאחר שהתביעה המשטרתית נוכחה לדעת על קיומו של האישור המזכה, הוחלט לשחררו באופן מיידי ממעצר.

ארבעה ימים לאחר שחרורו ממעצר, דן בית המשפט בבקשה הדחופה אותה הגישה עוה"ד דוד – שם נסוגה בה התביעה המשטרתית מכתב האישום – והוחלט להחזיר לנאשם את רכבו ואת רישיונו באופן מיידי.

במהלך הדיון איש לא יכול היה להסביר את מקור הטעות. האם  הייתה זו טעות במחשבי המשטרה, או שמא היה זה בלבול במזכירות בית המשפט.

עו"ד חנה דודhttp://hanna-david.com עוסקת  בתחום המשפט הפלילי ובדיני תעבורה הכוללים עבירות מהירותנהיגה בשכרותנהיגה תחת השפעת סמיםביטול פסילות מנהליותתאונות דרכיםייצוג נהגים חדשים וניהול תיקי גרימת מוות ברשלנות.

השארת תגובה