שלמה סלצקי ו'ישיש' מגישים: "אנו עמלים"

החזן שלמה סלצקי, עם המעבד יוסל'ה קלצקין ומקהלת 'ישיש' (The Yossi's Choir), מביאים אל קדמת הבמה מראות ותחושות שלא רבים הצליחו להראות קודם על חיבור ללימוד הש"ס

במהלך השנים צפו ועלו עשרות ואולי אף מאות יצירות רבות שהולחנו והושמעו לכבודה של תורה, שונו גרסאות ושוב יצאו בכוחות מחודשים, אך גם כאשר נדמה שראינו הכל ושמענו הכל, ביצירתיות נפלאה שהעניק ה' לברואיו, באים שני אנשים צעירים ומוכיחים שהשמים הם הגבול – תרתי משמע.
הביאו שינוי אל קדמת הבמה: מקהלה חסידית מקצועית בשילוב חזנות ושירה
לכבוד מעמד עצום ורב שיתקיים ברחבי העולם ללומדי התורה שמסיימים את הש"ס אחרי שבע שנות לימוד, מביאים החזן שלמה סלצקי, בליווי מקהלת 'ישיש' עם מנצח המקהלה, המעבד יוסל'ה קלצקין, יצירת פאר בקנה מידה בינלאומי שכולה השתוקקות של קדושה, תורה ולומדיה. היצירה נקראת "אנו עמלים" ועל העיבוד הייחודי שלה אחראי כמובן יוסל'ה קלצקין.
את שמו של סלצקי, חזן צעיר בגילו (34) אם כי זקן בעשייתו, ראינו ושמענו לא מעט פעמים. הוא החל את דרכו כילד פלא בחסידות גור והפך לחזן בעל ייחודיות מדהימה שהתחבב על קהלים שונים. במשך 4 שנים היה החזן המוביל של רפי ביטון, והופיע כל שבועיים במקום אחר בארץ ובעולם. 6 מקהלות מובילות יצאו מתוך עולמו של ביטון והם סבבו סביב מוזיקה ישראלית ולא ישראלית, והפכו לפורצי דרך.
לאחר שצבר פופולאריות רבה בקרב קהלים רבים ומגוונים, ולאחר שהבין את העוצמה בפריצת הדרך שחווה אצל ביטון, החליט החזן שלמה סלצקי כי הוא ייקח את הדברים לאווירה חסידית אותנטית. וכך הקים בשנת 2016, מקהלה חסידית שמטרתה היתה להביא אל קדמת הבמה איכות ברמה הגבוהה ביותר. כדי להוציא לפועל את החזון, חבר סלצקי אל ידידו, המעבד יוסל'ה קלצקין, המשמש בפועל גם כמנצח המקהלה, וכך נוסדה "ישיש" – מקהלה חסידית שמלווה חזנים בצורה מקצועית ומשלבת גם ניגונים חסידיים. יוסלה קלצקין, אף הוא, ידיו רב לו בעולם המוזיקה, בא ממשפחה של בעלי תפילה וחזנים, בוגר מכון ת"א לחזנות, בנוסף למד מוזיקה באופן פרטי אצל מספר מורים, בעל ניסיון עשיר בעולם הווקאלי.
המקהלה מונה 12 חברים, והשילוב המיוחד של שירה וחזנות, הפך ללהיט בכל מקום אפשרי. רשמים אדירים הותירה אחריה המקהלה בקהילות יהודיות באירופה ובארצות הברית, כאשר המאזינים הרבים מגיבים פה אחד: יש פה משהו אחר.
רגע של הארה לכבוד סיום הש"ס: יצירה שטרם נראה מבריאת העולם

סלצקי וקלצקין הוכיחו שיתוף פעולה מדהים שיצר יצירות מופת. עד כה יצאו שבעה מיקסים, כאשר שני קליפים מתוכם עלו ליוטיוב. התפילה המיוחדת מפי חזן מוכשר וחברי מקהלה איכותית, גרמו התרוממות רוח ברורה ואף הציפו באנשים זיכרונות מבית אבא וסבא.
מתוך המקום אותו זיהה החזן סלצקי, ומתוך ההבנה מה רב כוח החזנות בשילוב השירה, החליט לקחת את הנושא צעד אחד קדימה. במחשבה יצירתית שעלתה במוחו, הוא החליט שלכבוד סיום הש"ס הנוכחי, ייצא קליפ ייחודי שיעניק לשומעים ולצופים את תחושת ההשתוקקות ומתיקות התורה, ובד בבד יעניק כבוד לכל חברי מקהלת 'ישיש', שהם כולם משתתפים בשיעורי הדף היומי, כל אחד במקומו האישי בו הוא מתגורר.
יחד עם מנצח המקהלה, המעבד יוסל'ה קלצקין, ישב סלצקי, וחשבו כיצד ימחישו את הרגשות האדירים לקראת המעמד הגדול. התוצאה המובאת לפניכם, היא יצירה חדשנית וייחודית, שכל כולה המחשת ההשתוקקות לתורה ולשכר עושיה. את היצירה מלווה תזמורת בת תשעה כלים! כשהמנגנים הם מיטב המוזיקאים מהטובים ביותר: אחיה כהן, אייל שילוח ואנסמבל כלי הקשת. נחמן צוקר עם כל כליו, אבי אבידני ועוד. גם הממקסס הבלעדי, אבי זאנו, גויס לצורך הפרויקט המיוחד.
ביצירה הזו מתגלה כישרונו של החזן שלמה סלצקי, גם כתסריטאי מקצועי. הוא יצר את התסריט, בו נראית דמות אדם קשיש שלמעשה חווה געגועים לעבר המפואר כיהודי לומד תורה. הדמות שנבחרה לגלם את התסריט, הוא השחק יוסי מצנר, ידיד טוב של סלצקי. היצירה כולה בנויה, כאמור, על השתוקקות ללימוד התורה, על הרצון ללמוד, וכמובן ההנאה מלימוד התורה, ולאחר מכן הפלפול, כשלאחריו השמחה פורצת הגבולות מאושר הלימוד.
למעשה, חדי עין ישימו מיד לב כי זו היצירה הראשונה בעולם שנכתבת על סיום הש"ס ונכנס בה פנימה הטקסט של הדרן, מתחילתו ועד סופו. מהקטע של 'מודים' ועד 'בשלום הראשונים שמסיימים את ה' יברך את עמו בשלום'.

גם אנשים שמעולם לא מצאו חיבור לעולמות של חזנות, ימצאו ביצירה הזו טעם שיותיר אותם פעורי פה. נפש יהודית שתאזין ליצירה הזו, תתמלא ותתענג – זמן רב לאחר שהצלילים יסיימו להתנגן.

קרדיטים: לחנים: ר' צבי גולדקנופף (ויאתיו תשנ"ה), שלמה סלצקי ויוסלה קלצקין, טאנץ גור. יוזם היצירה: שלמה סלצקי. כתיבה, עיבוד, והפקה מוזיקלית: יוסלה קלצקין. נגני התזמורת: אבי אבידני, אחיה כהן, אייל שילוח ואנסמבל כלי הקשת, נחמן צוקר. מיקס: אבי זיו (ז'אנו). הוקלט באולפנים: הניגון – אבי זיו, אולפני פאר, זמירות – בנט. חזן: שלמה סלצקי. מנצח מקהלת ישיש: יוסלה קלצקין. חברי המקהלה: יהודה ארליך, דובי בלוי, יעקב ברלינגר, שלמה דיוויד, משה רוטמן, משה רויכר, שלום שטיינברג. תסריט: שלמה סלצקי. בימוי, צילום ועריכה: נתי אלבר. שחקן ראשי: יוסי מצנר.

צולם בבית הכנסת "בית ישראל" בשכונת ימין משה – משכנות שאננים. ירושלים.
תודה מיוחדת לתלמידי ישיבת "קה אכסוף" על השתתפותם  בצילומים, ולהנהלת הישיבה על העזרה והגשת הסיוע בזמן הצילומים.
השארת תגובה