הוא לא עורך דין – אבל 'מייצג' בבית משפט

עורך דין נועם קוריס
עורך דין נועם קוריס

שאלה: על פי חוק סדר הדין האזרחי ניתן לשלוח מייצג לדיון בבית המשפט. האם רק בתביעות קטנות, או שמא אף בתיק אזרחי?

האם צריך ייפוי כח מיוחד, או מספיק חתימת המייפה? צילום ת.ז. שלו?

תשובה: בבית המשפט לתביעות קטנות אי אפשר להיות מיוצגים אלא אם מבקשים מבית המשפט בגלל סיבה מיוחדת ובית המשפט מאשר את הייצוג. תשומת הלב שבבית המשפט לתביעות קטנות ניתן עקרונית לקבל אישור לייצוג על ידי כל אדם, ולאו דווקא על ידי עורך דין.

בבית המשפט הרגיל, שאינו לתביעות קטנות, לא ניתן להיות מיוצג על ידי אדם אחר שאינו עורך דין אלא במקרים בהם מדובר בשני בעלי דין באותו צד (תובעים או נתבעים), ואז הם רשאים לייצג האחד את השני אפילו אם אינם עורכי דין.

 

שאלה: רציתי שתבדקו אם יש עילה לתביעה ייצוגית בנושא קו אוטובוס מסוים היה שייך לאגד.

בתקופה האחרונה זה עבר לחברה אחרת ובאוטובוסים של החברה האחרת מעבירים את הרב קו לא אצל הנהג אלא בעמדה מקוונת. המחיר לכל הקו הינו 9.30 אולם , אני עולה באמצע ונוסעת 4 תחנות בלבד במסלול שעלה עד לאחרונה באגד רק 5.90 ₪.

החברה החדשה לא משנים את מחיר הנסיעה והוא נשאר 9.30.יותר מזה- יש אפשרות לבחור את מחיר הנסיעה .בחרתי 5.90 אבל גם אז חוייבתי ב- 9.30. הדבר חוזר על עצמו מידי יום. יש לי צילומים והוכחות.

האם ניתן להכריח את החברה החדשה לתכנת את המכשירים באוטובוסים כך שברירת המחדל תהיה 5.90.

בצור כמו שזה עכשיו זה גוזל מאנשים רבים מתוכם מבוגרים שלא בודקים אלא ישר מעבירים את הרב קו.

תשובה: על פניו נשמע שהעניין בהחלט מתאים לתביעה ייצוגית, נראה שיש כשל של חברת האוטובוסים שפוגע בציבור רחב של נוסעים שנאלצים לשלם מחיר גבוה ממה שהיה עליהם לשלם.

לתשומת ליבך גם, ככל ותוגש על ידך תביעה ייצוגית בנושא וזו תתקבל על ידי בית המשפט- הרי שבית המשפט צפוי לתגמל אותך בגין המאמץ שהביא תועלת לציבור נוסעים גדול, התגמול יכול להגיע אפילו למיליוני שקלים.

 

שאלה: ברשותי דירה יחידה בבני ברק שקניתי לפני חצי שנה לא שלמתי מס משום שהסכום 1,200,000.

נמוך ממדרגת המס. עתה ברצוני לקנות דירה נוספת בסך 1,000,000 האם אשלם מס על רכישה על קניה זו וכמה. והאם מתי שאמכור את שני הדירות אשלם מיסים וכמה.

תשובה: מאחר והדירה הבאה שתרכוש כבר תהיה דירה שניה ולא דירה יחידה אתה צפוי לשומת מס בשווי 8 % מהדירה החדשה, סך של 80,000 ₪ לפי הנתונים שהצגת.

 

שאלה: הזמנו ריצוף בחנות ושילמנו 1000 ש"ח מקדמה ולאחר חודש ביטלנו את ההזמנה כיון שהקבלן החליט לקנות במקום אחר כמובן שעדיין לא אספנו את הסחורה ובעל החנות לא מסכים להחזיר לנו את המקדמה בטענה שעלה לו משאית להביא את הסחורה מהצפון למרכז.

האם על פי חוק מגיע לנו את הכסף בחזרה או לא? נשמח מאוד אם תחזיר תשובה

תשובה: נראה שבנסיבות העניין שילמתם דמי רצינות על מנת שיזמינו עבורכם ריצוף וביטלתם את ההזמנה ללא קשר לאיכות הריצוף הוא התנהלות כולשהי שקשורה בחנות ואף לאחר יותר מ 14 ימים ולכן נראה שבדין עמד בעל העסק על הותרת המקדמה בידיו.

 

שאלה: נחקרתי במשטרה לפני כמה שנים תחת אזהרה, מאז לא פנו אלי כלל ואני רוצה לדעת מה עלה בגורל אותה החקירה והאם היא כבר נסגרה, איך ניתן לבדוק זאת?

תשובה: ניתן לפנות עם תעודת זהות לכל תחנת משטרה (לאו דווקא התחנה בה נחקרת) ולבקש תדפיס רישום פלילי. בתדפיס הרישום הפלילי ניתן לראות את החקירות שעדיין נותרו פתוחות, וכן חקירות שנגנזו שלא בהעדר אשמה ובחמש השנים האחרונות לפחות.

ניתן לשלוח שאלות למדור במייל [email protected]

עו"ד נועם קוריס מייסד משרד נועם קוריס ושות' בשנת 2004. משרד עורכי דין נועם קוריס ושות' עוסק במשפט מסחרי מאז שנת 2004. עו"ד נועם קוריס בעל תואר מסטר במשפט מאוניברסיטת בר אילן.

השארת תגובה