שלח לך אנשים

שבת פרשת שלח… שבת של התבוננות על השלוחים או השליחים, משחר ההיסטוריה ועד היום. אפשר לומר שאין נקודה ברחבי תבל ששלוחי הרבי מליובאוויטש לא נמצאים בה. והם אכן עושים עבודת קודש

הרב ישראל גליס
הרב ישראל גליס

שבת פרשת שלח… שבת של התבוננות על השלוחים או השליחים, משחר ההיסטוריה ועד היום. לרגע נדמה שרק חסידי חב"ד-ליובאוויטש נמצאים ברחבי הגלובוס ועושים יידישקייט, אבל לא, ישנם עוד "שליחים".

אפשר לומר שאין נקודה ברחבי תבל ששלוחי הרבי מליובאוויטש לא נמצאים בה. באיזו נקודה שלא תגעו על כדור הגלובוס, תגלו שהם שם. והם אכן עושים עבודת קודש.

בשנת תש"נ יצאתי לבלרוסיה לעיר מינסק, לעזור לידידי הרב יצחק וולפין, חסיד קרלין סטולין, לארגן כנס קהילות של היהודים הנותרים בבלרוסיה, המכונית גם "רוסיה הלבנה".

בעבודה מאומצת שעשה הרב וולפין ברחבי בלרוס, התברר שעד היום יש יהודים במינסק, גומל, הרודנא, פינסק, בריסק, אורשוב, מוגילוב, שקלוב, וולוז'ין ועוד.

היה זה מרתק אז לצאת מהעיר מינסק לכביש הראשי המוביל עד לוורשה שבפולין, וביציאה מהעיר לראות שלט ענק שעליו כתוב "למיר", "לוולוז'ין" ו"לברסט" (בריסק). והכל קרוב לעיירות נוספות שכה מוכרות, קמניץ, פודולסק, פינסק, נובגרודק (נובהרדוק) ועוד.

החלטנו לצאת למסע חיפוש בעיירות האלו, ומצאנו פה ושם יהודים בודדים נמלטים ומפוחדים, חלקם מתבוללים. הרב וולפין יצר קשר עם ראשי השלטון, והצטרפתי אליו להזמין באופן אישי את ראש הממשלה, הנשיא, שר הדתות, שר החוץ ועוד לכנס קהילות בן שלושה ימים מרתקים, של אנשי הקהילות ביחד עם רבנים מהארץ והעולם, כמו הרב יצחק קוליץ רבה של ירושלים, הרב שמחה קוק רבה של רחובות, הרב יעקב אריאל רבה של רמת גן, הלורד הרב עמנואל יעקובביץ רבה של אנגליה, הרב סיטרוק מצרפת ועוד רבנים. אחרי שלושה ימי הכינוס אף נשארו שם הרבנים לשבות את השבת במקום.

ביום שישי, ערב שבת, יצאתי עם הרב יעקב אריאל לראות את סניף "בני עקיבא" ביער ליד מינסק. ההתרגשות הייתה גדולה לראות בני נוער מקומיים שרים יחד שירי נשמה.

השבת הייתה מרוממת ומיוחדת ועשתה רבות. גם לאחר מכן, הרב יצחק וולפין המשיך עוד שנים רבות בפעילות למען יהודי בלרוסיה.

אחד השליחים המוצלחים שבבלרוסיה הוא הרב משה פימה, שהקים בעיר פינסק בית ספר יהודי, ישיבה, סמינר בנות, שיעורי תורה ועוד.

בחול המועד סוכות של שנת תשנ"א, התארח אצלי בסוכה שר הדתות של בלרוסיה. ראשי ישיבת בריסק הגיעו גם הם אז אל סוכתי, כדי להקביל את פניו ולדבר על לבו על בית העלמין בבריסק שנהרס.

היה זה קשור גם לאחת הפעולות שעשה השליח הרב יצחק וולפין – לגדר את בתי הקברות היהודים ולשקם אותם.

בפגישה עם שר הדתות ושר החוץ של בלרוס, קנינו את ישיבת וולוז'ין שהפכה אז למאפייה. כיום הבניין משמש לכינוסי יהודים מהאזור. כך גם עזרנו בשחרור מבנה ישיבת מיר, שהפך להיות סניף דואר. באחד הביקורים נפגשנו עם יהודיה בודדה בשם ליבה ורנוביץ שעובדת בסניף הדואר, כדי לשמור על הישיבה.

■ ■ ■

שליח נוסף שעושה עבודת קודש כבר 30 שנה כרבה של אוקראינה, הוא הרב יעקב בלייך, חסיד קרלין סטולין המכה גם כסגן יו"ר ועידת רבני אירופה.

הרב בלייך הקים בתי ספר, בתי כנסת, בית ספר לבנות, ישיבה וסמינר בשם "לציון ברינה" שיש לו גם סניפים בארץ.

שליח נוסף מוצלח היה הרב רוזנטל בלבוב, שעשה שם רבות ונצורות. היום כבר יש שם שליח אחר מטעם חסידות קרלין.

עוד "שליח" שעושה עבודת קודש הוא הרב פנחס גולדשמידט, רבה של מוסקבה, שהוא גם יו"ר ועידת רבני אירופה, שמתמודד לא רק בבעיות תפקוד הרבנים ברחבי אירופה אלא גם בעשייה גדולה בתוך רוסיה. פעילותו זוכה לברכת השלטונות והוא זוכה לשיתוף פעולה אדוק עם ראשי השלטון.

שליח נוסף שעושה פלאים הוא הרב שלמה בקשט, רבה של אודסה, חניך ישיבות ליטאיות, ראש מוסדות "תקווה" שהקים בית יתומים עם מאות יתומים מרחבי אוקראינה. כיום באודסה יש מאות משפחות בעלי תשובה, שחיטה מקומית, מאפית לחם ומצות, מרכז קניות יהודי וחיים יהודים שמחים ותוססים.

אכן, שליחים שונים עם עשייה מגוונת ומבורכת.

שבוע הספר התורני

אותי כבש בשבוע הספר התורני ספרו האותנטי של הסופר הרב בנימין קלוגר "מאה שערים שלי", ספר שמקיף חמישים שנות היסטוריה אמיתית של מאה שערים האחרת ממה שאנו מכירים בתקשורת. שם בא לביטוי עולמו של "הצ'אלמער" האמיתי בלי ללעוג לו, אלא במטרה להכיר את החיים הנפלאים של ילדי מאה שערים המלאים שמחה ועצב והרבה אור.

ספר נוסף שאני קורא ולומד אותו כעת הוא ספרו של ידידי פרופ' יהושע בן אריה, "הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים". בספר אני לומד להכיר את החצרות בעיר העתיקה עד לפני מלחמת העצמאות-סוף תקופת המנדט (1939-1947), ושם גם מצאתי את החצרות של בני משפחתי ועוד דברים מעניינים.

כה לחי

תגובה אחת
  1. אולי הרב יפעל גם למען ישיבת חכמי לובלין?

השארת תגובה