בית המשפט האמריקאי: ירושלים אינה בירת ישראל

בית המשפט העליון בארצות הברית דחה היום את עתירת אב שביקש לרשום את מקום לידת בנו כ'ישראל' ■ בית המשפט קבע כי "לנשיא יש זכות בלעדית ואקסקלוסיבית"

בית משפט
בית משפט

בית המשפט העליון בארצות הברית, החליט כי אזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים, לא יוכל לרשום את מקום הולדתם בדרכון, כישראל. ההחלטה המקוממת עברה ברוב של ששה שופטים מול שלושה שהתנגדו. החלטת בית המשפט המשיכה למעשה את החוק הקיים, זאת לאחר שהוגשה כנגדו עתירה על ידי אב שדרש כי יירשם בדרכון של בנו שהוא נולד בישראל.

הקביעה עברה כחוק בשנת 2002, זאת מאחר ולא היה הסכם שלום עם הפלסטינים, החליטו האמריקנים להישאר 'ניטרלים' וכך נמנעו מלהכריז על ירושלים כבירת ישראל. ההחלטה השליכה גם על הדיונים שהיו באותה שנה אם להעביר את שגרירות ארצות הברית מתל אביב לירושלים. בעקבות התנגדותם של גורמים קיצוניים, נמנע המהלך, גם כיום המצב לא השתנה.

ממשלו של אובמה היה נגד העתירה ונציגיו טענו לבית המשפט כי במידה והעתירה תתקבל ואמריקה תכריז על ירושלים כבירת ישראל, הרי שהדבר יגרום לנזק בלתי הפיך למאמצי השלום בין הפלסטינים לישראל. "נושא עדין ביותר עומד ברקע של התיק הזה. הנושא הזה הוא ירושלים", כתב השופט אנתוני קנדי.

העתירה כאמור נדחתה ובהחלטת השופטים נכתב כי "לנשיא יש זכות בלעדית ואקסקלוסיבית" ומאחר שכך, הם נמנעים מלהתערב. ממשלו של אובמה מסר בהודעה רשמית כי "אם החוק יאושר, הוא יחתור תחת מעמדה של ארצות הברית כמשכינת שלום במזרח התיכון"

השארת תגובה