האם 'יהדות התורה' שוברת ימינה?

בצל תמיכת רבנים בכירים בציונות הדתית ביהדות התורה, נכנס ח"כ יצחק פינדרוס ושאל האם במקרה של לחץ אמריקאי יש חשש שיהדות התורה תתמוך בוויתור על שטחים? תשובת מרן הגר"ח הייתה: "תגיד להם שהערבים יוותרו"

פינדרוס אצל הרב קנייבסקי
פינדרוס אצל הרב קנייבסקי

הניסיון לצרף ל'יהדות התורה' קהלים חדשים, הלך והסתבך השבוע, סביב השאלה: האם המפלגה החרדית שוברת ימינה ומתחייבת שלא לתמוך בעתיד בשום פינוי שטחים ונסיגה מההתנחלויות. בבוקר יום שלישי, נכנס ח"כ יצחק פינדרוס למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, משם יצא עם הכרעה ברורה: "שהערבים יוותר".

את המאמצים להבאת קולות ימניים, ריכז בתקופה האחרונה ח"כ מאיר פרוש (אגודת ישראל), בעצמו איש ימין מובהק, השומר על קשר אדוק עם אנשי חב"ד והציונות הדתית. הדברים הגיעו לשיא בשיתוף פעולה עם ח"כ אורי מקלב, כאשר השניים הצליחו להשיג את תמיכת הגאון רבי דוד חי הכהן, מחשובי רבני החר"דליים לצד פעילים דתיים לאומיים נוספים, והקמת המטה הדתי-לאומי ב'יהדות התורה'.

בתמורה לתמיכה, הפקידו חברי הכנסת של יהדות התורה מסמך התחייבות לשלמות הארץ, על דעת גדולי התורה. בין היתר התחייבו כי "יהדות התורה אינה תומכת ואינו מעוניינת ח"ו בנסיגות מארץ ישראל, ועפ"י החלטת מועצת גדולי התורה תמשיך במדיניות זו".

ההתחייבות לשמור על ארץ ישראל השלמה, עמדה בבסיס מאמצים להביא גם את קולות חסידי חב"ד. למרות שחב"ד הרשמית לא מתערבת בפוליטיקה, הולכים החסידים ברבבותיהם לקלפי על פי הוראת הרבי.

אלא שבמהלך השבוע, נשמעו חריקות בתמיכה הבלתי מסויגת בארץ ישראל השלמה. כך למשל ח"כ אורי מקלב בראיון לתכנית מנדי-ביתן ב'כאן מורשת', התייחס להסכם ואמר כי "ההסכם לא מדבר על העתיד, אין התחייבות. נחליט לגבי כל מקרה לגופו". גם ח"כ יעקב אשר הביע בשבוע שעבר הסתייגות מרומזת.

הטלת הספק בהתחייבות עוררה סערה והתגובות לא איחרו לבוא. ח"כ מקלב הוציא הבהרה בה נאמר: "אין שינוי בעמדתנו לגבי פינוי שטחים בארץ ישראל, הוראת גדולי ישראל בעבר היא להתנגד וזו ההוראה שקיימת גם כיום. ובכל נושא דעתנו והצבעתנו כפופה להוראת גדולי ישראל".

מטעמו של סגן השר יעקב ליצמן נמסר כי "בניגוד לשמועות", יהדות התורה תעמוד בהתחייבות עליו חתמה בפני הרב דוד חי הכהן, לפיו תתנגד לכל נסיגה משטחי ארץ ישראל.

אך ההכרעה הדרמטית התקבלה במעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שנשאל על ידי חבר הכנסת יצחק פינדרוס בסוגיה.

פינדרוס שאל את מרן בשם תושבים רבים מעבר לקו הירוק: האם במקרה של לחץ אמריקאי יש חשש שיהדות התורה תתמוך בוויתור על שטחים?

תשובת מרן הגר"ח הייתה: "תגיד להם שהערבים יוותרו".

פינדרוס הוסיף והקשה: "יש החוששים שיהדות התורה תסכים לוויתורים…", ומרן השיב נחרצות: "לא!".

השארת תגובה