איך ננצל את החופש ונתכונן לשנת הלימודים בצורה מיטבית?

ילדים בכיתה
ילדים בכיתה

החופש הגדול וימי הקיץ הם זמן של הזדמנויות. הזדמנות להתארגנות מחודשת, להתרעננות, להתמודדות עם אתגרים חדשים לבילויים ולהנאה.

לדברי מירי זולטי פוזננסקי, מומחית לקויות למידה, חברה באגד"ל האגודה של המומחים ללקויות למידה, החופש הוא גם הזדמנות מצוינת לטפל בקשיים שהתגלו במהלך השנה, ויחד עם זאת ליצור לילד חוויה נעימה בהתארגנות לקראת שנת הלימודים.

טיפול בקשיים – אם התגלו קשיים במהלך הגן או במהלך שנת הלימודים, וביה"ס הפנה אותנו לאנשי מקצוע, ננצל את החופש הגדול כדי לעשות זאת. קביעת תור לאנשי מקצוע עשויה לקחת חודשים רבים, לכן נעשה זאת בדחיפות הנדרשת. למשל: אבחון לקויות למידה, הערכה פסיכולוגית או פסיכיאטרית, אבחון קשב, קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי, בדיקת ראייה ומיקוד ראייה, בדיקת שמיעה וכדומה.

חזרה על חומר הלימוד – החופש זו הזדמנות טובה לחזור על חומר שהילד התקשה בו במהלך השנה.

ארגון ספרים ומשחקים –  נסדר ונמיין את ספריית הספרים והמשחקים שלנו. האם הם עדיין מתאימים ורלוונטיים? אם לא, כדאי לחדשם ולהוסיף משחקי חשיבה ומשחקים לימודיים, כך שגם בחופש נתרגל למידה- אך בצורה חווייתית.

הפקת לקחים – אנחנו, ההורים, יכולים לערוך רשימה עם הילד של הפקת לקחים משנה (או השנים) שחלפו. דברים לשימור ודברים לשיפור.

הכנת סביבת הלמידה – נארגן את המרחב הלימודי המיועד בבית על מנת להבטיח סביבה מיטבית ללמידה. האם השולחן מתאים? ומה לגבי הכיסא? צריך למשל לוודא שהם בגובה הנכון ובגודל הנכון. גם לגבי התאורה בחדר צריך לוודא שהיא מתאימה לצרכים של הילד.

התנסות בציוד הלמידה – נארגן חומרי למידה מבעוד מועד, וניתן לילד להתנסות בשימוש בהם. כשאנו רוכשים ציוד לביה"ס, נוחות צריכה להיות מילת המפתח. קנינו ילקוט חדש? נתאמן עם הילד על סגירה ופתיחה והיכן שמים כל דבר. כנ"ל לגבי הקלמר, קופסת האוכל, התיקייה וכו'. כך שהיום הראשון ללימודים יהיה נקי מהפרעות ומלחצים מיותרים.

איתור מקום נגיש למערכת השעות – נכין מקום ייעודי בחדר למערכת השעות, במקום בולט ובכתב גדול. כדאי לתלות מערכת שעות גם על המקרר.

שמירה על קשרים חברתיים  – לילדים שחווים קשיים בפן הרגשי, אני מציעה לנצל את החופש לשיפור קשרים חברתיים ולשמירה על קשר עם חבר מהכיתה. בנוסף, אם הילד מתחיל מסגרת חדשה, אפשר ללכת להכיר את סביבת ביה"ס, לטייל באזור, לשוחח עם שכנים או מכרים שלומדים גם בביה"ס ויוכלו להפחית מתח או חרדה.

קביעת כללי הגעה לבית הספר וחזרה ממנו – נשתף את הילד בתכנון שלנו לגבי הגעתו לביה"ס וחזרה ממנו- האם מגיע באופן עצמאי? מי בא לאסוף אותו? האם הילד נשאר בצהרון?

הצבת מטרות לשנת הלימודים הבאה – אפשר לבחור עם הילד מטרה אחת לשנת הלימודים הבאה, ולציירה כשמש אסוציאציות. למשל, הילד בוחר "אני רוצה להשתפר בלימודים", או "אני רוצה לקרוא יותר טוב", או "אני רוצה שיהיו לי הרבה חברים", ומסביב נכתוב אמצעים להשגת המטרה. נקשט את הדף ונתלה אותו במקום בולט בחדר.

ומשפט לסיכום, ננצל את החופש למנוחה וגם לחשיבה, לבילויים מחוץ לבית וגם בתוכו. ניקח את פסק הזמן הזה כדי לחזור עם חשיבה חיובית, אופטימיות ונחישות. חופש נעים ובטוח!

אגודת אגד"ל  –האגודה הישראלית של מומחים ללקויות למידה, שמה לה למטרה לקדם את תחום לקויות הלמידה כך שיינתן מענה מקצועי ושוויוני בתחום האבחון והטיפול בלקויות למידה והפרעות הקשב לכל האוכלוסיות והמגזרים במדינת ישראל.

השארת תגובה