בן 3 ניקב את קיבתו כשבלע 'משחק מגנט'

בתוך שבוע הגיעו למיון הדסה עין כרם שלושה ילדים אחרי שבעלו שרשרת כדורי מגנט. במקרה אחד ניקבו המגנטים את המעי, במקרה אחר נשלפו בניתוח לא פחות משבעה כדורי מגנט – ד"ר מרדכי סליי: "בליעת מגנטים יכולה להפוך למסכנת חיים ברגע אחד"

מגנטים שנבלעו 2
מגנטים שנבלעו 2

בחדר מיון ילדים בהדסה טופלו בהצלחה שלושה מקרים שונים בהם מעורבים ילדים שבעלו משחק של שרשרת מגנטים וסיכנו את חייהם.

ד"ר מרדכי סליי, רופא בכיר במחלקת גסטרו ילדים בהדסה עין כרם מספר: "בצירוף מקרים לא משמח נאלצנו לטפל באופן מיידי בשלושה ילדים שבלעו את אותם כדורים קטנים ממשחק נפוץ של מגנטים.

החשש העיקרי מבליעת מגנטים היא היכולת שלהם לעשות חור במעי ולגרום לדימום פנימי שיכול להסתבך, כאשר גם בליעה של מגנט אחד יכולה להוות סכנה. המגנט נמשך לברזלים והיצמדות למתכות ואפילו לבישת מכנסיים עם רוכסן עלולה להיות מסוכנת".

ד"ר סליי מסביר כי הטיפול בבליעה של מגנטים יכול להתבצע בכמה צורות וההחלטה על אופן נבחנת בכל מקרה לגופו כאשר הטיפול הנפוץ ביותר הוא הוצאת המגנטים בהליך אנדוסקופי, בחדר ניתוח.

"לאחר שמרדימים את המטופל מכניסים צינור שבקצהו מצלמה ועם מלקחיים מושכים את המגנטים החוצה בזהירות רבה על מנת לא לנקב את המעי.

טיפול מורכב יותר במקרה של סיבוך כתוצאה מבליעת המגנט הוא ניתוח – במקרה שאף אחד מהטיפולים הקודמים לא צלח או לחילופין במקרה שהמגנטים גורמים לפגיעה במעי יש חובה לנתח על מנת להוציא את המגנטים ולטפל בבעיה שגרמו".

אותם שלושה ילדים טופלו בבית החולים בדרכים שונות המייצגות את כל אפשרויות הטיפול בבליעה של מגנטים. "החוכמה היא להתאים טיפול למקרה ואף לדעת מתי לנתח ומתי אין צורך בניתוח", ד"ר סליי מספר: "במקרה הקשה ביותר, ילד בן 3 וחצי הגיע לבית החולים עם כאבי בטן קשים. בבירור שנעשה הוריו לא ידעו את המקור לכאבים, לאור התמונה הבטנית הסוערת הוחלט לנתח אותו בניתוח חרום. בניתוח התברר כי מגנטים אשר בלע ניקבו לו את המעי, בהחלט מקרה קשה ומורכב. לאור מיקום הפגיעה השתתפו בניתוח מנתחים מצוות כירורגיה ילדים ומומחים בניתוחים של מערכת העיכול העליונה יחד עם מנהל אגף הכירורגיה, פרופ' אלון פיקרסקי.

ד"ר סליי: "חשוב שכל ההורים ידעו, בליעה של יותר ממגנט אחד מחייבת להגיע למיון – אסור להסתמך על כך "שהטבע יעשה את שלו" מאחר ויכול להיגרם נזק רב לילד. זה נכון שבבליעה של מגנט אחד אפשר להישאר בבית ולעקוב, אבל חשוב לדעת כי יש להתרחק מברזלים וללבוש בגדים ללא מתכות כלל.

כל שינוי כמו כאבי בטן, בחילות או כל דבר אחר המעורר חשד יש צורך לפנות למיון לבדיקה. ובכל מקרה, אני ויתר רופאי הילדים חשים אחריות לקרוא להורים לשים לב ולהדריך את הילדים, שמגנטים הם לא למאכל ולא למשחק בפה".

השארת תגובה