חצי מיליארד ש"ח – חוזרים לבית הספר

שוק החזרה לבית ספר נאמד ב- 500-550 מיליון ₪ – קצב צמיחה מתון – צמיחה שנתית מתונה בשיעור של כ0 2%-3% – עלות סל חזרה לבית ספר כולל ילקוט נאמדת בכ- 700 ₪ (לא כולל ספר לימוד)

שולחן תלמיד
שולחן תלמיד
  • על פי נתוני משרד החינוך, בשנת 2018 מצבת התלמידים בישראל מנתה כ-2.1 מיליון תלמידים (כולל חינוך יסודי, חטיבות-ביניים, חטיבות עליונות וחינוך גבוה – אוניברסיטאות, מכללות וחינוך על-תיכוני. לא כולל גני ילדים). מצבת התלמידים נמצאת במגמת עליה בשנים האחרונות בשיעור שנתי של כ-2% (בכל שנה בשנים האחרונות כמות התלמידים גדלה בכ-2% בהשוואה לשנה קודמת).
  • שוק חזרה לבית הספר הינו חלק מענף מכשירי הכתיבה בכללותו.
  • שוק זה מאופיין בעונתיות ומתפרס על פני 4 חודשים: יולי-אוקטובר.
  • שוק החזרה לבית הספר נאמד בשנת 2018 בפדיון כספי של 500-550 מיליון ₪.
  • קצב צמיחה מתון – שוק חזרה לבית הספר מאופיין בצמיחה שנתית מתונה בשיעור של 3%-2% (בהלימה עם קצב הגידול של כמות התלמידים הרשומים).
  • עלות סל חזרה לבית ספר נאמדת במאות שקלים, תלוי בסוג המוסד (סל לבית ספר תיכון מוערך בעלות גבוהה יותר לעומת סל לבית ספר יסודי), כמות המוצרים הממותגים הנרכשים (אלה מייקרים בעשרות עד מאות אחוזים לעומת מוצרים לא ממותגים) ובקיומו (או אי קיומו) של ציוד שמיש משנה שעברה שיכול לשמש השנה – למשל אם ילקוט נרכש שנה שעברה ויכול לשמש גם השנה. ההוצאה הגבוהה ביותר הינה על ילקוט (200-300 ₪ בממוצע). סל מלא של חזרה לבית ספר (כולל ילקוט) יכול להגיע ל 600-700 ₪ .
  • היוותרותו של שוק חזרה לבית הספר למרות מגמת הדיגיטציה המאפיינת את ענף מכשירי הכתיבה – בענף מכשירי הכתיבה בכללותו נרשמה בשנים האחרונות עליה במכירות מוצרי מחשוב ואלקטרוניקה בידורית על חשבון מכירות מכשירי הכתיבה. עם זאת, השימוש במוצרים מסורתיים במערכת החינוך (מחברות, כלי כתיבה וכו') משמר את פעילות שוק החזרה לבית הספר.
  • תחרותיות גבוהה – בתקופת החזרה לבית הספר נכנסים לענף שחקנים שאינם מוגדרים כחנויות או רשתות מכשירי כתיבה באופן מובהק, כגון חנויות צעצועים, חנויות ספרים, רשתות שיווק, ירידים בקניונים, אתרי סחר מקוון ייעודיים ועוד. אלה מביאים להגברת התחרות ומתחרים בחנויות ורשתות מכשירי הכתיבה הייעודיות.
  • השחקנים המובילים בענף הינם הרשתות קרביץ (הרשת הגדולה בענף מכשירי כתיבה, עם כ-90 חנויות בפריסה ארצית, כולל תת-הרשת אקדמון המונה 14 חנויות בפריסה בקמפוסים של אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ. בשל הפריסה הענפה, לרשת קרביץ נגישות גבוהה להקמת ירידים בקניונים בהם מפעילה חנויות), אופיס דיפו (50 חנויות בפריסה ארצית), רשת סטימצקי (הרשת מונה כ-140 חנויות בפריסה ארצית. בשנים האחרונות שונה תמהיל המוצרים בחנויות – כבר לא דגש רק על ספרים – בדומה לקרביץ, לרשת פריסה ענפה בקניונים וכתוצאה נגישות טובה להקמת ירידים בקניונים. הרשת נמצאת בשנים האחרונות בצמיחה מחודשת בפעילות תחת מבנה הבעלות הנוכחי) ורשתות הסטוק (מקס, זול סטוק, הסטוק, דן דיל) – נמצאות בעליה – מציעות לצרכן מוצרי צריכה מוזלים (דיסקאונט) ממגוון קטגוריות, לרבות מכשירי כתיבה וציוד חזרה לבית ספר – תוך רגישות גבוהה לרמת המחיר לצרכן – החנויות מאופיינות ברובן בתנועת קונים ערה ונוגסות מנתחי השוק של חנויות מכשירי הכתיבה המסורתיות.
  • רכישות קבוצתיות – ריכוז רכש מצד קונים במטרה לקבל הנחה – בשנים האחרונות מדי קיץ ארגנו יזמים שונים ירידי מכירות למכירה קבוצתית של כלי כתיבה, אולם ערוץ זה לא צבר תאוצה רבה – זאת בשל הרגלי הקנייה הקיימים של הצרכנים ובשל העלייה באחיזתן של רשתות הסטוק – אלה הנגישו את המוצרים לצרכן באמצעות פריסה רחבה במיקומים מרכזיים (רחובות ראשיים, מרכזי קניות ומסחר, אזורי תעשייה), תוך התמקדות באסטרטגיית מחיר.
השארת תגובה