מזל טוב: שתי ערים תאומות חדשות לראשון לציון

קאונס, או בשמה המוכר יותר – קובנה, היא העיר השנייה בגודלה בליטא. קרמנצ'וג, היא עיר תעשייתית גדולה באוקראינה. כעת, יצאו שני סגני ראש העיר במקביל לחתום עמן על בריתות • וגם: ההיסטוריה היהודית שלא תישכח

חתימת הסכם ערים תאומות- ראשון לציון-קובנה
חתימת הסכם ערים תאומות- ראשון לציון-קובנה

עיריית ראשון לציון חתמה על הסכם ערים תאומות עם שתי ערים: קאונס (קובנה) בליטא וקרמנצ'וג מאוקראינה.

קאונס, המוכרת יותר בשם קובנה היא העיר השנייה בגודלה בליטא. סגן ראש העירייה, מוטי עג'מי, נשלח בשם ראש העירייה, רז קינסטליך, לחתום על ההסכם עם ראש העירייה, ויסואלדאס מתושיאטיס, שהוא גם הבעלים של קבוצת הכדורסל ז'לגיריס קובנה.

במקביל, סגן ראש העירייה, מקסים בביצקי נפגש עם ראש עיריית קרמנצ'וג מאוקראינה, ויטאלי מאלצקי, וחתם עמו על הסכם ערים תאומות.

ראש העירייה, רז קינסטליך, אמר: "כל חברות וברית של עיר אחרת מהעולם, פותחת עבורנו אפשרויות של שיתוף פעולה, אך חשוב לזכור שבריתות אלו מחזקות גם את מעמדה של ישראל בעיר התאומה ובכלל בעולם. יש לנו ערים תאומות שרחוקות מאתנו אלפי קילומטרים, אבל ברגע האמת הן ניצבות לצידנו, כפי שהיה במהלך מבצע "צוק איתן" שקיבלנו מכתבי סולידריות ותמיכה וכפי שהן התגייסו לקדם את קמפיין השואה לפני מספר חודשים".

קאונס (קובנה) וקרמנצ'וג מצטרפת לתשע ערים תאומות נוספות לראשון לציון: למינסטר (גרמניה), סנט פטרסבורג (רוסיה), נים (צרפת), פרשוב (סלובקיה) לובלין (פולין), דברצן (הונגריה), ברשוב (רומניה), גונדר (אתיופיה), טיאנג'ין (סין) וחארקוב באוקראינה. לראשון לציון יש גם ברית עם הקהילה היהודית במטרו ווסט ניו ג'רזי.

במסגרת ההסכם בין הערים, יקודמו תנאים ללמידה הדדית על חיי התושבים להעשרת החיים בערים התאומות. כמו כן הוחלט על שיתוף פעולה וידע בתחומי התרבות, הספורט, החינוך, הבריאות, איכות הסביבה, החברה והתיירות. בהיבט הפנים מערכתי, הוסכם על חילופי שיטות עבודה מומלצות לשיפור איכות הפעילות העירונית.

יש לציין כי קשרי החוץ שמטפחת ראשון לציון מול הערים התאומות לא מסתיימים בביקורי נימוסים הדדיים אלא עמוק בתוך הקהילות. כך למשל, ההסכם עם העיר הליטאית כבר עבר לפסים מעשיים ויחד עם העיר חארקוב באוקראינה, יקודם פרויקט מחוננים במערכת החינוך.

סגן ראש העירייה, מוטי עג'מי, אמר: "במהלך שהותנו קיימנו פגישות בהן דנו בשיתופי פעולה בתחומים רבים, אין לי ספק ששני הצדדים יישאו פרי מהסכם זה".

סגן ראש העירייה, מקסים בביצקי, הוסיף: "לא הרבה יודעים שבין ראשון לציון לאוקראינה יש לא רק היסטוריה משותפת, אלא גם קשרי קרבה קרובים, אשר קשורים ביניהם תושבי הערים התאומות. המטרה שלנו היא לחזק את היחסים כלכליים ולקדם שיתוף פעולה בבריאות, חינוך, ביטחון עירוני, טכנולוגיה ועוד".

העיר קאונס (קובנה)

נוסדה ב-1030 ושוכנת במפגש הנהרות ניימן ונריס, במרחק של כמאה קילומטרים מעיר הבירה וילנה. בתחילת המאה ה-18, נוסד בעיר רובע יהודי ובמפקד האוכלוסין משנת 1897 היו היהודים הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בעיר עם למעלה מ-35 אחוז מכלל האוכלוסייה. האוכלוסייה היהודית נהנתה מחיי תרבות עשירים ביותר ובעיר פעלו עשרות בתי כנסת, בתי ספר רבים, בית חולים יהודי ובתי עסק רבים. לאחר הכיבוש הרוסי ועד לכיבוש הגרמני נסגרו מוסדות תרבות וחינוך יהודיים ורוב הארגונים היהודיים הוצאו אל מחוץ לחוק.

כיום העיר מונה 290,000 תושבים והיא בראש וראשונה מרכז לתעשייה, חינוך ומדע. מיקומה הגאוגרפי במרכז ליטא הופך אותה לצומת הדרכים הגדול ביותר במדינה. לעיר יש חשיבות רבה מבחינה לוגיסטית. העיר מחולקת ל-11 רבעים. בזכות יופייה ואתרים שונים בה העיר היא גם מרכז תיירותי חשוב.

העיר קרמנצ'וג

נוסדה ב-1571 ושוכנת לצד נהר הדפיינר ועל הנתיב שבין מוסקבה והים השחור, עובדה שסייעה לעיר בהתפתחותה הכלכלית. ב-1897 מחצית מתושבי העיר היו היהודים ומנו כ-30,000 איש. היהודים השתלבו בחיי העיר והיו גורם רב-משמעות בחיי הכלכלה והמסחר, במיוחד בתחומי הסחר בגרעינים ובעץ וכן בייצור הטבק, תוך שהם מחזיקים בבעלותם כעשר מנסרות-עץ וכמה מפעלי טבק. במלחמת העולם השנייה העיר כמעט ונמחקה על ידי הנאצים, ומרבית הקהילה היהודית הושמדה.

כיום מונה אוכלוסיית העיר כ-225 אלף תושבים והיא אחת מהערים המהוות את מרכז החיים הכלכליים של אוקראינה. בקרבת העיר מצויים מכרות הברזל העשירים באירופה, ויש בה מפעל גדול מאוד לטרקטורים ולשאר מכונות חקלאיות.

השארת תגובה