למה לאשכנזים מותר, ולספרדים אסור?

דוד חכם
דוד חכם

ביום שלישי האחרון אישרה מועצת העיר רמת גן את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת. דוד מנחם הוא חבר מועצת העיר מטעם ש"ס ומכהן כסגן ראש העיר. הוא (דוד מנחם) קיבל הרבה מאוד ביקורת במהלך החודש האחרון, איך הוא יושב בקואליציה של ראש עיר שמאשר חילולי שבת בעיר.

אקדים ואומר, על פרישה מהקואליציה כן או לא, קטונתי מלתת לו עצה. זו החלטה של מועצת חכמי התורה ובראשה נשיא המועצת מרן חכם שלום כהן. אני מתייחס לביקורת עליו, כמו על נציגים אחרים של ש"ס.

עד לא מזמן, מישהו עוד דיבר כאן על רעיון של אחדות בין ש"ס לבין יהדות התורה שירוצו ברשימה אחת לכנסת. רעיון שלא צלח וטוב שכך. אבל יש כאן תופעה חדשה, תופעה של איפה ואיפה. היכן שיושבים נציגי ש"ס בקואליציה עירונית הם ישר מותקפים ע"י הנציגים האשכנזים שיושבים באופוזיציה על כך שהם נותנים לראש העיר לגיטימציה להרס היהדות. זה לא יכול להיות כך, זה חלק מהפטרונות האשכנזית שלצערי נמשכת ומקבלת גיבוי גם מאנשים מבית.

בתל אביב, כשיושב שם נציג אגודת ישראל בקואליציה של רון חולדאי זה בסדר, בפתח תקווה שיושבים הנציגים האשכנזים באופוזיציה זה לא בסדר. אני יכול לתת כאן עכשיו הרבה מאוד דוגמאות של ערים נוספות בהן ש"ס בקואליציה ויהדות התורה באופוזיציה. תוך זמן קצר זה הופך להיות מלחמה על צביונה של העיר. תוך זמן קצר זה הופך להיות למחאה נמרצת כנגד אותם נציגים ספרדים שהעזו לשבת עם ראש עיר בקואלציה ללא הנציגים האשכנזים. זה לא צריך להיות כך. אחרת, לא נדע להבחין מתי באמת יש רמיסת הדת ומתי זה סתם זעקת שווא.

אם באמת רוצים לקבוע כללים מוסכמים בעניין זה, צריכה לקום ועדה משותפת לש"ס ויהדות התורה שתקבע כללים חדים וברורים לנציגים משתי המפלגות בכל עיר בארץ.

כי מה שאני רואה ומתרשם עכשיו, זה המשך ההתנשאות והפטרונות של האשכנזים על הספרדים. הם יקבעו מה זה עולם התורה, הם יקבעו מתי זה רדיפת הדת. עד כאן! לנציגים הספרדים יש את הרבנים שלהם ואת ההנהגה הרוחנית שלהם, הם ורק הם יקבעו להם מתי לפרוש אם בכלל.

תקשיבו לו

במהלך השבוע התראיין ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק לרדיו קול חי. במהלך הראיון הוא פירט את התוכנית שלו לביטול חוק הגיוס, ולהשתלבותם של החרדים הרוצים לעבוד במקומות עבודה. ברק הסביר בראיון איך מבחינתו זה צריך לעבוד. כינה את החוק (חוק הגיוס) כבלוף. ובכלל, הסביר בהרחבה את כל מחשבותיו בעניין הציבור החרדי והמדינה. אינני נוהג להאמין כל כך מהר לפוליטיקאים, בטח ובוודאי לא במערכת בחירות. למחרת אותו ראיון, ברק פירסם סרטון שבו הוא תוקף את נתניהו ומאשים אותו שאין לו בעיה למכור את הכל לחרדים.

ובכל זאת, אני חוזר לדברים שאמר אהוד ברק בראיון הזה, ושואל: מתי שמענו מישהו משרי הליכוד הבכירים שמדבר כך? מתי שמענו אותם מדברים בקול ברור כל כך בעד הציבור החרדי והשתלבותו במקומות העבודה. נכון, מיד יאשימו אותי קוראיי שאולי הפכתי לשמאלן? התשובה היא לא. אבל, חשוב שנשמע קולות אחרים הבאים מכיוונם של אנשי השמאל. יש דרך, יש כיוון. יש אפשרות להשיג הישגים עבור הציבור החרדי לא רק באמצעות הליכוד ובנימין נתניהו. אני חושב, שכמו שעשה ליברמן שהפך את עצמו בבת אחת ללשון מאזניים (למרות שאני חושב ומעריך שקיים סיכוי סביר שהוא לא יהיה רלוונטי במוצאי ה-17 בספטמבר חרף הסקרים) כך גם המפלגות החרדיות צריכות להיות. לשון מאזניים כפשוטו. אין דרך אחרת בפוליטיקה הישראלית ובמצב שנוצר להשיג הישגים רבים יותר. אם כך או כך אתם בכיסו של נתניהו, כוחכם במשא ומתן הקואליציוני חלש יותר.

לכן, הדברים שאמר השבוע אהוד ברק בראיון צריכים להישמע היטב. אני לא אומר שצריך לקחת את הדברים ככתבם וכלשונם ולהאמין לו. אבל כן לשמוע אותם ולקבל אותם בעירבון מוגבל.

נמאס כבר

השבוע האחרון שוב עמד בסימן אלימות השוטרים, והפעם אלימות של שוטר על אדם חרדי. בסרטון שפורסם באתר 'כיכר השבת' נראה בבירור שוטר שעוצר אדם חרדי עם פיאות. אותו שוטר הגדיל לעשות וסחב את העצור מפאותיו. אומר לכם בגלוי, ראיתי הרבה מאוד פעמים סרטונים של מעצרים ברוטליים ולא מוצדקים של המשטרה, אבל הסירטון הזה מבחינתי חצה כל גבול אפשרי.

לא אוהב את ההשוואות שמיהרו לעשות כמה אנשים לגרמניה הנאצית, זה לא ראוי. אבל הסירטון הזה ממחיש עד כמה הציבור החרדי צריך נציגות גם בתוך המשטרה. כן, גם במשטרה. עברו שעות ארוכות עד שהשר לביטחון פנים גלעד ארדן הוציא תגובה על הסירטון המזעזע הזה. ולא עוד, המפלגות החרדיות צריכות לקחת בחשבון שגם תיק כמו המשרד לביטחון הפנים הוא חשוב. עדיין אני לא יודע מה עשו עם האלימות המזעזעת שהיתה כאן לפני כחודשיים כלפי הבחור בעל הצרכים המיוחדים. האם אחרי כל המחאה שהיתה כאן אותם שוטרים הודחו? התשובה היא לא. בכל פעם אנחנו עדים למעצר כזה או אחר כלפי אדם חרדי שלא בצדק, מזדעזעים, מוחים וצועקים כמה ימים, ואז עוברים לסדר היום. הגיע הזמן שבמשטרה יפסיקו את פעילותם לאלתר של אותם שוטרים שנוקטים באלימות כנגד כל עצור מכל מגזר שהו. אבל גם הגיע הזמן שנפסיק להידפק על דלתות השרים והנוגעים בדבר, וגם לשם הציבור החרדי צריך לקבל ייצוג. יפה המחאה שארגנה תחנת הרדיו קול ברמה, כמו העצומה שמארגנת תחנת רדיו קול חי. אבל זה לא מספיק. זה צריך לבוא ולהילקח בחשבון ע"י המפלגות ש"ס ויהדות התורה. עליהן לדרוש או שר או סגן שר במשרד לביטחון הפנים עבור הציבור החרדי שמופלה לרעה מפעם לפעם ע"י המשטרה.

השארת תגובה