משרד החוץ: "ראש המוסד דופק מסמר בארון המתים"

לאחר שחשף לראשונה את דבר פתיחת הנציגות הישראלית בעומאן, במשרד החוץ מאשימים את ראש המוסד יוסי כהן בגזילת סמכויות מהמשרד שגם כך לא נמצא בימיו הטובים

יוסי כהן וראש הממשלה, צילום GPO
יוסי כהן וראש הממשלה, צילום GPO

בנאום שנשא בכנס הרצליה במהלכו הציג את מערכת הקשרים המסועפת מאחורי הקלעים שמנהלת ישראל עם מדינות ערביות, התפאר כהן בעובדה כי ישראל אף פתחה נציגות ישראלית בעומאן. אלא שהמידע שנחשף לראשונה, הצליח לעורר זעם בקרב הפקידות במשרד החוץ.

בדבריו אמר כהן, כי "למוסד תפקיד לזהות הזדמנויות לשלום", וגילה, כי "על מנת להעצים את כוחנו בהשפעה בנושא, הקמנו מנהלת חדשה שתעבוד בדיוק בשביל זה". בהמשך, כהן אף התגאה כי מערכת הקשרים בין ישראל לרוסיה מתחזקת הודות לפעילות המוסד.

אלא שבמשרד החוץ האשימו בתגובה, כי "נאומו של כהן בכנס הרצליה דופק כמעט את המסמר האחרון בארון המתים של משרד החוץ – כהן קובע חד-משמעית מי משפיע על מדיניות החוץ האזורית של ישראל – וזה המוסד, ולא משרד החוץ".

כהן אף חשף כי המניע להקמת הנציגות נעוצה ב"מערכה חשאית וארוכה של המוסד בנסיכות הערבית". במשרד החוץ כאמור שמעו על התכנית לראשונה במסגרת הנאום של כהן והדבר מטבע הדברים עורר זעם רב.

בכירים במשרד אמרו ל"ויינט", כי התחושה היא שכהן, יחד עם ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, פועלים לגזול סמכויות ממשרד החוץ ולהשתלט על תחומי עיסוקו. הבכירים משוכנעים שההנחיה לפגוע במשרד החוץ הגיעה מלמעלה – מראש הממשלה בנימין נתניהו, שבתקופת כהונתו הידרדר מעמדו.

לדברי הבכירים, יש "דם רע" בין המוסד והמל"ל לבין משרד החוץ. לטענתם, המוסד לא מעדכן את המשרד ופועל מאחורי גבו – לא רק במזרח התיכון, אלא בזירות נוספות, כמו באפריקה.

השארת תגובה