שוטר ירה למוות בצעיר אתיופי

שוטר שלא היה בתפקיד, הבחין לדבריו בקטטה סמוכה לגן בו בילה וירה למוות באחד הניצים – צעיר אתיופי. הרוחות סוערות וקצין המשטרה עצמו נעצר לחקירה לאחר שגם טופל רפואית

סלומון טקה
סלומון טקה

צעיר בן 18 נורה אמש בקריית חיים על ידי שוטר בלבוש אזרחי. הירי התבצע בפתח של בית מגורים.

חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום הגיעו לזירת האירוע, העניקו לצעיר טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים רמב"ם תוך ביצוע פעולות החייאה. בבית החולים נקבע מותו

חוקרי מח"ש הגיעו לזירת האירוע והחלו בחקירה, עשרות יוצאי העדה התקהלו מול תחנת משטרת זבולון במחאה על הרג הצעיר.

קצין המשטרה החשוד בירי הקטלני, טען כי גם הוא נפגע ונלקח לבית החולים "כרמל" לטיפול רפואי.

עו"ד יאיר נדשי, שמייצג אותו, אמר לוואלה! NEWS: "מח"ש כמו מח"ש, דוחים אותי בתירוצים שונים ולא מאפשרים לי להעניק לו ייעוץ ראשוני לפני חקירה, כמתחייב ע"פ חוק".

עשרות מפגינים הבוקר מול תחנת משטרת זבולון בחיפה בקריאות "שוטר אלים חייב להיות בפנים".

ברחבי הארץ הועלתה הכוננות ביחידות המשטרה השונות.

במשטרת ישראל אומרים כי מבדיקה ראשונית של נסיבות האירוע, עולה כי שוטר שלא היה בתפקיד ושהה עם אשתו ושלושת ילדיו הקטנים בגן שעשועים סמוך למקום, הבחין בקטטה ברחוב בין מספר צעירים וניסה להפריד בין הצדדים. בשלב מסוים לאחר שהזדהה כשוטר, החלו הצעירים ליידות לעברו אבנים. השוטר שלטענתו חש בסכנת חיים ביצע ירי שנסיבותיו נבדקות.

שכנים טענו כי הקצין הגיע לגונן על ילדו וכי "הפשע חוגג וזאת לא הפעם הראשונה היום".

חובש בכיר רכוב על אופנוע מד"א גל סטבסקי סיפר: "כשהגעתי למקום ראיתי את הפצוע שוכב במרכז הכביש כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה. הענקתי לו טיפול רפואי מיידי שכלל עיסויים ועצירת דימומים והוא פונה במהירות לבי"ח רמב"ם בניידת טיפול נמרץ של מד"א שהגיעה למקום תוך המשך ביצוע פעולות החייאה כשמצבו קריטי".

התגובות

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן: "זעזוע עמוק וצער רב על האירוע הקשה הערב בקרית חיים, בו נהרג צעיר בן העדה האתיופית כתוצאה מירי של שוטר". ארדן ציין כי אירוע בו מוצא אדם את מותו על ידי שוטר הינו קשה וחמור ויש לחקור אותו בדחיפות ולוודא שיינקטו בעקבותיו כל הצעדים הנדרשים וכי יופקו כל הלקחים. הוא הוסיף כי הוא מצפה מהמחלקה לחקירות שוטרים וממשרד המשפטים לנהל את החקירה ולהגיע למסקנות בקשר לפרטי האירוע הקשה במהירות ובשקיפות מלאה לציבור.

חברת הכנסת פנינה תמנו שטה (כחול לבן): "הדעת מתקשה לעכל, יורים על נערים כמו ברווזים במטווח. הפכו את דמם של צעירים יוצאי אתיופיה להפקר. החיים של הילדים שלנו פחות בטוחים והתגובה של בני הקהילה תהיה חריפה, וזה בגלל כישלון של ממשלת ישראל וזרועותיה ובהם כישלון של השר לענייני בטחון הפנים ומח"ש בטיפול במצב. לצערנו מאירוע לאירוע המצב מחמיר. הפעם לא יטייחו הרג של צעיר מתחת למקום מגוריו. דמו זועק לשמיים".

ח"כ גדי יברקן (כחול לבן): "הערב נודענו לעוד מקרה מצער של הריגת צעיר על ידי שוטרים, עוד מוות מיותר. אנחנו מבינים כמה עוד נותר לנו לתקן את החברה שלנו. הפרופיילינג שהמשטרה עושה לצעירים מהקהילה האתיופית עולה לנו בחיי אדם. האצבע של השוטרים קלה יותר על ההדק במפגש מולם. מחכה לקבל את הפרטים המלאים של האירוע". יברקן הוסיף, "לצערי דבר אחד בטוח, אני מראש לא מאמין לתוצאות החקירה של מח"ש אם בכלל יבדקו את המקרה. הם כבר הוכיחו שהם מועלים באמון הציבור".

ח"כ שלי יחימוביץ' (מפלגת העבודה): "‏סלומון טקה נורה למוות בדמי ימיו רק משום שהוא ממוצא אתיופי. לו השוטר היה רואה ערמה של נערים לבני עור מתקוטטת, היד לא היתה נשלחת בכלל לאקדח. גזענות זו מחלה אכזרית. מעבר לתחקיר ולמיצוי הדין המשטרה חייבת להילחם בפרופיילינג בשורותיה. משתתפת באבלה של המשפחה".

ח״כ תמר זנדברג: ״קשה לדמיין קטטה שהצורך להפריד בה מצדיק ירי שמסתיים במוות. קשה לדמיין אירוע כזה קורה אם הנערים היו לבנים. תנחומים למשפחתו של סלומון טקה. הירי בו חייב להיחקר לא רק כדי לחקור פשע, אלא כדי להפנים שגזענות באלימות המשטרתית הורגת, ולהתחיל להילחם בה ברצינות״

השארת תגובה