הרחבת העיר: אלעד תותאם לילדים קטנים

תכנון הרחבת העיר אלעד מבוצע באופן חדשני בהתאמה מלאה עבור ילדי העיר • מטרת הפרויקט, הינה להתאים את העיר הגדולה, עבור הילדים מהגיל הנמוך

אלעד.JPG
אלעד.JPG

אלעד תהיה העיר החרדית הראשונה שתשתתף בפרויקט ייחודי להתאמה אורבנית עבור הגיל הרך, זאת במסגרת הרחבת העיר הצפויה בשנים הקרובות. מדובר בפרויקט המשותף לאוניברסיטה העברית בירושלים והקליניקה האורבנית, כאשר עיריית אלעד משתתפת בדיונים והתכנונים כבר במשך כשנתיים.

מטרת הפרויקט, כפי שהוסברה לראש העיר ישראל פרוש בתחילת הדיונים, הינה להתאים את העיר הגדולה, עבור הילדים מהגיל הנמוך. נקודת המוצא היא בעוד טווח הראיה של המבוגר ההולך ברחוב הוא שני מטרים ומעלה, הרי שהילד הפוסע ברחוב רואה מגובה של כ-90 ס"מ עד 1.2 מטר בלבד. התוצאה היא שבשבילו, ההליכה ברחוב היא מאיימת, מסוכנת ולא חווייתית.

ראש העיר הנחה את נציגי העירייה לקחת חלק בפרויקט, על מנת להתאים את התכנון העתידי של הרחבת העיר, לפי הפרמטרים המתאימים גם לילדים. בדיונים לוקחים חלק נציג מחלקת הנדסה – ישעיה שטרן, נציגת מחלקת חינוך – אושרת צור ונציגת האגף להג"ס – לאה דוידוב.

מעבר לתכנון גדרות נמוכות, מעברי חציה נוחים ויצירת רצפי הליכה עבור הילדים, התכנית גם שמה דגש על נתונים נוספים, כמו למשל נטיעת עצים לאורך הרחובות, כאשר היתרונות הם, בין השאר, בריאותית, כאשר הילדים נחשפים פחות לשמש והטמפרטורות יורדות בכ-3-4 מעלות.

העצים משרים גם אווירה שונה, ומסייעת באופן תפיסתי וחזותי להרגעת הילדים. התכנית סקרה גם ריכוזי עצים באזורים המתוכננים להרחבה, עם המלצות להשאיר את אותם ריכוזי עצים בוגרים שיסייעו גם בהפחתת הזיהומים.

המלצות נוספות הן השמשת שטחים עבור הילדים, כמו למשל הוספת שערים בחניות בניינים, ולהסב את השטחים לשטחי משחקים בשעות היום (סגירת יום) ובכך ליצור שטחי משחק בטוחים לילדים.

ההתאמה כוללת גם עקרונות לתכנון מבנה חינוך לגיל הרך, הכוללים בין השאר הפרדה בין אזור הטיפול לאזור הפעילות, הפרדה בין שולחנות עבודה לשולחנות אוכל, עיקרון ציפוף שולחנות העבודה ושולחנות האוכל, הפרדה בין אזור העבודה של הצוות לבין אזור הפעילות של הילדים ועוד.

ראש העיר ישראל פרוש מסביר, כי "כעיר בה יש למעלה מ-60 אחוזים בני נוער וילדים, הנחיתי לשים דגש בנושא התכנוני על ההתאמה המרבית ואני שמח שאנחנו לוקחים חלק בפרויקט חדשני זה, שיועיל ללא ספק לאלפי המשפחות שיגיעו לגור בעיר המתרחבת אלעד".

תגובה אחת
  1. קראתי את הכתבה ומאוד התפעלתי .
    אלא שאני שואל … מדוע השכונות הוותיקות מוזנחות… מדוע הגינה ברח' פנחס בן יאיר אינה מוצלת כמו יתר הגינות ששודרגו. גם שם משחקים ילדים
    חבל מאוד על הזנחת השכונות הוותיקות

השארת תגובה