דרישה: "אין להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה"

התנועה לטוהר המידות לנשיא המדינה: "החלטת היועמ"ש על הגשת כתב אישום נגד רה"מ מקימה מניעה משפטית לכהונתו בתפקיד"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין | צילום: מארק ניימן, לע"מ
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין | צילום: מארק ניימן, לע"מ

התנועה לטוהר המידות פנתה היום לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, בבקשה שיימנע מלהטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על ח"כ בנימין נתניהו.

לטענת התנועה, נוכח החלטת היועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את מר נתניהו, בכפוף לשימוע, בעבירות חמורות של שחיתות שלטונית, קמה מניעה משפטית, ערכית וציבורית ממר נתניהו מלכהן בתפקיד ראש הממשלה בממשלה הבאה.

על כן, מבהירה התנועה, כי הטלת התפקיד להרכיב ממשלה על מר נתניהו מהווה ניגוד לעקרונות יסוד של משפט וממשל תקין ועלולה להוות פגיעה קשה באמון הציבור במערכות השלטון ובתקינות התנהלותן.

התנועה מציינת כי מדיניותו של היועץ המשפטי לממשלה עצמו, כפי שבאה לידי ביטוי בעניין צחי הנגבי בשנת 2006, היא כי מי שהוחלט להעמידו לדין בעבירות חמורות של שחיתות שלטונית – ואפילו בכפוף לשימוע – אינו יכול להתמנות לחבר בממשלה נכנסת.

במכתבה, מדגישה התנועה כי סעיף החוק, מכוחו מטיל הנשיא את התפקיד להרכיב ממשלה, מעניק לנשיא המדינה שיקול דעת רחב ביותר, בכך שהוא קובע כי התפקיד יכול שיוטל על כל אחד מחברי הכנסת החדשה, מבלי להתוות תנאי כשירות נוספים. לכן, בתחום הטלת תפקיד הרכבת הממשלה פועל הנשיא לבדו, ולו בלבד מסור שיקול דעת מלא בעניין. במכתבה, מדגישה התנועה כי גם מוסד הנשיאות ככל רשות שלטונית אחרת, כפוף לעקרונות המחייבים של המשפט המינהלי.

עוד מזכירה התנועה את הלכתו של בית המשפט העליון, לפיה על הרשות בעלת הסמכות למנות לכהונה להתחשב בקיומם של הליכים פליליים בעת הפעלת שיקול דעתה. לגישת התנועה לטוהר המידות, את ההלכה הרלוונטית, החלה על שרים וסגני-שרים, יש להחיל מכוח קל וחומר גם על עניינו של ראש הממשלה. כשם שאין לאפשר כהונה של שר או של סגן-שר בתפקידיהם, בשעה שכתב אישום בעבירות כה חמורות תלוי ועומד נגדם, כך – ואף ביתר-שאת – אין לאפשר כהונה של העומד בראש ממשלת ישראל.

השארת תגובה