משפטן אמריקני בכיר: האשמת נתניהו – פגיעה בדמוקרטיה

המשפטן היהודי-אמריקני הבכיר הפרופ' אלן דרשוביץ', שיגר מכתב ליועמ"ש מנדלבליט, ובו שורה של טענות לפיהן הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בגין יחסיו עם התקשורת פוגעת בדמוקרטיה

אלן דרשוביץ
אלן דרשוביץ

על רקע הדיווחים לפיהן היועמ"ש אמור לפרסם, את עמדתו בנוגע לתיקי החקירות נגד ראש הממשלה נתניהו-שבמרכזן הקשרים של נתניהו עם מו"לים של כלי תקשורת מובילים- שיגר המשפטן הבכיר אלן דרשוביץ', מכתב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, בו הוא מתריע מפני הפגיעה בדמוקרטיה שעלולה להיות להחלטתו להעביר למישור הפלילי את מערכת היחסים בין הפוליטיקאים לתקשורת.

במכתבו קרא הפרקליט הבכיר, להותיר את הנושא למשפט הציבור בקלפי: "היועץ המשפטי לממשלה עומד להאשים את ראש הממשלה בהאשמות הקשורות ליחסיו עם התקשורת. כל האשמה כזאת תסכן את הדמוקרטיה ואת חופש העיתונות. היא תפתח תיבת פנדורה שממנה יצאו דברים נוראיים. כל אישי הציבור – מחוקקים, שופטים, תובעים, שוטרים, מנכ"לים – שביקשו סיקור חיובי מהתקשורת ופעלו למענה, יצטרכו להיחקר. במקרה של ידיעות אחרונות, למעלה מ-40 חברי כנסת ושרים הצביעו לטובת ידיעות אחרונות, בעוד שראש הממשלה נתניהו סיכל את החוק שקידם ידיעות אחרונות.

"רבים מחברי הכנסת הללו קיבלו אחר כך סיקור חיובי בידיעות אחרונות, אבל הם לא נחקרו. דווקא ראש הממשלה נתניהו, שסיכל את החוק של ידיעות אחרונות, הוא זה שמועמד לדין. "הפער הזה חושף את המרווח העצום שיש לפרקליטות לעסוק בתביעה בררנית נגד כל מי שהם רוצים. וכך אין שום סייג לחדירה הגסה של גורמי האכיפה לתחום הרגיש, המוגן בחוק, של יחסי אישי ציבור ותקשורת. כל האשמה כזאת תתן לגורמי האכיפה כוח רב מדיי להכתיב לתקשורת ולאישי הציבור איך הם מתייחסים אחד לשני", כתב דרשוביץ' למנדלבליט. "בדמוקרטיה משאירים את הביקורת ליחסי תקשורת וממשלה לציבור המצביעים – ולא לפרקליטים", הוסיף.

בסיום מכתבו ליועמ"ש כתב המשפטן האמריקני הבכיר: "אני מפציר בך, היועץ המשפטי לממשלה, לשקול את ההשלכות המסוכנות לדמוקרטיה ולחופש העיתונות, אם תקדם את ההאשמות הללו נגד ראש הממשלה".

בתגובה לפרסום המכתב של דרשוביץ' אמר ראש הממשלה נתניהו: "אתם רואים, אזרחי ישראל – לא רק אתם יודעים שמדובר כאן בשבירת כל נורמה דמוקרטית", נתניהו הוסיף: " אני מדבר עם אישי ציבור, מנהיגים ברחבי העולם. אני מדבר עם בכירי המשפטנים בעולם. גם הם סבורים כך. שמעתם אחד מהם. הם אומרים: מדובר פה בתפירת תיקים, ברדיפה פוליטית, בשבירת כל נורמה בסיסית".

לדברי ראש הממשלה: "מעולם לא היה תקדים במדינת ישראל, או בדמוקרטיה כלשהיא, שמעמידים מישהו למשפט בגלל סיקור חיובי, שאגב במקרה שלי גם זה לא היה".

השארת תגובה