חדש ברכבת ישראל: הובלת חומרים מסוכנים

רכבת ישראל, בשיתוף פעולה עם כוחות ההצלה, ביצעו תרגיל המדמה דליפת אמוניה במסוף המטענים בחדרה – התרגיל התקיים כחלק מההיערכות להובלת חומר האמוניה ברכבת, מהלך אשר יוריד מאות משאיות עם החומר המסוכן מהכבישים

מאות עובדי רכבת, עשרות כבאים, שוטרים וצוותי הצלה, ורכבי בטחון וחירום, ציוד ייעודי לטיפול בחומרים מסוכנים וניצבים רבים.

רכבת ישראל, בשיתוף פעולה עם כוחות משטרה, כיבוי והצלה, ביצעו הבוקר (שלישי) תרגיל לשיפור המוכנות לטיפול באירועי חומר מסוכן, זאת לקראת התחלת הובלת חומר האמוניה באמצעות רכבות מטען, צעד אשר יחסוך את הובלתו בכבישים, תוך שיפור הגודש בכבישים והגברת הבטיחות.

במסגרת התרגיל, אשר הובל על ידי חטיבת המטענים של רכבת ישראל, בליווי חטיבת בטחון, בטיחות ואיכות סביבה ברכבת, תורגל תרחיש במסגרתו נשמט (ירד מהמסילה) קרון אמוניה במסוף המטענים בחדרה, וברזי המילוי שלו ניזוקו והחל לדלוף את החומר המסוכן.

במהלך התרגיל, צוותי רכבת ישראל עדכנו בזמן אמת את פיקוד הרכבות הארצי על האירוע, וזה עדכן את כל הגורמים הרכבתיים ברחבי הארץ על האירוע, ובמקביל דיווח לגורמי ההצלה ולמשרד להגנת הסביבה, בהתאם לנוהל.

במסגרת התרגיל, צוותי הרכבת גם בידדו את איזור האירוע, דימו פינוי של תחנת חדרה-מערב הסמוכה מנוסעים, והחלו בטיפול במיכל הדולף, בעזרת ציוד ייעודי להתמודדות עם חומרים מסוכנים אשר ליווה את הרכבת, בהתאם להנחיות להובלת חומר האמוניה, המחייבות הצמדת מכולה לניטרול אמוניה לכל רכבת, לצד צוות מענה ראשוני של רכבת ישראל וחברת 'חיפה כימיקלים'.

עם הגעת כוחות הכיבוי המתרגלים לאיזור, מסרו צוותי הרכבת את הטיפול באירוע לידיהם, ואלה המשיכו את הטיפול בחומר המסוכן, ומתן מענה רפואי לנפגעים.

מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל מובילה מידי שנה קרוב ל-10 מיליון טון מטענים, ומתוכם מאות אלפי טון של חומרים מסוכנים כגון ברום, מתיל ברומיד, מתאן ועוד. חומרים אלה מובלים בקרונות ייעודיים ומאובטחים, בתוואי מסילה המבודד ברובו מאיזורי מגורים ותעבורה. במקרה של תקלה, פוטנציאל הנפגעים נמוך משמעותית ביחס למשאיות הנוסעות בכבישים פקוקים.

בסיום התרגיל, יבוצע תחקיר מקיף, ואנו צופים כי בשנה הראשונה לפעילות הובלת האמוניה ברכבת, יובלו באמצעותה כ-60 אלף טון של אמוניה, אשר יוסטו מהובלה במשאיות, תוך הקלה ניכרת של הגודש בכבישים, ושיפור הבטיחות של האזרחים."

השארת תגובה