ירושלים: מסלול הרכבת הקלה יוארך

בקרוב יחלו עבודות תשתית להארכת תוואי הרכבת הקלה לשכונות קריית יובל, עיר גנים וקריית מנחם בירושלים, וכן אל ביה"ח הדסה עין כרם, לקמפוסים של האוניברסיטה העברית ולקריית הממשלה

הארכת הרכבת הקלה לשכונת קרית מנחם בירושלים. הדמיה: צחי ואזנה אדריכלים
הארכת הרכבת הקלה לשכונת קרית מנחם בירושלים. הדמיה: צחי ואזנה אדריכלים

בשבועות הקרובים יחלו עיריית ירושלים ומשרד התחבורה בביצוע עבודות התשתית להארכות תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה לשכונות קרית היובל, עיר גנים, קרית מנחם, ביה"ח הדסה עין כרם, וכן בקו הקמפוסים לגבעת רם ולהר הצופים.

עבודות התשתית יכללו הכנת תוואי בכביש לטובת מסילות הרכבת הקלה, הסדרי תנועה חדשים, שדרוג המרחב הציבורי, פינוי תשתיות תת קרקעיות ממרכז הכביש ובניית תשתיות חדשות ומשופרות במקומן, מתחת למדרכות לאספקת מים, חשמל, ניקוז, קווי תקשורת ומערכת ביוב.

העבודות יבוצעו על-ידי חברת "מוריה".

לאורך שני קטעי העבודות – בין רחוב הנרייטה סאלד להדסה עין כרם שאורכו כ- 3.25 ק"מ וכן בין קריית משה עד לכניסה לקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, שאורכו כ 1 ק"מ והוא מהווה את חלקו הדרומי של "קו הקמפוסים" –  יינטעו כ-2500 עצים חדשים, במקום כאלף עצים פולשים ובלתי ניתנים לשימור שיוסרו מן התוואי. בנוסף, מאות עצים אחרים ישומרו במקומם או יועתקו לנחל צופים. חשוב להדגיש כי הסרת העצים המפריעים בתוואי כמו גם נטיעת העצים החדשים, אושרה על-ידי פקיד היערות הארצי ולאחר שמיעת התייחסויות של הציבור.

יש לציין כי בזכות עבודת התכנון וההקפדה על שמירת השטחים הפתוחים בעיר, נמנעה כריתת מאות עצים נוספים בתוואי העבודות.

עפ"י תחזיות צוות תכנית אב לתחבורה, שיזם את הרכבת הקלה, הארכת הקו האדום לשכונות קרית היובל, עיר גנים וקרית מנחם וכן לבית החולים הדסה עין כרם, צפויה לשרת מדי יום כ- 50 אלף נוסעים נוספים – תושבי השכונות, מבקרים, עובדים, חוקרים, סטודנטים ועוד.

יש לציין כי "קו הקמפוסים" מתבסס ברובו על תוואי הקו האדום בין גבעת התחמושת לבין שדרות הרצל ובתוספת שלוחות קצרות מקמפוס האוניברסיטה בהר הצופים ומקמפוס האוניברסיטה בגבעת רם ניתן יהיה להקים קו שירות חדש של הרכבת הקלה אשר יקשר בין המוקדים הללו דרך מרכז העיר ויעניק שירות איכותי גם למשרדי הממשלה בגבעת רם ובשיח ג'ראח, לבית החולים הדסה הר הצופים וכמובן לציבור הסטודנטים של האוניברסיטה העברית.

מאיר חן, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שבמשרד התחבורה, הביע שביעות רצון מתנופת הפיתוח בכל הנוגע לתחבורה הציבורית בירושלים ובייחוד בתחום הרכבת הקלה וציין כי העירייה בכלל וצוות תכנית אב בפרט יעמדו בפני אתגרים תחבורתיים בעיר גם בשנים הבאות

נדב מרוז, מנכ"ל תכנית אב לתחבורה ירושלים, הגוף המקצועי שיזם את הרכבת הקלה, אמר כי "אנחנו מצליחים להרחיב את מערך הרכבת הקלה, הודות לתמיכת ראש העיר, שר התחבורה ומש' האוצר. כיום כולם מודעים ליתרונות הרכבת ולתרומתה הגדולה לאיכות החיים ולסביבה העירונית, לשדרוג תשתיות, לקיימות ולפיתוח. תמיד אמרנו שהרכבת מהווה מנוף לפיתוח עירוני, לשירות מהיר ויעיל לנוסעי התחבורה הציבורית, להפחתה בתנועת הרכב הפרטי ולצמצום בזיהום האוויר. כל אלה הפכו את ירושלים למובילה בתחבורה המודרנית, אמר מרוז.

 מפת קו אדום,  קו הקמפוסים ברכבת הקלה ירושלים

נתונים על הארכת הקו האדום:

•           21 ק"מ אורך הקו האדום המלא- מנוה יעקב להדסה עין כרם (כיום 13.8 ק"מ)

•           31 תחנות יהיו בקו האדום המלא (כיום 22)

שיפור תשתיות בהארכות

•           10 ק"מ מים, ביוב, חשמל, ניקוז ותקשורת חדשים

•           2000 עצים חדשים ופינות נוי יינטעו לאורך התוואי

•           ספסלים וריהוט רחוב מעוצב

•           כ- 500 פנסי רחוב חדישים

•           כ- 230 אלף נסיעות נוסע מידי יום (כיום 140 אלף)

נתונים על קו הקמפוסים החדש

•           10 ק"מ אורכו של קו הקמפוסים החדש- מהר הצופים לגבעת רם (מהם 6.5 ק"מ במסילת הקו האדום)

•           16 תחנות, מהן 6 חדשות

•           1000 עצים חדשים ופינות נוי יינטעו לאורך התוואי

•           4 ק"מ קווי מים, ביוב, חשמל, ניקוז ותקשורת חדשים

•           חיפוי איכותי משתלב בגדרות ובמדרכות

•           ספסלים וריהוט רחוב מעוצב

•           כ- 100 פנסי רחוב חדישים

•           כ-50 אלף נסיעות צפויות בקו החדש.

להפעלת שני הקווים במלואם יידרשו 100 קרונות מהם 46 קיימים והיתר יירכשו בהדרגה.

השארת תגובה