למרות המתיחות: ש"ס מצטרפת לקואליציית המנצח

אשקלון: ראש העיר הנבחר תומר גלאם, מקורבו של הגר"י ברדא ומחוגי 'יחד', חתם על הסכם קואליציוני עם ש"ס • אבירות של מנצחים או 'דיל' מתבקש, האם יש הסכמים חשאיים על רבנות העיר ואיך יחזיק יו"ר הסיעה בתפקיד רב מועצה וסגן ראש העיר? • וגם: ש"ס מתכוונת לערער על איבוד המנדט הרביעי

תומר גלאם
תומר גלאם

בתום מערכת בחירות סוערת ועל רקע איבה פוליטית בין ש"ס לבין 'יחד' של אלי ישי, מציגה אשקלון חזית אחידה: ראש העיר הנבחר תומר גלאם, איש אמונו של הגר"י ברדא, מהדמויות הרוחניות הבולטות בחוגי 'יחד', הזמין את חברי המועצה מסיעת ש"ס לקואליציה העירונית, חרף היותם אופוזיציה במועצת העיר היוצאת בראשותו ולמרות שנמנעו מלהביע בו תמיכה בבחירות לראשות. ברקע: ניסיון להקים קואליציה מקיר לקיר שאולי תמנע את הבחירות הבאות ושאלת רבנות העיר המיותמת.

בפער של מאות קולות בודדים, הצליח תומר גלאם, ראש העיר בפועל בחצי שנה אחרונה ומי שהיה נציגו של הרב בדרא ונתמך על ידי 'כולנו', לגבור על ראש העיר לשעבר איתמר שמעוני ולקחת את ראשות העיר. סיעתו של גלאם, 'אשקלון מאוחדת' זכתה בשלושה מושבים במועצת העיר.

בזירה הדתית, נרשמו דרמות רבות, כאשר סיעת ש"ס, שהחזיקה במועצה היוצאת בשלשה מנדטים, התאחדה עם 'יהדות התורה' שהחזיקה במנדט אחד, לריצה משותפת. בליל הבחירות, הלכו ראשי הסיעות לישון בידיעה שהם זכו בארבעה מנדטים, אך למרבה האכזבה, עם ספירת קולות החיילים, התברר שחסרים להם 14 קולות בכדי לזכות במנדט הרביעי ובכך, לא זו בלבד שהמפלגה המשותפת לא הגדילה את כוחה, אלא שהיא ירדה במנדט. יצוין כי בש"ס מתכוונים לערער על התוצאות ומביעים אופטימיות ביכולתם החוקית להחזיר להם את המנדט הרביעי.

למרות שבאופן רשמי גלאם לא רץ על הטיקט של 'יחד' ואף לא ברשימה תורנית מובהקת כפי שהיה בבחירות קודמות, האיבה בין ש"ס המקומית לבין המפלגה והמועמד לראשות שנתמכו על ידי הגאון רבי יצחק ברדא, היו גלויים וליוו את המערכת הציבורית בעיר. בשאלת התמיכה לראשות, ש"ס הרשמית ישבה על הגדר ולא תמכה באי מי מהמועמדים, אלא שלגרסת אנשי גלאם, בשיחות פנימיות ובכינוסי פעילים – דחקה ש"ס במצביעיה לתמוך דווקא בשמעוני. בש"ס מכחישים וטוענים כי לא התערבו וכי מצביעיהם התחלקו בתמיכתם בין שני המועמדים המובילים.

כך או אחרת, הצלחתו של תומר גלאם בבחירות, עלולה הייתה להותיר את ש"ס בשממת האופוזיציה, אלא שהשבוע, לאחר משא ומתן קצר, הוכנסו שלשת נציגי הסיעה לקואליציה העירונית. יו"ר הרשימה הרב יעקב אביטן, רב המועצה האזורית חוף אשקלון, ימונה לסגן ראש העיר (בשכר) וחברי שס"ג יזכו לתיקים נכבדים ולחלק משמעותי בעשייה העירונית.

בסביבתו של ראש העיר הנבחר רואים בצעד נדיבות של מנצחים, ואומרים כי מדובר בהנחיה ישירה של הרב ברדא, שבחזונו רוצה למנוע מהעיר טלטלת בחירות עתידית ושואף להקים קואליציה מקיר לקיר עם קונצנזוס עירוני, שיביאו עד כדי ביטול הבחירות ב-15 השנים הקרובות.

אחת הסוגיות המרכזיות שמרחפות בחלל הפוליטיקה האשקלונית היא שאלת מינוי רבני העיר. לפני כשלש שנים ובפרק זמן סמוך, הלכו לעולמם שני רבני העיר, האשכנזי והספרדי, ומאז טרם מונה להם מחליף. בחצר הרב ברדא רואים כמובן מאליו את מינויו לתפקיד, מאידך, בש"ס הארצית, המחזיקה במשרד הדתות, רחוקים מלזרום עם רעיון שכזה, מה גם שנציגם הבכיר במועצת העיר הוא בעצמו רב בישראל, שהיה שמח לתפקיד. על פי הטענות, הכניסה הנוכחית של ש"ס למועצת העיר טומנת בחובה הסכמות בסוגיה רגישה זו, אך הצדדים מכחישים את העניין בכל תוקף.

בשיחה עם 'קו עיתונות', מסרב יו"ר ש"ס אשקלון הרב יעקב אביטן למצוא משמעויות גדולות בחיבור הקואליציוני ואומר כי אך זה מתבקש. "אנחנו ישבנו על הגדר, לא הכרענו במי לתמוך, חלק מהמצביעים שלנו הצביעו לשמעוני חלק לתומר. קיבלנו 7,400 קולות בזמן שהרשימה של גלאם קיבלה 5,800 קולות, אין סיעה בעיר שקיבלה יותר קולות מאיתנו, אי אפשר להשאיר ציבור גדול כזה מאחור".

אפשר. במועצת העיר היוצאת ישבתם באופוזיציה.

"היינו באופוזיציה כי היו סיטואציות אחרות, עכשיו הציבור אמר את דברו, תומר נבחר, בסוף אנחנו עם ישראל, עם אחד. תומר מקבל אהדה ציבורית מהציבור שתמך בנו, מקבל שותפים ישרים והגונים שעובדים, אנחנו מקבלים להיות עבדים של הציבור, חלק מהדברים למען הציבור הכללי וחלק למגזר שלנו, זו לא בושה להשוות את הציבור שלנו לכולם".

עם קבלת הסגנות, הרב יאלץ לעזוב את תפקידו כרב מועצה אזורית חוף אשקלון?

"רבנות לא עוזבים, נהיה ברבנות וה' יעזור".

אין בעיה להחזיק בשני תפקידים?

"וכשהייתי בחוף אשקלון וטיפלתי בכל אשקלון זה כן היה בסדר? לא. אז גם עכשיו לא. יהיה בסדר".

השארת תגובה