תירה לבג"צ : סכנת חיים של ממש לפעוטות – במעונות היום

"המדיניות הנהוגה כיום במעונות היום מובילה לסכנת חיים של ממש לפעוטות הסובלים מאלרגיות מזון, לצד הדרה חלקית או מלאה שלהם" – העתירה הוגשה ע"י עמותת יה"ל, העמותה לאלרגיות מזון

אילוסטרציה: חנוכת מעון חבד בקריות (34)
אילוסטרציה: חנוכת מעון חבד בקריות (34)

עמותת יה"ל – העמותה לאלרגיות מזון, יחד עם עשרות הורים לילדים אלרגיים, הגישה באמצעות עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, עתירה דחופה לבג"צ בבקשה למתן צו על תנאי שיורה  להקצות כוח אדם נוסף למשך כל שעות היום במעונות בהם לא ניתן להרחיק מזונות העלולים לסכן את חייו של פעוט אלרגי.

יוזכר כי כיום, מבין אלפי הפעוטות האלרגים השוהים במעונות היום, ישנם בין 200-300 פעוטות שנמצאו זכאים לסייעת וגם הם מקבלים סייעת רק לשעתיים ביום. המשמעות היא שלאורך כל שעות היום, חשופים הפעוטות האלרגיים לסכנה של ממש לחייהם שכן מלכתחילה מדובר בעיקר בפעוטות אלרגים לחלב (שנמצא באופן תדיר במעונות) או בפעוטות מולטי אלרגים (אלרגים למס' מזונות)  – בשני המקרים אין כל אפשרות להוציא את האלרגנים באופן מוחלט מהמעון.

שלומית רדר, יו"ר עמותת יה"ל:"משרד הרווחה ומשרד הבריאות מתקוטטים על תקציבים על הגב של הילדים האלרגיים ומעמידים אותם בסכנת חיים יום יומית. לא רק שהמצב היום הוא של כמעט הפקרות מוחלטת כי הרי ברור שילד הוא לא אלרגי רק שעתיים ביום, אלא שבמעונות היום אשר חוששים לקחת אחריות מכריחים את ההורים לממן סייעת על חשבונם למשך כל יתר שעות היום – סכום שעלול להגיע לכדי אלפי שח מידי חודש, מי יכול לעמוד בזה? . יש שמגדילים עוד יותר לעשות ומחתימים את ההורים על מסמך שמסיר כל אחריות מהמעון, כולל טיפול מציל חיים בעת הצורך".

במסגרת העתירה ביקשה העמותה כי בג"צ יורה באופן ברור כי בכל מקום בו נדרשת סייעת היא תמומן על ידי המדינה ולא על ידי הורי הפעוט האלרגי  וכמו כן, לקבוע כי לא ניתן יהיה להתנות קבלה של פעוט אלרגי בהתניות ייחודיות כלשהן.

בנוסף, מבקשת העמותה מבג"צ להורות למשרדי הרווחה והבריאות להוציא נהלים ברורים לכל מעונות היום המחייבים לפעול בהתאם להמלצות גורמי המקצוע במשרד הבריאות להיערכות מעונות היום לרבות הדרכת הצוותים, התאמת סביבת המעון (הרחקת אלרגנים, שמירה על היגיינה, התאמת תפריטים, שילוט ועוד) , מתן מענה לתגובה אלרגית וקביעת תוכנית סדורה להיערכות כאמור.

 בעמותת יה"ל מסבירים: המצב היום הוא אבסורדי. לא רק שמשרד הרווחה נותן סייעות לשעתיים בלבד, הרי שיש מערך שלם של נהלים וכללים שיש ליישם במעונות ושהמשרד בכלל לא התחיל בו. סוכם בכל הדיונים ובכל הוועדות כי ייצא נוהל מסודר שינחה את המעונות כיצד להתנהל ביום יום עם פעוט אלרגי למזון במעון. אלא שהנחיות כאלה עד כה לא יצאו. אין הנחיה להוצאת אלרגנים מהתפריטים, אין מערכת תמיכה למעונות ע"י תזונאית וגם  הדרכות והכשרות שמבוצעות הן אינן מספקות (אינן כוללות את הנחיות משרד הבריאות בתחום המניעה למשל) כך שבפועל שוב, הילדים האלרגים לא בטוחים במסגרות הללו. ההתנהלות הזאת מובילה מחד לסיכון הפעוטות אשר שוהים במעון ומאידך להדרה של רבים מהם שכן משום שהסביבה אינה בטוחה דיה ברוב המעונות, ההורים נמנעים מלכתחילה מלרשום את ילדיהם למעונות היום."

בעמותה מוסיפים: "בכוונת משרד הרווחה שוב לבטל את הסייעות בתום שנה"ל הנוכחית. במצב הנוכחי המסר הוא ברור, משרד הרווחה ושר הרווחה עושים כל שלאל ידם כדי להדיר את הילדים האלרגים מהמעונות. אין דרך אחרת להסביר את ההתנהלות שלהם עד כה. כמובן שלא נוכל לאפשר מצב בו ילדים אלרגים מופלים לרעה רק בגלל האלרגיה שלהם. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתעורר ותתקדם אל עבר המאה ה21 ותבין שיש לה אחריות גם על הילדים האלרגים. אנחנו תקווה שבג"צ יסייע למדינה בהבנת האחריות שלה כלפי הילדים שלנו."

יו"ר הוועדה לזכויות הילד ומי שמלווה את מאבקם של הילדים האלרגיים, ח"כ יפעת שאשא ביטון: "צר לי שההורים נאלצים לפנות לבג"צ בעניין זה. התאמת מעונות היום והפעוטונים לשילוב ילדים אלרגיים בתוכם היא צעד הכרחי ובלתי נמנע, בו אנו עוסקים למעלה משנתיים בוועדה לזכויות הילד ובוועדת החינוך. בכל התקופה הזו עבדנו עם המערכות הרלוונטיות כדי שיקחו אחריות ויבצעו את הפעולות הנדרשות לשם השגת המטרה, ואף סייענו בבניית המודל בהתאם לצרכי הילדים. פשוט עצוב ומקומם שצריך פסיקה של בית משפט כדי לחייב את המדינה לעשות את מה שיכולנו לעשות כבר מזמן."

השארת תגובה