שלומי אמונים מציגים: ההסכם שהופר

תחת הכותרת: "דברים כהוויתן // בנוגע לבחירות לראשות העיר אלעד" – קראו הבוקר קוראי 'המבשר' בגירסא הדיגיטלית את השתלשלות הדברים ואנו מביאים אותם אליכם קוראינו

טקס מסירת שטחי אש לאלעד, בהשתתפות ליברמן גפני ופרוש, צילום יוסי רוזנבוים (18)
טקס מסירת שטחי אש לאלעד, בהשתתפות ליברמן גפני ופרוש, צילום יוסי רוזנבוים (18)

במענה לפניית רבים וגם טובים, הננו להעמיד בזה דברים כהווייתן, בכל הקשור לבחירות לראשות העיר באלעד, מה היו תוכן ההסכמים שנחתמו על ידי הצדדים, מה הופר, ועל ידי מי, ומה תוצאות הדברים בכל הנוגע לבחירות באלעד, כ"א חשון תשע"ט.
אנו מוצאים לנכון להציב כבר בראש הדברים את הסיכום הברור של השתלשלות הדברים, ממנו יוצא ע"פ חוו"ד הלכתית של הגאון רבי משה אורי אייזנשטיין שליט"א, דיין ומורה צדק, מיום י"ט תמוז תשע"ח, כי דגה"ת לא קיימה את חלקה בהסכם שנחתם (בנוגע לבחירות בעיר בית שמש), ומשום שיבוש חמור זה שפגע בהסכם, נבצר מאתנו לקיים את ההסכם (בעיר אלעד) משום שזה הסכם אחד ומאוחד. וכעת להשתלשלות הדברים:

1. ההסכם

לקראת הבחירות שנערכו בחודש חשון תשע"ד נערך הסכם רחב בין שלומי אמונים לדגה"ת. ההסכם הזה, בעיקרו, כלל 2 ערים – אלעד ובית שמש (ובאופן נקודתי גם את הבחירות בביתר בשנת תשע"ד). באלעד היה זה אינטרס משותף לשלומי אמונים ולדגה"ת להחליף את ראש העיר, לאחר שתושבי העיר סבלו מחוסר ניהול מקצועי של העיר במהלך מספר קדנציות, כשהתוהו ובוהו שלט באלעד.

מאחר והיתה זו מטרה משותפת ומוצהרת לשלומי אמונים ודגה"ת, ומאחר ובכל עת יש את השאלה המכריעה 'מי בראש', על כן באו על החתום שבבחירות של תשע"ד ייבחר הרב ישראל פרוש לראש העיר, ואילו בבחירות שלאחריהן, בשנת תשע"ט, תוצב מועמדותו של נציג דגל התורה, כפי שייבחר על ידם.

במקביל לשילוב הזרועות באלעד לקראת בחירות תשע"ד, היה לדגה"ת עניין מיוחד לבוא גם בבית שמש עם הסכם מול שלומי אמונים. הרקע הוא שבבחירות שלפניהן, היינו חודש חשון תשס"ט, רץ אבוטבול לראשונה לראשות העיר בבית שמש מול ראש העיר המכהן דני ועקנין, כשגם שלום לרנר, נציג המזרחי, רץ גם הוא לראשות העיר.

באותן בחירות (תשס"ט) יהדות התורה לא הייתה מאוחדת בתמיכתה למועמד אחד לראשות העיר. ברשימה למועצת העיר בתשס"ט הופיעו אגודת ישראל ודגה"ת ברשימה אחת וזכו ב-5 מנדטים. 2 לאגודת ישראל, 2 לדגה"ת, ונציג נוסף לחסידי בעלזא בהסכמת אגודת ישראל ודגה"ת.

דגה"ת קיבלה במסגרת הקמת הקואליציה מר"מ אבוטבול את התפקידים הבכירים: סגן ראש העיר, תכנון ובניה וחינוך חרדי. ואילו שלומי אמונים – הכלל חסידי, נותרו עם התפקידים הזוטרים יותר כארנונה והקצאות.

2. מטרות ההסכם

וכאן אנו חוזרים להיערכות לבחירות תשע"ד. דגה"ת חיפשה באותה שעה משענת ציבורית כדי שתוכל להשאיר בידיה גם אחרי הבחירות של תשע"ד את התפקידים הבכירים. שלומי אמונים רצתה לשפר עמדות ותנאים והיתה מוכנה לתת את העורף הציבורי לדגה"ת שלא יגעו לרעה בתפקידים בהם החזיקה דגה"ת בקדנציה הראשונה של אבוטבול בתמורה לשיפור תנאיה של שלומי אמונים.
לשם מטרות אלו – החלפת ראש העיר באלעד ושמירת זכויות דגה"ת בבית שמש ושיפור העמדות של שלומי אמונים בבית שמש – בא ונחתם בחודש תשרי תשע"ד הסכם כולל בין שלומי אמונים לדגה"ת, בו נקבעו הסיכומים הן בנוגע לבית שמש והן בנוגע לאלעד, לטובת שני הצדדים ושמירת האינטרסים הציבוריים אותם הם מייצגים. מסיבות טכניות של שמירה על פרטיות ההסכמים שבכל עיר, פוצלו ההסכמים שהתקבלו בעצה אחת ובנשימה אחת – בשני מסמכים מקבילים, האחד לאלעד והשני לבית שמש.

במרכז ההסכם של אלעד עמדה ההתחייבות לתמוך במועמדותו של הרב ישראל פרוש לראשות העיר אלעד בבחירות תשע"ד, וזהות התפקידים אותם יקבלו דגה"ת. נחתם שם גם כי בבחירות תשע"ט תתמוך שלומי אמונים במועמד דגה"ת לראשות העיר אלעד, ואילו התפקידים הבכירים יעברו לשלומי אמונים.

במרכז ההסכם של בית שמש עמדה ההתחייבות לתמוך בבחירות תשע"ד בהשארת התפקידים המוניציפאליים בהם מחזיקה דגה"ת בידיה כאשר היו בקדנציה הקודמת (תשס"ט) ושלומי אמונים יקבלו תפקידים נוספים אחרים בבית שמש. בנוסף הוסכם כי בבחירות תשע"ט תתמוך שלומי אמונים במועמד דגה"ת לראשות העיר בית שמש, ובקדנציה שלאחריה בתשפ"ד תתמוך דגה"ת במועמד שלומי אמונים לראשות העיר בית שמש. כך גם סוכם שאף אם דגה"ת לא תציב מועמד לראשות העיר בתשע"ט, תוכל שלומי אמונים לעשות זאת ולהציב מועמד מטעמה לראשות העיר בית שמש בתשע"ט. כך גם סוכמה חלוקת התפקידים בעיריה.

3. הפרת ההסכם

במהלך חורף תשע"ח, כאשר הבחירות המוניציפאליות הקרבות נראו באופק, ביקש יו"ר שלומי אמונים הרב מאיר פרוש מיו"ר דגה"ת ח"כ הרב משה גפני להודיע מי מתמודד מטעם דגה"ת לראשות העיר בית שמש. משום מה נדחה מתן תשובה. הרב פרוש פנה פעם ופעמיים ואף יותר מכך. הרב גפני דחה עוד ועוד ואמר כי עד בוא חג הפסח יסוכמו הדברים.

בג' אייר תשע"ח, לאחר שהרב פרוש נוכח לראות כי לא חלה כל תזוזה ואין כל כיוון של החלטה כל שהיא לגבי ההתמודדות של דגה"ת לראשות העיר בבית שמש, הוא שיגר מכתב להרב גפני שתוכנו הוא ששלומי אמונים מבקשת לשמור על הסיכומים שנעשו בינה לבין דגה"ת בבית שמש, אבל שלומי אמונים מבקשת לדעת שדגה"ת אכן מציבה מועמד מטעמה, שאם לא כן תעשה זאת שלומי אמונים, ואנו מבקשים לוודא שאיננו עוברים התאריך הקובע מבחינת העברת כתובת למועמד אפשרי (150 יום לפני הבחירות – לפי הפרשנות החוקית המחמירה). תשובה בכתב לא הגיעה למכתב זה. בע"פ אמר הרב גפני שדגה"ת מתכננת להציב מועמד לראשות העיר בבחירות תשע"ט.

4. העוול

בי"ב אייר תשע"ח עלו נציגים מטעם ועדת הרבנים של דגה"ת אל ביתו של מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א. הם פרשו לפניו את מצב הדברים בבית שמש, והכרעת מרן הגר"ח היתה שבמקום להציב מועמד מטעם דגה"ת, יש לבוא בדברים עם ראש העיר המכהן, ר' משה אבוטבול.

מה שהוסתר ולא נאמר אז למרן הגר"ח שליט"א הוא שישנה התחייבות וחתימה מפורשת של דגה"ת לשלומי אמונים שבמקרה והם לא מתמודדים, הם יתמכו במועמדות של נציג שלומי אמונים בבחירות תשע"ט. העוול הגדול של הסתרת פרט חשוב זה, האמור להיות מרכזי במסכת השיקולים, סתם את הגולל על האפשרות להתמודדות לראשות העיר בית שמש, גם לדגה"ת וגם לשלומי אמונים, ויותר מכך, הוא שיבש באופן חמור את ההסכם שנחתם עם הסכמות לגבי שתי ערים אלו, כשכעת אין בידה של שלומי אמונים את האפשרות לתת רק את חלקה שלה בקיום ההסכם.

לאחר הסתבכות קשה זו, כאשר דגה"ת שיבשה את ההסכם המשותף, סיכמו מרנן ראשי הישיבות שליט"א, הגר"ג אדלשטיין, הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש, יחד עם בית מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, להטיל על הג"ר יהודה סילמן שליט"א להכנס לעבי הקורה, לברר את הדברים בכל הנוגע לבחירות באלעד מהזווית של טובת העיר בלבד. בשעה שהטילו עליו את התפקיד החשוב הקדימו ואמרו להגר"י סילמאן כי בעצם למען טובת העיר מתבקש שהרב ישראל פרוש ימשיך לכהן כראש העיר.

ראשי שלומי אמונים הגיעו במהלך תקופה זו ואמרו להגר"י סילמן כי טענת שלומי אמונים המבקשת את התפקיד של ראש העיר, אינה מסתמכת על הטענה של טובת העיר, כי אם אך ורק בשל הפרת ושיבוש ההסכם מטעם דגה"ת, שזה מחייב לאפשר לשלומי אמונים להתמודד באלעד. ההסכם בין שתי הערים, על אף שבפועל נכתב ונחתם על דפים נפרדים, הינו הסכם אחד ומחייב, וברגע שההסכם בבית שמש שובש על ידי דגה"ת, שוב איננו מחוייבים להסכם באלעד. הגר"י סילמן אמר שאמנם אפשר לומר שיש צד בטענות אלו, אך הוא לא מונה ולא דן בנושא ההסכם בין הסיעות אלא אך ורק בנושא טובת העיר. 

למעלה מחדשיים ימים לקחו הבירורים השונים. לאחר חדשיים הגיע הגר"י סילמן למסקנה מהסיבה של טובת העיר ותושביה כי על הרב ישראל פרוש להיות המועמד באלעד, בצירוף תנאים שנועדו לשמר את מעמד דגה"ת ותפקידיה. עמדה זו התקבלה על ידי ראשי הישיבות אך לא קבלה את ההסכמה מבית מרן הגר"ח קניבסקי, ובגלל זה הודיע הגר"י סילמן באותו זמן לשלומי אמונים שאינו יכול לייצגה.

5. נסיונות להסכם חדש

מאז שנוצרו חילוקי הדעות בין דגה"ת לשלומי אמונים, נכנסו מתווכים בשליחות נכד מרן הגר"ח קניבסקי וישבו על המדוכה במשך מספר שבועות. המו"מ עלה על שרטון בעיקר בגלל ששלומי אמונים חשו במהלך כל המו"מ כי מושכים את הזמן לריק והדיון אינו ענייני, אינו חותר לתכלית והוא ללא כל תועלת, מלבד ריכוך האווירה לקראת הצנחת מועמד מבחוץ לראשות העיר.

דוגמה קלה שתמחיש עד היכן הגיעו משיכות הזמן היא העובדה שביום רביעי ג' תשרי – טרם נכשל המו"מ – הודיעה דגה"ת לשלומי אמונים שיש עוד 13 שינויים חדשים בטיוטות של ההסכם, וביניהם על דברים שחלקם היו כבר מוסכמים וחלקם היו תביעות חדשות. בשלומי אמונים נאלצו להבין שהכל נעשה במטרה אך ורק כדי למשוך את הזמן.

יומיים לפני הגשת הרשימות התערבו שוב גורמים תורניים בנסיון להביא הסכם. כאן שולבה כבר גם תנועת ש"ס כי זקוקים היו להסכמתם למהלכים הקשורים לבחירות תשפ"ד בבית שמש ואלעד.

בנסיון הזה, האחרון, הגיעה רשימת התביעות לממדים חדשים. בין היתר תבעו מהרב ישראל פרוש שינתק מגע מאישים מסויימים באלעד, ושיתחייב שלא יצרף אותם אל הקואליציה. היו אלה אישים שכבר סוכמו איתם דברים. בנוסף לכך הובעה בדגה"ת התנגדות להגדיר את הרב ישראל פרוש כמ"מ להרב יצחק פינדרוס, המועמד של דגה"ת באלעד. מעבר לסירוב התמוה והבלתי הוגן, זו מהווה גם בעיה טכנית מהותית, כי בבוא היום וראש העיר מתפטר, במידה והרב ישראל פרוש אינו ממונה כמ"מ, הוא לא נכנס לתפקיד ראש העיר באופן אוטומטי, וזה מביא לעיכובים ותוצאות לא רצויים.

6. סיכום

בכל מהלך התקופה האחרונה שיגרה שלומי אמונים ששה מכתבים להרב גפני, ובהם הביעה את רצונה ללכת ולברר את העניין בבוררות, אלא שמענה חיובי לא התקבל על כך.

בימים האחרונים פנו באופן תמוה נציגים מדגה"ת לקיים הליך של דין תורה. הליך, שלו היו חפצים בכך באמת ובתמים, הם היו מקיימים אותו בשעה שהוא היה מתבקש ובר ביצוע. כעת, כאשר הרב ישראל פרוש נמצא בעיצומה של מערכת בחירות בתמיכתם ובברכת קודש של כקש"ת מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה שליט"א ועוד רבים מגדולי וצדיקי הדור שליט"א, אין בפנייה האמורה אלא תעלול יח"צני ותקשורתי שאין בו ממש.

לא נותר לשלומי אמונים אלא להצר על כך שבשל חוסר רצון לבירור האמת, נקלעה העיר אלעד לסכנת מחלוקת על ידי גורמים שהגיעו מחוץ לעיר. כולנו תקוה כי חפץ ה' בידנו יצלח, והרב ישראל פרוש יוכל להמשיך את ההצלחה הגדולה של העיר אלעד גם בקדנציה השניה שלו, לטובת כל החוגים וכל העדות המרכיבות קהילות הקודש בעיר ואם בישראל אלעד. עם היבחרו בס"ד, כרצון גדולי וצדיקי הדור שליט"א, ישובו השלום והשלוה לשרור בעיר, וה' יברך את עמו בשלום.

השארת תגובה