נתניהו לפוטין: "מכירת הטילים – תערער הביטחון"

על רקע אישור עסקת מכירת הטילים לאיראן על ידי רוסיה, שוחח ראש הממשלה נתניהו עם נשיא רוסיה פוטין ושוחח עמו על הנושא ■ בשיחה אמר נתניהו לפוטין כי צעד זה רק יגביר את תוקפנותה של איראן באזור ■ יעלון: "זה בהחלט מטריד מאוד ואני מקווה שעוד יהיה זמן בחודשים הקרובים לתקן את זה"

נתניהו. צילום: לע"מ
נתניהו. צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והביע את מורת רוחה של ישראל מההחלטה למכור מערכות טילי S-300 לאיראן. ראש הממשלה נתניהו אמר לנשיא פוטין שצעד זה רק יגביר את תוקפנותה של איראן באזור ויערער את הביטחון במזרח התיכון.

השיחה הערב באה על רקע כוונתה של רוסיה לספק לאיראנים את טילי ה-S-300 שוברי השוויון. החלטה הרוסית לבטל את האיסור על מכירת מערכת הטילים מעוררת דאגה עמוקה בישראל. הרוסים אמנם עדכנו את ישראל על ההחלטה לפני פרסומה על ידי הקרמלין, אך הדבר לא הפחית מהכעס ומההפתעה בירושלים.

לאחר השיחה אמר נתניהו כי "עסקת מכירת הנשק המתקדם לאיראן, היא תוצאה של ההסכם המסוכן המתגבש בין איראן למעצמות". לדבריו הצעד מחזק את ההתרעות של ישראל בדבר מסוכנותה של איראן. "האם גם אחרי עסקת הנשק הזאת יש עוד מי שטוען ברצינות שההסכם עם איראן יגביר את הביטחון במזרח התיכון?", כך נתניהו.

עיקר החשש הישראלי בעסקה הזו היא האפשרות של אספקה לאיראן של ה-S-300, נשק שמוגדר כשובר שוויון. האיראנים יוכלו להעביר אותו ללבנון ולסוריה ולפגוע בחופש הפעולה של חיל האוויר באזורים אלה. זה מצטרף לדיווחים על כך שהאיראנים מגבירים בחודשים האחרונים את הברחות אמצעי הלחימה למדינות הציר שלהן, אולי כהיערכות לעימות עם ישראל.

בתוך כך, הגיב שר הביטחון בוגי יעלון להתפתחויות ואמר כי העסקה היא תוצאה ישירה של הסכם המסגרת שהושג בלוזאן. "האירנים ממשיכים לחמש את הגורמים סביבנו", אמר יעלון. "הם מחמשים את חיזבאללה בצפון, תומכים בלחימה בסוריה ובחות'ים בתימן. הנושא הזה בכלל לא נדון וזה אחד החורים הגדולים ביותר בהסכם. זה בהחלט מטריד מאוד ואני מקווה שעוד יהיה זמן בחודשים הקרובים לתקן את זה".

השארת תגובה