מצג שווא? כולם טוענים לתמיכת יוצאי אתיופיה

החיזור אחרי קולות הקהילה האתיופית: בכנס בחירות שנערך השבוע, "הוכרזה" תמיכה בברוורמן ובש"ס, אלא שלאחר מכן הגיעו הכחשות • ברקע: לחצים מ'הבית היהודי' ויוזמה למפלגה ייעודית

בניין עיריית פתח תקוה. צילום: יותם רונן
בניין עיריית פתח תקוה. צילום: יותם רונן

הבחירות המוניציפאליות שהולכות וקרבות בצעדי ענק, מוציאות את הפוליטיקאים המקומיים למסעות גיוס תומכים, כאשר היעד הנכסף הוא לסגור על תמיכה עם 'גושים', קהילות, ציבורים ומפלגות. אחת הקהילות המפוארות והגדולות בפתח תקווה היא קהילת יוצאי אתיופיה, שמוצאת עצמה מחוזרת על ידי כולם. השבוע, הוצגה הקהילה כמי שמביעה תמיכה חד משמעית בתנועת ש"ס ובראש העיר ברוורמן, אך מסתבר כי הדברים מורכבים בהרבה.

200 בני הקהילה, השתתפו השבוע בכינוס פוליטי שנערך ברחוב יבנה, ובו נכחו ראש העיר ברוורמן ויו"ר ש"ס המקומית אוריאל בוסו. בסופו של הכינוס, יצאה הודעה דרמטית על כך ש"הוחלט בעצה אחת של מנהיגי הקהילה, להכריז על תמיכתם הברורה בראש העיר איציק ברוורמן לראשות העיר בבחירות הקרובות, ואת תמיכתם ברשימת ש"ס למועצת העיר".

סלומון קבדה, פעיל הקהילה אמר כי "הקהילה שלנו גדולה מאוד וחשובה בעיר. אנחנו מעריכים ומוקירים תודה לראש העיר איציק ברוורמן ולממלא מקומו אוריאל בוסו, על עזרתם הרבה לעדה בכל פניה ובכל זמן. לכן החלטנו להכריז על תמיכה חד משמעית בראש העיר ברוורמן וברשימת ש"ס כדי להביע את הכרת התודה שלנו".

מי שהשתתף והוצג כשותף למהלך הוא רב הקהילה הרב עדיאל אליו, רב הקהילה האתיופית. שעות לאחר הכינוס, הוציא הוא הודעה חריגה בה הוא מכחיש כל תמיכה פוליטית.

"אתמול חזרתי מירושלים לקראת הערב ובסביבות השעה 19:40 התקשר אלי אדם מהקהילה ואמר לי שיש כינוס של הקהילה במועדון ביוספטל ושראש העיר ואוריאל בוסו שם ושאצטרף לברך. לא ידעתי שזה כינוס של הבעת דעה פוליטית. חשבתי שמדובר כמו כל הכינוסים שראש העיר מגיע כדי לעמוד על צורכי הקהילה הרבים וכן שהרב בוסו משתתף כחלק מהעניין שהמועדון שלו. הנני להבהיר כי אין בהשתתפותי שהייתה, הבעת שום דעה פוליטית כלל וכלל".

ל'השבוע בפתח תקווה' נודע כי מאחורי ההכחשה עומדים לחצים שהופעלו מכיוון 'הבית היהודי' שרואה עצמו כפורס חסות מרכזי על בני העדה. יתרה מזאת, הרב עדיאל אליו הינו עובד עירייה, כרכז תוכן והדרכה באגף לתרבות תורנית שבשליטת איש 'הבית היהודי' איציק דיעי.

וזה לא הכל. לפני שנה וחצי, קמה קבוצה נכבדה מקהילת יוצאי אתיופיה והכריזה על הקמת רשימה חדשה שתייצג את צרכי העדה. יוזמי הרשימה הם נדב טללה ודניאל אוריה, פעילים מוכרים בעיר. לדבריהם, הגיע הזמן שהקהילה תדאג לעצמה ולא תסתפק בפטרונות של מפלגות אחרות.

כך או אחרת, נדמה שהניסיון להציג תמיכה של הקהילה באי מי מהמועדים או מהמפלגות – עדיין רחוק מלהוות סוף פסוק. האם הקהילה תצביע לבסוף כגוש מאוחד? האם תתמודד בנפרד או שמא תתפצל בין המפלגות? ימים יגידו.

השארת תגובה