אחרי מהפך בקלפי: המנצח מחזר אחרי המפסיד

בתום פריימריז בקהילת חב"ד, הודח חבר המועצה יקי הרשקופ • המנצח: משה כהנא • הרשקופ מפתיע: חיכיתי להפסד, כבר שנה וחצי אני עובד על חיבורים חדשים

מזוזה הרשקופ
מזוזה הרשקופ

בליל שישי האחרון נפל דבר בביתר עילית. בתום פריימריז פנימיים בקהילת חב"ד, הצליח משה כהנא, עיתונאי ואיש הקהילה הצעירה 'אוהב ישראל', להדיח את הנציג המכהן יקי הרשקופ, וקטף את המקום הבכיר מטעם החסידות, המונה כ-600 משפחות בעיר. מאחורי הניצחון מסתתרת תמונת מצב עגומה: גם המנצח מעדיף לרוץ תחת כנפיו של המפסיד, אך הרשקופ יוצא לדרך חדשה, מקים מפלגה עצמאית ובכך צפויים קולות החסידות להתפצל.

יקי הרשקופ נכנס לחיים הציבוריים בבחירות האחרונות. הוא שולב ברשימת גש"ס והפך לחבר מועצה דומיננטי ומוערך. הוא נחשב לאיש אמונו של ראש העיר, דבר שעמד לו לרועץ מול חלקים בקהילה שדרשו להיות תקיפים מול רובינשטיין, בשל טענתם לקיפוח מתמשך. בנוסף להרשקופ, מכהן חב"די נוסף במועצה, אף שלא נחשב לנציג הקהילה. מדובר באורי הולצמן ממפלגת האופוזיציה של מנחם זיידה.

חילופי הגברא בקהילת חב"ד מוצאת אותה בסיטואציה רגישה, מאחר ובבחירות הקרובות – בניגוד לחולפות – צפויה כל מפלגה, ואולי אף כל קהילה, להתמודד בפני עצמה, כחלק מרצון של רובינשטיין למנוע זליגת קולות למפלגות האופוזיציה. משכך, ייתכן וחב"ד תצטרך לרוץ בנפרד ולהילחם על מקומה.

בשיחה עם 'שטח מוניציפאלי', נשמע הרשקופ שש ושמח אליי הפסד, כשהוא מכריז על הקמת מפלגה חדשה שתפנה לכל התושבים. לעומתו, המועמד המנצח, כהנא, נשמע זהיר בהרבה ועדיין מייחל לליכוד השורות. עוד עולה כי יוזמות לחיבור בין השניים, נתקלו במבוי סתום, מאחר וכהנא, המנצח, מצפה לקבל מקום שני ברשימה, ואילו הרשקופ מוכן לתת לו מקום רביעי בלבד.

• יקי הרשקופ, הופתעת מההפסד?

"ממש לא. חיכינו וקיווינו לזה. בשבילי הפוליטיקה הייתה בשביל התושבים, עכשיו יש לי הזדמנות להיות מה שרציתי".

• "אני הולך לרוץ, מקימים מפלגה חדשה, מתחילים לסגור עניינים".

לדבריו, מיד אחרי ההפסד, הציעו לו עסקנים לקחת את כהנא למקום רביעי במפלגתו החדשה והוא נעתר להצעה, שכמובן נדחתה על ידי כהנא. "הסכמתי לתת לו מקום רביעי, אבל הוא כמובן חייב לעבוד על זה שכל חב"ד תבוא להצביע, כי אם נלך אחורה, בבחירות הקודמות 70% מחב"ד או שלא הלכו להצביע או שהצביעו להולצמן, כי הם אמרו שבין כה אני בפנים".

• למה שלא תיתן לו מקום שני?

"יש לי התחייבויות לאנשים שיכולים להביא קולות, אנשים ש'שווים' יותר בפוליטיקה. כהנא בכלל לא רצה לנצח, הוא כמעט קיבל התקפת לב כשספרו את הקולות. הוא רצה להיות מקום שני ולעמוד לי על הגב".

• המנצח משה כהנא, התכוונת לנצח?

"אם אתה מתמודד, מן הסתם זה בשביל לנצח. יקי החליט שהבחירות למקום הראשון בלבד, אני טענתי שיש מקום לעוד אחד. לא נתנו צ'אנס למקום שני".

• למה שלא תרוצו יחד?

"מיד אחרי הבחירות הכרזתי שאני רוצה לשלב ידיים, חשבתי שהוא עם העוצמות שלו ואני עם התרומה שלי – יכולים להביא הישג גדול. דחפו אותנו לשם, אני הסכמתי מיד, אבל לצערי הרב עד רגע זה לא קיבלתי הצעה קונקרטית. כמנצח, אתה מצפה שהצד השני יבוא, ישב בארבע עיניים ויביא הצעה מכובדת, זה לא קרה".

• מה התכניות שלכם?

"אני חושב שקהילת חב"ד היא חלק אינטגרלי מהחסידויות הגדולות, אין סיבה שהיא תהיה מחוץ למשחק. הסביבה הטבעית שלנו היא בתוך הגוש החסידי. לקשר המגדרי יש חשיבות עקרונית מעבר לפוליטיקה, אבל לא שוללים על הסף ריצה נפרדת ונערכים אליה".

2 תגובות
  1. לא נורא תמרטו אחד לשני את הנוצות בסוף שניכם תישארו בבית, עצה טובה ליעקי בפעם הקודמת תפסת טרמפ על הגוש המאוחד, אם אתה חושב שזה כל כך קל לקושש קולות אתה פשוט טועה, בהצלחה.

  2. כמעט שלוש שנים אח"כ…
    תודה שבחרנו בכהנא..!
    שיאמרו כולם מה שיאמרו… הוא עושה בביתר ניסים ונפלאות!! ולא רק לחבדניקים..

השארת תגובה