משחקי הכס: מי יקבל את התיקים הבכירים בממשלה?

לאחר תוצאות האמת מתחיל הקרב על תיקי הממשלה ■ למרות ההצהרות וההבטחות, עימות על מספר תיקים בכירים בין חברי המפלגות צפוי להערים קשיים בפני נתניהו בדרך להקמת הממשלה ■ שר האוצר הבא יהיה ככל הנראה משה כחלון זאת לאחר שנתניהו הצהיר זאת טרם הבחירות ■ את תיק הפנים דורש לעת עתה יו"ר ש"ס דרעי ■ וגם: על איזה תיק בכיר מתעמתים שלושה ח"כים?

גפני ליצמן ודרעי. צילום: יעקב כהן
גפני ליצמן ודרעי. צילום: יעקב כהן

הגיעה עת חלוקת השלל: לאור התוצאות, מי שירכיב את הממשלה יהיה יו"ר הליכוד בנימין נתניהו שקיבל את מספר המנדטים הגדול ביותר מבין המפלגות שהתמודדו. עיון בתוצאות הבחירות והצהרותיהם של הפוליטיקאים בשבועות האחרונים, מעלים תמונה ברורה לגבי חלוקת מרבית התיקים בממשלה אך ללא ספק צפויה לנתניהו עוד דרך ארוכה עד להשבעת הממשלה.

על מרבית התיקים לא יתקיים עימות בין המפלגות, אך התיקים הבכירים בממשלה הם אלו שיגרמו לראש הממשלה הרבה כאב ראש עד לחתימת הסכם קואליציוני והשבעת הממשלה.

התיק הבכיר בממשלה הוא ללא ספק משרד הביטחון. בממשלות העבר המשרד היה מוענק לחבר מפלגת השלטון מחמת בכירותו. אלא שבמצב הנוכחי יתכן כי יוענק ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט או ליו"ר ישראל בתינו אביגדור ליברמן שהצהיר במהלך מערכת הבחירות כי ידרוש את התיק.

הסיכויים של ליברמן לקבל את התיק נמוכים, מאחר ותוצאה של ששה מנדטים בלבד אינה מצדיקה הענקת תיק בכיר שכזה. מה שמותיר את מרבית הסיכויים לנפתלי בנט לקבל את התיק במידה ונתניהו לא יחליט להשאירו בידי הליכוד שאז יוענק התיק ככל הנראה לבוגי יעלון ששימש עד כה כשר הביטחון.

תיק בכיר עליו לא עומד להתחולל עימות הוא משרד האוצר. כפי הנראה כעת, יקבל את התיק יו"ר כולנו משה כחלון שהצהיר לא פעם כי ידרוש את התיק ואף קיבל על כך אישור מראש הממשלה כאשר התראיין ברשת ב' שם אמר כי הוא מתעתד להעניק את תיק האוצר לכחלון.

הבוקר אף אישר זאת שר הפנים גלעד ארדן שאמר לחדשות 10 כי "מבחינה מוסרית וציבורית ראש הממשלה התחייב לכך, ומכיוון שלי באופן אישי מאוד חשוב לחזק ולהחזיר את האמון של הציבור בפוליטיקאים, אז צריך לדבוק כמה שיותר בהצהרות שאתה נותן בערב הבחירות".

מלבד האוצר צפוי כחלון לדרוש שני תיקים מחמת כוחו העומד על 10 מנדטים. שני התיקים יהיו ככל הנראה חברתיים, אך לא הוצגה עד כה דרישה מצידו של כחלון לתיקים אלו. מי שעוד ידרוש תיק בכיר ושני תיקים נוספים הוא בנט הרואה בצעד כזה מצד נתניהו כ'חוב מוסרי' לאחר שהיה הראשון להצהיר כי יתמוך בנתניהו לראשות הממשלה.

תיק שיעורר מחלוקת בליכוד הוא ככל הנראה תיק הפנים שמיועד ליו"ר ש"ס אריה דרעי. אלא שהענקת התיק לדרעי תגרור דרישה מצד שר הפנים המכהן גלעד ארדן לתיק בכיר אחר, מה שיקשה על המהלך. מנגד, גם ללא דרישת דרעי, ארדן היה דורש תיק בכיר יותר מאחר וזכה בבחירות המקדימות במקום השני.

דרישותיו של דרעי אינם מסתכמות במשרד הפנים, אלא ידרוש גם את משרד הדתות אותו יעניק ליצחק כהן או ליעקב מרגי ששימשו בעבר כשרים במשרדים אלו. בנוסף תדרוש המפלגה את מינהל מקרקעי ישראל וכפי המסתמן דרישה זו צפויה להיתקל בקשיים מאחר וגם כחלון מבקש זאת.

את תיק הבריאות – שהיה זניח עד לכהונתו של ליצמן לפני כמה שנים במשרד הבריאות – תדרוש וככל הנראה גם תקבל מפלגת יהדות התורה. את התפקיד יקבל יעקב ליצמן. בנוסף ידרשו ביהדות התורה את וועדת הכספים עבור ח"כ משה גפני שכיהן בתפקיד בעבר.

השארת תגובה