הסוף לגביית הקנסות הכוחנית בשביל העירייה?

האם תמה מסכת גביית חובות העירייה באמצעות חברות גבייה פרטיות וכוחניות? חוק חדש שאושר אמש בקריאה שניה ושלישית מבטיח לטפל בתופעה • כל הפרטים

גביית חובות. אילוסטרציה
גביית חובות. אילוסטרציה

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה שניה ושלישית חוק שיזמה שרת המשפטים איילת שקד, המסמיך את המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה לגבות חובות עבור רשויות מקומיות. המשמעות היא שרשויות מקומיות יוכלו מעתה לגבות קנסות באמצעות המרכז ולוותר על שירותיהן של חברות גבייה פרטיות, אשר פועלות באופן אגרסיבי כלפי חייבים.

בניגוד לכך, הליך הגבייה במרכז לגביית קנסות הוא הליך מידתי המקפיד על זכויות החייב. בהודעה שפורסמה הבוקר מטעם רשות האכיפה והגבייה, האחראית גם למרכז לגביית קנסות, נכתב כי "מדובר בהוראת שעה המאפשרת את השירות לרשויות המקומיות באופן וולונטרי. לאחר מכן ניתן יהיה לבחון את ההסדר הקבוע".

בהודעת הרשות הודגש כי "על אף שגם חוק המרכז לגביית קנסות מסמיך את המרכז לגבות בהתאם לפקודת המסים (גביה) הרי שדרכי הגבייה והפרקטיקות הנוהגות בו בפועל לרבות סמכויות הפריסה וההפחתה הקבועות בחוק המרכז, כוללות שמירה קפדנית יותר על זכויות החייב לצד דרכי גבייה יעילות, תוך מעורבות של גורם שיפוטי או מעין שיפוטי טרם נקיטת הליכים מסוימים ותוך שמירה על מידתיות וסבירות, בהפעלת הליכי הגבייה".

עם אישור החוק, מסרה שרת המשפטים איילת שקד כי "גם בגביית חובות מאזרחים אנחנו מחויבים לשמור על כבודם של החייבים. לא אחת קיבלתי תלונות על דרך כוחנית בה נגבו קנסות באמצעות חברות גבייה פרטיות. בניגוד לכך, הרשות לגביית קנסות גובה את החובות בצורה ששומרת על כבוד החייבים. אני קוראת לראשי הרשויות בישראל להשתמש בשירות המרכז לגביית קנסות. זהו חלק מהשירות לו זכאים התושבים שלכם. במקביל אני קוראת גם לחייבים – תשלמו את הקנסות בזמן ותימנעו מחוסר נוחות".

"אין ספק, כי הסמכת המרכז לגביית קנסות לגבות חובות עבור הוועדות המקומיות ובעיקר עבור הרשויות המקומיות היא אירוע דרמטי והישג משמעותי מאוד לרשות האכיפה והגבייה", אמר הבוקר יו"ר רשות האכיפה והגבייה, עו"ד תומר מוסקוביץ', בהתייחס לחוק החדש. "תיקון החוק מהווה נדבך חשוב ומרכזי בחזון הרשות, להוות הגוף הממשלתי הלאומי לגביית חובות".

השארת תגובה