עובדי "כללית" קיבלו תרופות חינם

ההטבות לעובדי הכללית – על חשבון מבוטחי הקופה: לא רק שעובדי כללית זכו להטבות "פרסונל, אלא שלצידן זכו להטבות מס בעלות של כ־16 מיליון שקלים לשנה

אילוסטרציה (קופת חולים ברמת בית שמש)
אילוסטרציה (קופת חולים ברמת בית שמש)

ההטבות לעובדי הכללית – על חשבון מבוטחי הקופה: לא רק שעובדי כללית זכו להטבות "פרסונל" בעלות של עשרות מיליונים לאורך עשרות שנים, אלא שלצידן זכו להטבות מס בעלות של כ־16 מיליון שקלים לשנה על חשבון הכללית וכתוצאה מכך על חשבון איכות השירותים והתרופות שניתנים לכלל מטופלי הכללית. כך עולה מבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי מרכז.

עלות התביעה מוערכת בכ־182 מיליון שקלים או פיצוי של 1,500 שקלים לכל מבוטח הכללית שיצטרף לתביעה. התובעת, מרים בנתורה, מבוטחת הכללית ואם לשלושה מאשקלון, מבקשת מהכללית להשית את המס על ההטבות על עובדי הכללית ולא על הקופה.

בכללית נהוגים זה שנים רבות מתן תרופות ללא תשלום, פטור או הנחה מתשלום השתתפות עצמית ועוד ("הטבות פרסונל") לעובדיה, גימלאיה, בני זוגם וילדיהם (עד גיל 18). 

בבדיקה של המבקר ב־2013 עלה כי עלות ההטבות לעובדי הכללית עומדת על 82 מיליון שקל בשנה. לטענת התובעת, מדי שנה מאז 2006 ניתנו הטבות מס לעובדים בגובה 16 מיליון שקלים (משום שהמס על הטבות הפרסונל לא נוכה משכרם, אלא מתקציב הכללית) וסכום זה מושת בפועל על מבוטחי הכללית.

בעקבות דו"ח מבקר המדינה הוגשה ב־2009 עתירה לבג"ץ מטעם קרן דולב לצדק חברתי, בדרישה להפסיק להעניק הטבות אלו. בג"ץ נתן לכללית פרק זמן של שנה לעבור למתן הטבות דרך תלוש השכר של העובדים. אף על פי שההחלטה ניתנה ב־2012 היא טרם יושמה עד היום. 

עו"ד טל לביא, שהגיש את התביעה עם עו"ד יוחי גבע אומרת ל"ישראל היום": "שירותי בריאות כללית הוסיפה חטא על פשע כאשר לא רק שלא הסדירה את נושא המיסוי אלא אף דרשה ממשרד הבריאות תוספת של כ־7 מיליון שקלים בשנה לתשלום הטבות המס".

גורם במערכת הבריאות ציין בשיחה עם "ישראל היום" כי "זו שחיתות בחלוק לבן". מכללית נמסר: "כללית פועלת בעניין זה, שכבר נדון בעבר בערכאות, בהתאם להוראות כל דין, באישור הגורמים המוסמכים ומכוח הסכמים מחייבים".

השארת תגובה