הרעילו את הכלב ובעטו בו

בעלי הבית הרעילו את כלבה של הדיירת, ולאחר שמחתה על כך – בעטו בכלב וסילקו אותה מהבית. תובעת מהם יותר מ-20 אלף שקלים

כלבים משוטטים. אילוסטרציה
כלבים משוטטים. אילוסטרציה

בתביעה אותה הגישה עו"ד סיון זבולון-נוה, מתואר סיפור מזעזע על הרעלה לכאורה של שני כלבים ע"י בעלי יחידת דיור מהרצליה.

על פי התביעה, צעירה בשנות ה-20 לחייה שכרה יחידת דיור בנחלתם של בני זוג מהרצליה, וגידלה, לאחר קבלת אישור מהם – גור כלבים בשם בולי, מסוג ג'ק ראסל.

באחד הימים הודיעה לה בעלת הבית באמצעות ווטסאפ, כי עקב ריבוי עכברים ומזיקים בסביבות הבית, בכוונתה לפזר רעל עכברים ברחבי הגינה המשותפת ליחידת הדיור שבה היא מתגוררת.

הדיירת ביקשה מבעלת הבית בהודעה חוזרת, וכן בשיחה פנים אל פנים, שלא תפזר רעל, משום שהדבר עלול לסכן את חיי כלבה, ואת חיי כלבה של דיירת נוספת, המתגוררת ביחידת דיור באותה חצר.

על פי התביעה, בעלת הבית הסכימה לבקשה, אך כשבועיים לאחר מכן החל בולי, כלבה של הדיירת, לחוש ברע, להקיא, לשלשל, ולסרב לאכול ולשתות. הצעירה הבהילה את הכלב לווטרינר, שהעניק לו טיפול ראשוני, אך משמצבו לא השתפר, ואף הורע, הפנה אותו הווטרינר לבית חולים וטרינרי.

בבית החולים נמצא כי הכלב איבד דם רב, וכי הוא סובל מאנמיה, מדימום בבית החזה, ומתפקודי קרישה שאינם תקינים.  בשל מצבו הקריטי וחשש ממשי לחייו, אושפז הכלב לשלושה ימים, ואובחן כי הורעל ברעל עכברים. בסמוך לכך, גם כלבה של השכנה החל לסבול מתסמינים דומים, ונמצא שגם הוא הורעל ברעל עכברים.

על פי התביעה, לאחר פניות חוזרות ונשנות אל בעלת הבית, היא אישרה כי בעלה אכן פיזר רעל בחצר הגינה המשותפת, וזאת, מבלי להודיע על כך לדיירות, וחרף הבטחותיה שלא לעשות כן. בעלי הבית סירבו לענות לשאלות הדיירות איזה סוג רעל פוזר.

מששבה הדיירת לביתה, היא פנתה אל בעלי הבית בבקשה שישאו בהוצאות האשפוז של כלבה – בסך של כ-4,000 שקלים.

לדברי הדיירת, בתגובה לבקשה זו, החלו בעלי הבית לגעור בה, ודרשו כי תפנה את יחידת הדיור שלה באופן מיידי. משסרבה לעשות זאת בטענה שלא הפרה את הסכם השכירות ביניהם, וכי נותר זמן רב עד תום החוזה – החלו, לדבריה, בעלי הבית לגדף ולאיים עליה, ובעל הדירה אף הגדיל לעשות – ובעט בכלבה באלימות.

לדברי עו"ד זבולון-נוה, לנוכח הסכנה לשלומה ולשלום הכלב, נאלצה הדיירת למצוא דיור חלופי באופן מיידי, לשלם על הובלה, ולשאת בעלויות גבוהות שכלל לא תכננה להוציא.

מאז האירוע סובלת הצעירה מהתקפי חרדה לשלום כלבה האהוב, ובכל פעם שהוא מקיא או מרייר, היא חושבת כי הורעל.

בימים אלה הגישה עו"ד זבולון-נוה תביעה לפיצויים בכ-20 אלף שקלים נגד בעלי יחידת הדיור לביהמ"ש לתביעות קטנות בהרצליה.

במסגרת התביעה טוענת עו"ד זבולון-נוה כי בעלי הבית עברו על החוק הפלילי, בעצם פעולת פיזור הרעל באופן עצמאי ושלא באמצעות מדביר מוסמך. כמו כן נטען בתביעה, שבעלי הבית התרשלו באי-מתן התראה מוקדמת לבעלי הכלבים שבתחום חצרם בוצעה הרעלה, ובסירוב ליידע אותן איזה סוג רעל פוזר.

לטענת עו"ד זבולון נוה, בשנים האחרונות מתפתחת מגמה המכירה בחיות מחמד כבעלות זכויות בסיסיות, וזאת לצד ההכרה והעמידה על הקשר הנפשי האמיץ שנרקם בינן לבין בעליהן. מכך גם נגזרת מגמה של הכרה בעוגמת נפש הרבה שנגרמת כתוצאה מאובדנן או פגיעה בהן, וזאת בשל מעשים רשלניים של אחרים. גישה זו אף מצאה ביטוי בפסיקה.

"התובעת, שגילתה שהיא עלולה לאבד את כלבה הרך בשנים, חשה ממש כמו אם שמבינה שהיא עלולה לאבד את בנה", טוענת עו"ד זבולון נוה. "אין חולק כי מדובר בתחושות קשות ובעוגמת נפש רבה. עינינו רואות כי בתי המשפט הכירו בקשר הרגשי העמוק שבין הכלב לבעליו, והשיתו, במקרים דומים – פיצויים נכבדים על עוגמת הנפש והחרדה שעברו בעלי הכלבים, בדומה לתובעת בענייננו".

במסגרת התביעה דורשת עו"ד זבולון-נוה שבעלי הדירה יפצו את הדיירת בהוצאות אשפוז, בהוצאות מעבר דירה, בהפרשי שכר דירה בין דירתה החדשה לבין יחידת הדיור בה התגוררה – וכן בשל עוגמת הנפש והטראומה העמוקות אותן חוותה בשל מחדליהם.

התביעה נדונה בימים אלה בבית משפט לתביעות קטנות בהרצליה.

עו"ד סיון זבולון-נוה, עוסקת בזכויות בעלי חיים. http://dogbites.co.il/

השארת תגובה