כמה דבש אוכלים במימונה ובחג הפסח?

על פי נתוני מועצת הדבש: עומדת כמות הצריכה בחג על כ- 800 טון דבש המהווים כ- 20% מהביקוש השנתי

דבוראים מגבעת יואב בהצבת כוורות בשטחי הפריחה האביבית- צילום רינה נגילה
דבוראים מגבעת יואב בהצבת כוורות בשטחי הפריחה האביבית- צילום רינה נגילה

בעוד מספר ימים, במוצאי הפסח יחגגו ברחבי הארץ את חג המימונה המסורתי, עם חגיגה של מוזיקה, שמחה, מבחר מתוקים, מופלטות, ריבות, עוגיות והרבה הרבה דבש!

על פי הערכות מועצת הדבש, עומדת השנה כמות צריכת הדבש למימונה וחג הפסח על כ- 800 טון דבש, המהווים כ- 20% מצריכת הדבש השנתית בישראל.

מנכ"ל מועצת הדבש, זאב מידן אומר, כי צריכת הדבש בחג הפסח והמימונה, נמצאת בעלייה זה מספר שנים: "הביקוש לדבש עולה בהתמדה, עקב המודעות הבינלאומית לתחלואה בשימוש מוגזם בסוכר, כך שהדבש נצרך כיום כממתיק הטבעי, המחליף את הסוכר. כמו כן, במימונה, שהפך לחג לאומי, קיים שימוש רב בדבש, המוגש עם המופלטות ולהמתקת העוגיות המסורתיות".

בנוסף, במועצת הדבש מדווחים, כי כמות המשקעים שירדו בעונת החורף, הייתה נמוכה מהממוצע השנתי בישראל, בנוסף, עצירתם של הגשמים כבר בחודש מרץ, הביאה להקדמת פריחות האביב בפרדסים, במטעים, בשטחי פרחי הבר בגליל, ברמת הגולן ובאזור הדרום. הפריחה שהוקדמה גרמה להתעוררות אביבית מוקדמת של הדבורים בפעילותן בכוורות, דבר זה יבטיח את תפוקת הדבש האביבי הצפויה להיות ממוצעת השנה ולעמוד על כ- 3,000 טון דבש. "החשש הינו מהעדר משקעים נוספים שיפגעו בפריחה העתידית במהלך הקיץ, או חמסינים שיפגעו בפריחה הקיימת, דבר העלול לתת אותותיו גם בכמות אגירת הדבש בקיץ. עם זאת חשוב לציין, כי לא יהיה מחסור בדבש ולא תהיה עלייה במחירי הדבש לאורך השנה, מאחר ומתקיים ייבוא דבש ללא מכס, על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה" מוסיף מידן.

לא רק שינויי מזג האוויר משפיעים על תפוקת הדבש, אלא גם תופעת היעלמות הדבורים המתגברת משנה לשנה. הסיבה העיקרית הנחקרת, הינה התמעטות מקורות הצוף לדבורים. מומחים בארץ ובעולם נערכים וחוקרים את סיבת ההיעלמות וכן דרכים חלופיות וכן מעודדים נטיעות צופניות כמזון לדבורים, שכן דבורת הדבש הינה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים.

מנתוני מועצת הדבש: בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 3 מיליארד שקלים בשנה. כיום, ישנם בישראל 510 דבוראים המטפלים ב- 110,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ- 80,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

השארת תגובה