מחקר: חסידים מרוויחים יותר מליטאים

לפי הנתונים, חסידי חב"ד מרוויחים את השכר הממוצע הגבוה ביותר • בממוצע, ספרדים מרוויחים 9.5% פחות מחסידים, ואילו ליטאים מרוויחים 15.4% פחות

חנוכת משרדי קוריץ החדשים (10)
חנוכת משרדי קוריץ החדשים (10)

צעירים חרדים מהזרם החסידי שיצאו לשוק העבודה, מרוויחים 15.4% יותר ממקביליהם יוצאי המגזר הליטאי, כך מגלה מחקר מפתיע של מכון טאוב. על פי נתוני המחקר צעירים חסידיים מרוויחים הכי הרבה, כאשר צעירים ממוצא ספרדי נמצאים במקום השני עם הכנסה הנמוכה בממוצע ב-9.5% ואילו צעירים ממוצא ליטאי מרוויחים כאמור 15.4% פחות.

נתון מפתיע נוסף במחקר מצביע על כך שבין הצעירים החסידיים, המרוויחים הגדולים ביותר הם צעירים המשתייכים לחסידות חב"ד, שההכנסה החזויה שלהם גבוהה ב-14.9% מהממוצע בקרב צעירים חסידיים.

עורכי המחקר, בחנו גם את היקף שעות העבודה הממוצע בכל אחד מהמגזרים והגיעו לנתון מפתיע, המסמן אולי אפליה אפשרית בתחום השכר. לדבריהם, "ההבדלים בין הזרמים משקפים ככל הנראה שוני בהיקפי המשרה וגם בשכר השעתי. צעירים חסידים עובדים בהיקף נרחב מזה של הליטאים, נמוך מזה של החב"דניקים ודומה לזה של הספרדים, לפיכך נראה כי שכרם השעתי הממוצע של החסידים המועסקים גבוה מזה של הספרדים".

פרט נוסף במחקר מחדד כי ההבדלים הללו קיימים רק בקרב גברים, אולם בקרב נשים הפער אינו קיים. "מעניין לראות כי בניגוד לגברים החרדים, אצל הנשים החרדיות לא נמצא הבדל מובהק בהכנסתן החזויה של בנות הזרמים השונים (בהינתן שהן מועסקות) – אף שקיימים הבדלים בשיעורי התעסוקה שלהן", כותבים עורכי המחקר.

נתון נוסף מצביע על הבדלים בהכנסה בין צעירים חרדים שנולדו לאב ישראלי ובין כאלה שנולדו לאב אירופי, כאשר היתרון לטובת הישראלים בפער של 11%. לעומת זאת, צעירים חרדים שאביהם נולד באמריקה משתכרים בממוצע 7.8% יותר מצעירים שנולדו לאב ישראלי. את נתון זה מסבירים עורכי המחקר בכך ש"נראה אם כן כי אצל חרדים ממוצא אמריקני נטל הפרנסה המוטל על הבעל גדול יותר מאשר ביתר המגזר החרדי ואילו הנטל על האישה קטן יותר".

כלכלן חרדי בכיר ששוחח עם 'קו עיתונות' והתייחס לנתוני המחקר, מנתח את הנתונים: "ראשית יש כאן מעין קריסה קטנה לתיאוריית האליטיזם הליטאי, אמנם, אין בה כדי להוות 'מד כישרון' לכל מגזר אך הנתון הזה אומר משהו. לגופו של עניין, קיימים שני הסברים בסיסיים שעשויים להסביר את הפערים ואולי גם ליישב חלק מהנתונים הנוספים במחקר. האחד, במגזר הליטאי הבחורים האיכותיים יותר, כאלה שפוטנציאל ההשתכרות שלהם גבוה יותר מאחר והם יכולים להשתלב בתחומי הכנסה רווחיים כמו הייטק וכדומה, נשארים ברוב המקרים בכולל ללמוד, מנגד, במגזר החסידי אחוז אלה שיוצאים לעבוד אינו שונה באופן דרמטי בין בעלי כישרון למוכשרים פחות, ומשכך הם תורמים להכנסה ממוצעת גבוהה יותר".

הסבר נוסף שהוא מציע, קשור להנחה שרשת חברתית תורמת לשכרו של אדם, "כשאדם מתברג בעמדת ניהול או מוקד תעסוקה איכותי, הוא נוטה 'למשוך' ולצרף אליו חברים מסביבתו הטבעית. מכיוון שמבחינה כמותית יש יותר חסידים שמועסקים, אך הגיוני הוא שהרשת החברתית הטבעית שלהם במוקדי תעסוקה איכותיים ורווחיים יותר תתרום לרמת השכר, לעומת צעירים מהמגזר הליטאי שיוצאים לשוק העבודה ומוצאים עצמם יחסית מבודדים מבחינת האפשרויות וההיצע".

שני ההסברים הללו עונים לטענתו גם באופן חלקי על הפער בין צעירים חסידיים שהשתלבו בשוק התעסוקה לצעירים ממוצא ספרדי. "רבים מהצעירים הספרדים היותר מוכשרים, גם בוגרי ישיבות ספרדיות, נוטים לגישה הליטאית ונשארים ללמוד בכולל, אולי פחות מאשר במגזר הליטאי עצמו, ולכן רמת השכר אינה נמוכה כמו אצל הליטאים, אך עדיין פחות מאצל החסידים".

ומה באשר להבדלים בין חסידי חב"ד לאחרים? לדבריו, "בקרב חסידי חב"ד ישנה פתיחות יתר וגמישות למקצועות שטרם חדרו לכלל המגזר החרדי, ובנוסף, ישנה מודעות יתר להשלמת ולימוד מקצועות ליב"ה ולימודים אקדמיים שונים, מה שבאופן טבעי תורם לרמת שכר גבוהה יותר מאשר בחסידויות אחרות, בהן הדבר אינו מקובל".

תגובה אחת
  1. ועדיין 95% מהקבצנים בבתי הכנסת ובכל מקום הם חסידים.

השארת תגובה