כשעסק משפחתי הופך לדיון משפטי

אחים שאביהם נפל למשכב ואיבד את כשרותו המשפטית, ביקשו להזמין אח שלישי לשימוע לפני פיטורים היות והתנהלותו כסמנכ"ל וחבר דירקטוריון, רצופת מחדלים ובנוסף הוא הקים חברה מתחרה

"בדרך כלל כאשר משתמשים בביטוי "עסקים משפחתיים", רובנו וודאי מדמיינים את המכולת השכונתית, חנות הנעלים האזורית או את הקונדיטוריה הקטנה והמשפחתית הפועלת בסמוך לביתנו", מסבירה עו"ד אירית רייכמן ונותנת דוגמאות, "עסק משפחתי נתפס כמקום חם ונעים וזאת בניגוד לתדמית הצינית של תאוות בצע תאגידית שלכאורה מאפיינת את עולם העסקים המודרני. אולם בפועל, עסקים משפחתיים גם הם עשויים להיות עסקים גדולים עד מאד ולמעשה, כלכלת העולם מבוססת באופן לא מבוטל על הצלחת עסקים אלו. כך, למשל, בארה"ב העסקים משפחתיים מהווים 80-90% מעולם העסקים של המדינה, שמכניסים כ65% מהתמ"ג – עניין פעוט של כמעט 6,000 מיליארד דולר (נכון לשנת 2016). רשתות כמו זארה, וולמארט, C&A, מותגי ענק כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון, סמסונג, פורד הם רק חלק מרשימת העסקים המשפחתיים המוכרים. דוגמה נוספת הנה חברת ברילה – יצרנית הפסטה הידועה מאיטליה, הנושאת את שם המשפחה של המייסדים.

בישראל, חלק מהחברות הגדולות במשק הן עסקים שמנוהלים ואף הוקמו על-ידי בני משפחה. חלקן מנוהלות על-ידם עד היום וחלקן משלבות גורמים חיצוניים כמו, מנכ"ל או סמנכ"ל בזמן שבני המשפחה נשארים כמחזיקי רוב השליטה בחברה עצמה".

אך מה קורה כאשר עסק משפחתי נקלע לסכסוך משפטי?

"בניגוד לסכסוך עסקי בין שותפים, בסכסוך בעסק משפחתי ישנם אלמנטים נוספים שצריכים להילקח בחשבון. לדוגמה, היכולת של בני המשפחה לצלוח את המשבר, המחיר בפיצול המשפחה וכן אם מדובר בירושה יש לבדוק מה החלק של כל אחד בעסק המשפחתי. אך היכן נידון סכסוך כזה? האם בבית המשפט רגיל (שלום או מחוזי) כפי שנידון כל סכסוך כספי או שמא בבית משפט לענייני משפחה? עתירה מעניינת שהתקבלה לאחרונה עונה בדיוק על שאלה זו".

עו"ד אירית רייכמן מספרת שהעתירה שהתקבלה בבית משפט לענייני משפחה בקרית גת עסקה בסיפור של שלושה אחים שאביהם נפל למשכב ואיבד את כשרותו המשפטית. שני האחים ביקשו להזמין את אחיהם השלישי לשימוע לפני פיטורים היות והתנהלותו כסמנכ"ל ביצוע וחבר דירקטוריון בחברה משפחתית, רצופת מחדלים ובנוסף הוא הקים חברה מתחרה בחברתו שלו, ומשכך הוא הפר אמונים כלפי העסק המשפחתי ואילו האח עתר נגד הפיטורים וטען כי הסיבה שבעטיה ביקשו לערוך לו שימוע נובעת מכך שהם רוצים להשתלט על הנכסים המשפחתיים. האחים מצידים תהו האם לבית משפט לענייני משפחה יש סמכות לדון במקרה זה או שמא מדובר בסכסוך עסקי וככזה ידון בבית משפט רגיל.

ביהמ"ש לענייני משפחה קיבל את בקשת האח להוציא צו מניעה על זימונו לשימוע ואלו הם דבריו לעניין הסמכות לדון במקרה זה:

"לעניין הסמכות העניינית, ביהמ"ש קובע כי לצורך ההכרעה הקונקרטית בענייננו, דהיינו קיום שימוע לאח עתיד משרתו כסמנכ"ל בחברה, מוסמך לדון ולהכריע בימ"ש זה. לעמדת ביהמ"ש, העובדה שמדובר בחברה הנושאת אופי משפחתי, ובתפקידי מפתח בה מועסקים, בני משפחה אחת, אחים, בניו של בעליה, משליכה בעליל ובאופן מובהק על אופי המחלוקות ביניהם, העולות כדי סכסוך שהוא בעיקרו משפחתי, השולח פארותיו לעבר כיוונים שונים, ובהם גם דיני העבודה. בנסיבות האמורות העברת הדיון, בשלב זה של ההליך, לערכאה אחרת שאינה מעורה בפרטי הסכסוך המשפחתי ולאחר שניתנו כבר החלטות אופרטיביות העוסקות, בין היתר, בניהול החברה, עלולה לפגוע, בהליך ובצדדים, לגרום נזק ולסרבל ההליכים שלא לצורך. בנסיבות שנוצרו, משמונה משקיף המשמש כזרועו הארוכה של ביהמ"ש בכל הנוגע לניהול החברה, כי אז כל הכרוך בכך צריך להתנהל תחת פיקוחו. הדברים מקבלים משנה תוקף שעה שאין חולק, כי לסכסוך המשפחתי השפעה ניכרת על ניהול החברה ועל תפקודם של מי מהצדדים כנושאי משרה בה; הודגש כי החלטה זו עניינה בשאלה הנ"ל בלבד, ואין באמור משום קביעת מסמרות בסוגיית סמכות השיפוט בעניין הפיטורין, אם וככל שהאח יפוטר, ותתעורר שאלה בדבר חוקיות פיטוריו. עוד הובהר, כי האחים עצמם נהגו כמי שוויתרו על טענתם בעניין העדר הסמכות".

לסיכום, סכסוך עסקי משפחתי ידון בבית דין לענייני משפחה כיוון שהוא המוסמך לדון בכך. ולכן, בבואכם לפתור סכסוך עסקי במסגרת עסק משפחתי, עליכם להיעזר בעורך דין העוסק בעסקים משפחתיים ומכיר את הפן המשפטי הנוגע לצד המשפחתי של העסק על בוריו.

הניסיון בניהול סכסוכי רכוש משפחתיים בבית המשפט ופתירת סכסוכים משפחתיים בדרכי גישור ומו"מ, שונים במהותם מסכסוכים מסחריים קלאסיים, כיוון שמעורבים כאן יחסים משפחתיים עכורים. לכן, הניסיון הרב יכול בהחלט לסייע במתן מענה משפטי המותאם לפתרון סכסוכים מין הסוג הזה. בני משפחה שמנהלים עסק ביחד, בנוסף ליריבים עסקיים.

השארת תגובה