הרפורמות "חונקות"? הדו"ח הכלכלי המפתיע

שלל חוקים ורפורמות שאושרו הביאו את מנהלי הבנקים לצאת נגד הרשות המחוקקת, אך כל זה לא מנע מספקית שירותי האשראי לפרוח • מנכ"ל כ.א.ל: "החוק להגברת התחרות היווה קטליזטור משמעותי לשינויי השוק"

מנכ"ל כאל, דורון ספיר | צילום: סיון פרג. עיבוד תמונה: פישל רוזנפלד
מנכ"ל כאל, דורון ספיר | צילום: סיון פרג. עיבוד תמונה: פישל רוזנפלד

לשנה טובה שכזו ספק אם ציפו בחברת כאל, שבבעלות בנק דיסקונט (72%) והבנק הבינלאומי (28%). למרות שלל רפורמות שנחקקו השנה להגברת התחרות בשוק האשראי והבנקים, סיימה כאל את שנת 2017 עם רווח נקי של 213 מיליון ₪, לעומת 195 מיליון ₪ אשתקד – עלייה של כ-9%. בנוסף, רושמים בחברה גם עלייה של 13.2% בסך המאזן, שעומד על 14.051 מיליארד ₪, לעומת 12.416 מיליארד ₪ בשנת 2016.

החברה סיימה את שנת 2017 עם 2.6 מיליון כרטיסים, עלייה של 7.2% לעומת אשתקד. מספר הכרטיסים החוץ בנקאיים עמד בסוף 2017 על מיליון כרטיסים, לעומת 924 אלף כרטיסים בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 8.5%.

תיק האשראי שכאל העמידה ללקוחותיה, עמד נכון ל-31.12.17 על כ-4.2 מיליארד ₪, לעומת 3.6 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של כ- 17%.

מחזור העסקאות בכרטיסי כאל עמד בשנת 2017 על 80.2 מיליארד ₪, בהשוואה ל- 72.4 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד – גידול של 10.8%.

הרווח התפעולי של כאל בשנת 2017 הסתכם ב-290 מיליון ₪ לעומת 284 מיליון ₪ אשתקד – גידול של 1.7%.

בשנת 2017 הסתכמו הכנסות החברה ב-1,511 מיליוני ₪, לעומת 1,359 מיליון ₪ אשתקד – גידול של 11.1%.

הרווח מפעילות מימון ב-2017 הסתכם ב-423 מיליון ₪, לעומת 362 מיליון ₪ אשתקד – עלייה של 16.9%.

סך ההוצאות של החברה בשנת 2017 הסתכם לסך של 1,221 מיליוני ₪ לעומת 1,075 מיליוני ₪ בשנת 2016 – גידול של 13.6%.

סך ההוצאות, לפני התשלומים לבנקים, עמד בשנת 2017 על 987 מיליון ₪ לעומת 856 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד – גידול של 15.4%.

ההוצאות בסעיף הפסדי אשראי עמדו ב-2017 על 126 מיליון ₪, לעומת 74 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד, מהווה עלייה של 70%.

עם פרסום הנתונים, נימק מנכ"ל כאל, דורון ספיר, את ההצלחה הסוחפת בשנה הכלכלית האחרונה דווקא ברפורמה שנועדה לפגוע בהם – באמצעות הגברת התחרות בשוק האשראי. לדבריו, "החוק להגברת התחרות שחוקק בתחילת 2017 היווה קטליזטור משמעותי לשינויי שוק כרטיסי האשראי בישראל, והוביל אותנו לגיבוש אסטרטגיה מותאמת, תוך יצירת תשתית לצמיחה אותה התחלנו ליישם הלכה למעשה כבר ב-2017", אמר ספיר.

לדבריו, "כחלק מתוכנית זו חתמה כאל הסכם עם גמא כמאגד בתי עסק, יוזמה מחוללת תחרות המטיבה עם בתי העסק הקטנים והבינוניים במקביל להרחבת נתח השוק של כאל". סיפר אף הוסיף וציין כי "הושגו הבנות תקדימיות עם בנק פועלים ובנק לאומי לפיהן ננפיק ונתפעל עבור לקוחותיהם כרטיסי אשראי, חתמנו עם המותג עליפיי לבניית תשתית סליקה בישראל, וכן שקדנו על יצירת מנוע צמיחה חדש מועדון שופרסל-כאל, כל זאת תוך פיתוח הארנק הסלולארי ומיזמי דיגיטל נוספים הצפויים להרחיב את הנגישות והשימוש בערוצים הישירים לטובת לקוחותינו".

השארת תגובה