בגלל האקווריום: 40.000 ש"ח קנס לתושב ביתר

תושב בית"ר עלית אסף אלמוגים וערכי טבע מוגנים אחרים לאקווריום הביתי שלו ונקנס בעשרת אלפים שקלים

האקווריום
האקווריום

בית משפט השלום באילת הרשיע באחרונה בתום הליך משפטי תושב ביתר עלית בשנות הארבעים לחייו, שפגע בערכי טבע מוגנים במפרץ אילת והחזיק בהם בניגוד לחוק. על הנאשם נגזר קנס של 10,000 ₪ בנוסף לחתימה על התחייבות כספית בסך 20,000 ₪ שלא לעבור עבירה מהעבירות בהן הורשע וזאת לתקופה של 3 שנים.

האירוע התרחש באוגוסט 2014 בשטח חוף הים "תור ים" באילת אז נצפה הנאשם על ידי פקח רשות הטבע והגנים, כשהוא שולה אלמוגים מסוגים שונים, צדפה, נחשולי ים, אבובונים וסרטן נקאי מן הים לתוך דלי שברשותו. זאת כאמור בניגוד לחוק, ללא היתר, חרף שילוט שקיים באזור האוסר זאת ואף הסברי פקח רשות הטבע והגנים שניתנו לו בנושא איסור זה כחודש בערך לפני האירוע המתואר. בעקבות אירוע זה הוצא גם צו חיפוש בביתו של הנאשם שם נמצאו באקווריומים הביתיים שלו אלמוגים ושלדי אלמוגים נוספים.

בעקבות אירועים אלו הגישה רשות הטבע והגנים כתב אישום נגדו באשמת פגיעה בערכי טבע מוגנים, אחזקה שלהם ואף סחר בהם. הנאשם בחר לנהל הליך משפטי שלם ולא נטל אחריו על מעשיו, אך נוכח הממצאים והעדויות החליט השופט להרשיע אותו באשמה של פגיעה ואחזקת ערכי טבע מוגנים בניגוד לחוק. השופט ציין בגזר הדין , את חומרת מעשיו של הנאשם לרבות התנהלותו האטומה של הנאשם, עת סירב לתת מים מהאקווריום בביתו לטובת הובלה בבטחה של ערכי הטבע שנמצאו מביתו לגן החיות התנכ"י בירושלים, תוך שהוא מבין ויודע את הנזק שייגרם בעקבות כך לערכי הטבע המוגנים. סירובו זה גרם לכך שהפקחים נאלצו לנסוע לגן החיות התנכ"י כדי להביא מים מתאימים להובלת ערכי הטבע מבית הנאשם וזאת במטרה להובילם בבטחה.

בגזר הדין ציין השופט כי שמורת הטבע בים הדרומי באילת הינה שמורה ייחודית בארץ ואף בעולם שמושכת אליה רבים, והרשויות ובראשן רשות הטבע והגנים, פועלות כדי לשמור על ערכי הטבע המיוחדים שבה לטובת הציבור כולו. עוד ציין השופט כי לפגיעה בערכי הטבע המוגנים השלכות רחבות והרסניות, והנאשם לא רק החזיק בהם אלא גם פגע בהם.

לדברי זיו נדר, חוקר מפרץ אילת ברשות הטבע והגנים, "מפרץ אילת התברך בערכי טבע ייחודיים שיש לשמור עליהם לטובת הדור הנוכחי והדורות הבאים. אנו רואים בחומרה כל ניסיון לפגוע בערכי טבע אלו ונמשיך להשקיע משאבים רבים באכיפה ובמיצוי החוק עם אלו שבוחרים לעבור על החוק ולפגוע בטבע היפה של כולנו. אנו מברכים על החלטת בית המשפט לגזור עונש כבד על הנאשם למען יראו וייראו".

בתוך כך, במקרה נוסף שאירע ביוני 2017 גם כן בחוף "תור ים באילת", הרשיע בית משפט השלום באילת, נאשם שעסק באיסוף לא חוקי של ערכי טבע מוגנים. הנאשם נתפס על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, שהגיעו למקום בעקבות דיווח שהתקבל, ומצאו בכליו של הנאשם ציוד צלילה, קופסאות פלסטיק עם חורים, מכלי אחסון (ג'ריקנים) ועוד. באחד ממכלי המים המיועדים לשתייה נתפס דג מוגן חי מסוג נתחן סגול. ברכבו של הנאשם נתפסו גם שלוש קופסאות קלקר עם רשתות אקווריומים אשר העלו חשד כי הגיע במטרה ובתכנון מוקדם לטובת איסוף ערכי טבע מוגנים ימיים ממפרץ אילת. לצד זה נתפסו באזור החשוד בתוך המים קופסאות בהן היו לכודים דגים מוגנים מסוג שושנון ובתרן שחום. מתוך שלושת הדגים המוגנים שנמצאו, שניים הושבו למים ואחד מת.

במקרה זה הנאשם שיתף פעולה והודה בעבירות שיוחסו לו, ועל כן גזר עליו השופט קנס מופחת יותר בסך 6,000 ₪.

השארת תגובה