אלפים בהלווית אדל ביטון: "נגזר עלינו חיי עצב"

אלפי בני אדם השתתפו בהלוויתה של הפעוטה אדל ביטון בת הארבע שנפטרה אמש לאחר סיבוך בדלקת ריאות ■ אמה ספדה לה בבכי: "אתמול ראיתי את סבלך, נאבקת בכל נשימה. כשהעלו אותך לטיפול נמרץ אמרתי לקדוש ברוך הוא – או לחיים או למוות, די לסבל שלך. הקדוש ברוך הוא החליט לקחת אותך אליו" ■ אביה: "צירפת אותי למשפחת השכול, ואני אספר לך משהו שאת לא יודעת ולא מכירה – הכאב הוא בלתי נסבל"

הלוויית אדל ביטון
הלוויית אדל ביטון

אלפי אנשים השתתפו בהלוויתה של הפעוטה אדל ביטון שהלכה לעולמה אמש בשל סיבוך בדלקת ריאות קשה. אדל בת הארבע נפצעה אנושות לפני כשנתיים, כאשר מחבלים יידו אבנים על רכבה של אמה. כתוצאה מכך, רכבה התנגש במשאית בכביש חוצה שומרון ונפצעה באורח אנוש. רק לפני מספר חודשים שוחררה הילדה לביתה, לאחר תהליך שיקום ארוך. אך אמש כאמור השיבה את נשמתה לבוראה.

בהלוויה שנערכה ביישוב יקיר בו מתגוררת המשפחה, ספדה לה אמה אדווה ביטון ופרצה בבכי קורע לב: "ילדה יקרה אהובה שלי, אוצר שלי, נשמה אמיתית, חיים שלי. כל כך קשה לי לדבר עליך בלשון עבר. ב-ג' ניסן נרצח גופך בידי בני עוולה, אך נשמתך המשיכה לפעום. לא ידעתי מה יהיה בסוף המלחמה, עברנו תקופה קשה של ייסורים שאני לא מאחלת גם לשונאים, ולי היה ברור שאנו נלחמות יחד".

"לא נתנו לך סיכוי", הוסיפה האם. "אך לא ויתרת לאיש. לא הסכמתי שיגידו שאת לא שומעת או לא מבינה ואת הוכחת לי שאת שומעת ומבינה. לא ויתרת לוחמת שלי. בני העוולה לא לקחו את יופייך גם לאחר הפציעה. אתמול ראיתי את סבלך, נאבקת בכל נשימה. כשהעלו אותך לטיפול נמרץ אמרתי לקדוש ברוך הוא – או לחיים או למוות, די לסבל שלך. הקדוש ברוך הוא החליט לקחת אותך אליו".

אביה של הפעוטה התייחס בתחילת הספדו בסוגיית מיידי האבנים ואמר: "צריך לטפל בכל מי שזורק אבן, גם אם הוא קטין, דרך ההורים". בהמשך ספד לביתו ואמר: "אני מסוגל להתמודד עם הכול רק לא עם הריק. העצב והיגון יאכלו אותי. המחשבה שלא אוכל עוד לחבק את אדל הורסת אותי. צירפת אותי למשפחת השכול, ואני אספר לך משהו שאת לא יודעת ולא מכירה – הכאב הוא בלתי נסבל".

"מה אעשה בלעדיך?", הוסיף אביה. "הכול אני מוכן רק לא לריק הזה, אבל עכשיו את למעלה ומי יטפל בך? אני לא סומך על אף אחד. אולי את שם מפחדת. לנצח אזכור את פניך ואת נשימותייך. אתה, ריבונו של עולם, הבאת אותי למצב הזה ואתה היחיד שתוכל לעזור, או שתיקח אותי או שתחזיר לי את אדל, אדל – קטנה שלי, גוזל שלי. נגזר עלינו חיי עצב ואני אומר: אני פותח שעון חול עד שאצטרף אליך או עד שתשובי אליי. האובדן הוא מוחלט".

בהלוויה נכחו גם יו"ר הכנסת חבר הכנסת יולי אדלשטיין ויו"ר הבית היהודי שר הכלכלה נפתלי בנט. אדלשטיין אמר בהספדו: "בפרק חייה הקצר, מלא התהפוכות, נתנה אדל שיעור גדול לעם ישראל. משתאים ונפעמים הבטנו בך, נאחזת בחיים, לאחר אותו לילה מר ונמהר, כשנקלעתן, אמך ואת, לפיגוע האבנים הקשה, הקטלני".

נפתלי בנט שספד לפעוטה אמר: "מה אומרים על קבר של ילדה בת ארבע? מה אומרים על קבר של ילדה שחצי מחייה לומדת ללכת, ובחצי השני מנסה לחזור ללכת? מה אומרים על קבר ילדה שחצי מחייה למדה לצחוק, ובחצי השני של חייה הקצרצרים נלחמה כדי לחייך?".

"קהל יקר", סיים בנט. "מאבק ההישרדות של אדל בת הארבע נגמר. הפסדנו בו. אבל המאבק ההירואי האמיתי של אדל הגיבורה והמשפחה שלה הוא המאבק על השמחה. על המשך החיים. בקרב הזה אנחנו מנצחים, אנחנו בוכים ומנצחים".

השארת תגובה