"בנושא אוסלו, הכל היה בהכרעה של מרן זצ"ל"

הגר"מ מאיה שכיהן כח"כ מטעם ש"ס בזמן הסכם אוסלו מספר על שיחותיו של ראה"מ יצחק רבין עם מרן הגר"ע יוסף זיע"א ועל ההכרעה הבלעדית של מרן להימנע בהצבעה על ההסכם ■ "בעת ההצבעה בקריאה השנייה כבר הצבענו נגד, בשל חלוקת הנשק לפלסטינים" ■ מדגיש: "מי שסבור שאריה דרעי הוא זה ששכנע את מרן אודות נחיצות ההסכם – לא יודע מה הוא שח"

חבר מועצת החכמים הרה"ג משה מאיה. צילום: יוסי רוזנבוים
חבר מועצת החכמים הרה"ג משה מאיה. צילום: יוסי רוזנבוים

בשיחה מיוחדת לקראת הבחירות, חושף לראשונה, הגאון הרב משה מאיה חבר מועצת חכמי התורה ורבה של שכונת יד אליהו בתל אביב, שורה של פרטים ואפיזודות בלתי ידועות, ומחדד את המסר הכי חשוב שיש לו ולעמיתיו במועצת החכמים לומר לציבור: "אם אתם רוצים שש"ס תמשיך לפרוח, שלא תחוו יותר תחושות קיפוח ואפליה, שלא יסגרו מוסדות קיימים, שיוקמו לכם מוסדות חינוך חדשים, שידאגו לרווחתכם, אין לכם אלטרנטיבה, זולת הצבעה לש"ס!"

בימים אלו, נשמעים כל מיני אמירות מפי גורמים שונים, אודות תמיכה פאסיבית של ש"ס כביכול, בהסכמי אוסלו, כסיבה לכך שיש להצביע למפלגות בעלות אוריינטציה ימנית, בהתאם לאג'נדה שמאפיינת את מרבית המצביעים המסורתיים, מקרב הציבור המזרחי.

באותה תקופה, שימש הגר"מ מאיה כחבר כנסת, לאחר שמרן הגר"ע זצ"ל, הורה לו לעזוב את כהונתו כרב ולקחת על עצמו תפקיד ציבורי. בשיחה שקיימנו עם הגר"מ, הוא מזים את השמועות הללו ומנפץ את התיאוריות סביב האגדה הזו.

לפני שנעסוק במה שקורה במערכת הבחירות הנוכחית, אני מבקש מכבוד הרב לגולל קצת מה בדיוק היה בהסכם אוסלו, מה הייתה עילת ההחלטה שהביאה בסופו של דבר את ש"ס, להימנע בהצבעה?

"הבט. בשעתו, כאשר הסכמי אוסלו הוצעו ליצחק רבין המנוח ששימש כראש ממשלה, הוא זימן את ח"כי ש"ס ללשכתו, על מנת להבטיח את תמיכתם. דרעי וגם אנוכי, היינו בין החכ"ים ששוחחנו עמו. רבין אמר לנו: 'מציעים לי הסכם שלום עם הפלסטינים, אני מעוניין שתתמכו בו. שלום לא ניתן לדחות מראש בשתי ידיים'. שאלנו אותו: מה כולל ההסכם? האם הוא מבטיח שלא יישפך כאן עוד דם? הקשינו עליו בהמון שאלות. רבין לא יכול היה להשיב על כולן. הוא הסביר, כי הוא בעצמו טרם יודע את כל הפרטים, אך הוא סומך על שמעון פרס ועוזרו ח"כ יוסי ביילין – אותו היינו מכנים בכנסת, במחילה מכבודו, 'הפודל של פרס' – הנמצאים באותה שעה באוסלו, כי יעשו הכול על מנת שהאינטרסים של ישראל, הביטחוניים, המדיניים והכלכליים ישמרו וכי יהיה זה שלום אמת".

"יתכן, שהוא התחמק ולמעשה, ידע כן רבין את מלוא פרטי ההסכם, אך מיאן לשתף אותנו מסיבותיו שלו. מכיוון שמדובר בהצבעה עקרונית והוא זקוק לאצבעותינו, שכן היינו אז בממשלה, החלטנו כמו בכל עניין, להביא את הסוגיה הרת הגורל הזו לפתחו של מרן הגר"ע".

"אני רוצה להקדים אנקדוטה נוספת: מוסד הרב קוק, נהג לקיים כנס תורני בכל שנה, אליה הזמין רבנים חשובים. מרן, גם היה מוזמן אליהם תדיר ונושא בהם הרצאות תורניות שזכו לתהודה רבה. באחת הדרשות שנשא בהם, עוד הרבה לפני שהוקמה תנועת ש"ס, נשא הגר"ע את דרשתו המפורסמת, שבה קבע, כי מותר לוותר על שטחים מארץ ישראל, אם אכן הדבר יגרום להפסקת שפיכות הדמים. הגר"ע התייחס לכל ההיבטים התורניים, כמו להלכה שאסור לתת לגויים חניה בקרקע – בארץ ישראל וכו', אבל מכיוון שפיקוח נפש דוחה את כל התורה, הרי שאם אכן ויתור על שטחים, יביא בכנפיו את מה שמצפים ממנו, שלום אמתי וחדלון הרציחות, הדבר מותר. הגר"ע ביסס את דבריו על ראיות ברורות וחזקות ואין כאן המקום להאריך.

"ישבנו אצל הגר"ע. שחנו בפניו את כל מה שידוע, או ליתר דיוק, לא ידוע לנו… הגר"ע הגיב עניינית ובקצרה: 'אתם לא יודעים מה יש באוסלו, וממילא גם אני לא יודע ואי אפשר לתמוך בו. מאידך, ההלכה היא שפיקוח נפש דוחה את התורה ואולי ההסכם הזה, יש בו תועלת. לכן, במקרה כזה, צריך להימנע'. כמובן, שזה גם מה שעשינו בעת הקריאה הראשונה.

"בהמשך, כשהגיע ההסכם להצבעה השנייה, היינו אחרי פרישה מהממשלה. הייתה אז קונסטלציה לא פשוטה, בעקבות גרירתם של דרעי ופנחסי למחוזות משפטיים שאילצו אותנו לפרוש. באותה עת, כבר החל גם להתברר מה טומנים בחובם הסכמי אוסלו. שיגרנו גם מכתב לרבין, ובו מחינו נמרצות על הפקדת נשק בידי המשטרה הפלסטינית. העלינו טיעון שבהמשך התברר כצודק, כי אסור לתת נשק, למי שמחר עלול להפנותו נגדנו. בעת ההצבעה בקריאה השנייה, כבר הצבענו נגד. אלא שלרבין היה גוש חוסם. 51 מנדטים תמכו ועוד עשרה ח"כים ערבים שיצאו מגדרם ולמרות שלא היו חברים בקואליציה, תמכו כמובן בהסכמים האומללים הללו. שווה בנפשך, 59 חכ"ים יהודים, התנגדו. דהיינו, לא היה רוב יהודי להסכם הזה, אבל בדמוקרטיה, כל רוב קובע והסכם עבר ב 61 קולות.

אם כך פני הדברים, אז למה בכל זאת, ישנם מי שמאשימים את דרעי?

"אני חייב להדגיש ולומר, כי מי שסבור שאריה דרעי, היה המוליך והמביא בעניין, וכי הוא זה ששכנע את מרן אודות נחיצות ההסכם, לא יודע מה הוא שח. דרעי היה אז צעיר לימים ובהחלטה כבדת משקל כזו, כמו גם בכל פרט קטן, הוא נועץ אך ורק בגר"ע ומעולם לא המליץ או קבע מאומה, על דעת עצמו. מעולם לא הייתה ישיבת סיעה, שבה דרעי צידד בהסכמי אוסלו. הסיבה שתלו בו את האישום המופרך הזה ואת קולר האחריות, הייתה, משום שדרעי היה כידוע ידיד קרוב של ח"כ חיים רמון ממפלגת העבודה והרבה להסתודד עמו. הידידות הזו, הייתה אולי לצנינים בעיני גורמים בודדים, והפכה לתמיכה כביכול בהסכמי אוסלו. אבל זה לא היה ולא נברא".

הראיון המלא יפורסם ביום שישי הקרוב בעיתון "כל ישראל"

השארת תגובה