כך יחסוך הצרכן 80 מיליון ₪ בשנה בקניית בשר

משרד החקלאות מקדם רפורמות חדשות שמטרתן לחסוך לצרכן עלויות ולשפר את רווחת בעלי החיים • על פי הערכת המשרד, מדובר בחיסכון של כ-100 מיליון ₪ בעלויות הישירות בענף, ושל כ- 80 מיליון ₪ לצרכנים בשנה

השר אריאל בשיחה עם הנהלת מפעל בשטח משחטה
השר אריאל בשיחה עם הנהלת מפעל בשטח משחטה

במסגרת התכנית להפחתת הבירוקרטיה, מקדם משרד החקלאות רפורמה חדשה בבתי המטבחיים לבקר ובתי השחיטה לעופות, שעל פי ציפיות המשרד תביא להורדת יוקר המחייה בתחום בשר העוף והבקר עבור הצרכן, לשיפור ברווחת בעלי החיים, ולשיפור איכות הפיקוח הווטרינרי תוך הפחתת העלויות הישירות והעקיפות.

במשרד החקלאות צופים עוד, כי התכנית החדשה תביא לצמצום של כ-40% מימי ההמתנה לאישורים ממשלתיים עבור הגורמים הרלוונטיים. בנוסף לכך, יתבצע מעבר לאישורים אוטומטיים במקום חתימה ידנית, שיצמצם את העלויות ב- 2.5 מיליון ₪ בשנה.

כיום, בכל בית שחיטה לעופות קיימת חובת נוכחות של רופאים וטרינרים ומפקחים ציבוריים על מנת לעסוק בפיקוח הווטרינרי השוטף. כוח האדם משתנה בהתאם להיקף פעילות בית השחיטה ומינימום העסקה הוא של רופא וטרינר ציבורי אחד.

כחלק מתהליך הפחתת הבירוקרטיה, החליט המשרד לאמץ באופן הדרגתי מודל פיקוח חדשני, שכבר אומץ בארה"ב, הכולל פיקוח של העובדים, במקביל ל"פיקוח על" של רופאים ומפקחים מטעם המדינה. שיטת הפיקוח החדשנית, ה- NPIS, תיושם רק במפעל שיעמוד במספר תנאים מקדימים, לדוגמה: מפעל המיישם באופן מלא את התכנית לבקרה עצמית לבטיחות מזון (HACCP) במשך לפחות שנה אחת, וכן הורדת שיעור הסלמונלה והקומפילובקטר.

בניגוד לדרישות העבר בהם נדרש קבלת אישור מקדים בכל ביצוע שינוי פיזי במפעל, הוחלט על המרת דרישת האישור המקדים בנורמה מחייבת אשר תכלול דרישות ותנאים מראש להיתר פעולה; דרישות מבניות ותנאי הפעלה מדויקים של המפעל לפי מאפייניו. המהלך צפוי לגרום להפחתה משמעותית ומידית של תהליכי הבירוקרטיה, ויחסוך למפעלים כחצי מיליון ₪ ו- 775 ימי המתנה בשנה.

בהודעת המשרד נכתב כי "השינויים יעשו תוך עדכון התקנות ושיח עם כל בעלי העניין הרלוונטיים".

השארת תגובה