מתנ"ס פריימן • ביתר הוקירה למייסד העיר

במעמד רבנים, ראש העיר, בכירי העירייה, אישי ציבור, ובני משפחת פריימן, נחנך בביתר עילית המתנ"ס העירוני החדש שישרת את תושבי גבעה ב' • רה"ע רובינשטיין: "החלטנו לקרוא את שם המתנ"ס ע"ש מייסד העיר ה"ה חיים נחום פריימן, מתוך הוקרה לפעלו ומתוך מחויבות לדרך העשייה"

על הניסים ועל והמעשים: בביתר עילית נחנך בטקס מרגש, במעמד רבנים, ראש העיר, בכירי העירייה ואישי ציבור, המתנ"ס העירוני החדש "מתנ"ס פריימן", שישרת את תושבי גבעה ב'.

המתנ"ס החדש, נקרא ע"פ החלטת מועצת העיר "מתנ"ס פריימן", ע"ש מייסד העיר הרב חיים נחום פריימן ז"ל, וזאת "מתוך הוקרה לפעלו ומתוך מחויבות לדרך העשייה". במעמד חנוכת המקום וקריאת השם, השתתפו בני משפחת פריימן.

את המעמד פתח רה"ע בדברי ברכה ותודה לרבני העיר והקהילות, חברי בית הדין ובני משפחת פריימן, וציין, כי האירוע היה אמור להתקיים ביום רביעי נר א' דחנוכה כדי שחנוכת המתנ"ס תהיה בפתיחת ימי החנוכה, אבל נדחה עקב האבל הכבד בפטירת מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל.

בהקשר זה, הרחיב רה"ע בשאלת האוה"ח הק' בפרה"ש, "מדוע כפל הלשון 'למען יחיו ולא ימותו', הרי יחיו היינו שלא ימותו. והאור החיים מתרץ שני תירוצים, האחד – שמי שאינו עושה השתדלות בעולם הזה, מת גם בעולם הבא. ופירוש שני, יחיו – היינו ישתדלו לפרנסה רק על מנת שלא ימותו ולא יותר. והדברים נפלאים שאת שני הפירושים הללו של האור החיים הקדוש ראינו בחוש אצל מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל. שלגבי עצמו כל השתדלותו בצרכי העולם הזה הייתה רק כדי שלא ימות גרידא, אבל את ההשתדלות עשה למען כלל ישראל".

לאחר מכן הזכיר רה"ע את הר"ר חיים נחום פריימן ז"ל ש"כל ההתפתחות של העיר נזקפת לזכותו", וציטט את דברי הגר"א לופיאן לגבי "מה שאמר פרעה על יוסף הצדיק איש נבון וחכם, ומדוע צריך איש נבון וחכם? הרי העצה הייתה לאגור מזון שייכת למחסנאי שיאגור מזון. אלא התשובה היא, שצריך נבון וחכם דהיינו שרואה את הנולד כך שעוד בימות השובע הוא רואה את שנות הרעב הבאות ואוגר מזון. כך גם ר' חיים נחום פריימן, היה איש נבון וחכם שראה את הנולד את העיר שעוד לא הייתה קיימת ורק ובזכות הראייה שלו הגענו למצב שהעיר גדלה והתפתחה עד הלום".

בסיום דברי הפתיחה הזמין ראש העיר את חבר הבד"צ ביתר הגר"צ ברוורמן לשאת דברים. בדבריו הסביר, כי "בעירנו מתנ"ס הוא חלק מהחינוך, וחנוכה היינו חינוך, וזו שמחה גדולה לחנוך את המקום הזה. ידוע כל החגים זה לא על שם מישהו אבל דווקא חנוכה ופורים זה על שם אלו שפעלו את הנס. כך גם העיר הזו נבנתה רק בזכות המסירות נפש של ר׳ חיים נחום, שבזמנו זה היה מושא ללעג של אנשים שלא האמינו אבל דווקא המסירות נפש הזו פעלה ובנתה את העיר".

חבר הבד"צ הגר"י ברזובסקי פתח בדברים לזכר הנפטר והסביר "מה העילוי לנשמה שיש בחנוכת מתנ"ס? אלא שהמתנ"ס הוא כמו דברים אחרים שהעירייה עושה בשביל להיטיב לאחרים וזו בדיוק הייתה דרכו של הנפטר ולכן לעילוי נשמתו". חבר הבד"צ הגר"ש איצקוביץ, ציין, כי "חנוכת בניין כזה הוא יום שמחה, כי זה חלק בלתי נפרד מעיר שצריך להעמיד את כל הדברים הללו ובגדר בניין העיר". והגרמ"ד אדלר הרחיב בדבריו על הבשורה הגדולה בעשייה, בפרט לזכר מייסד העיר, שכ"כ הרבה נזקף לזכותו.

כמו כן נשאו דברים מ"מ ראה"ע ה"ה יצחק רביץ, שסיפר כי לפני שבא לגור בביתר הוא התברך בחום אצל מרן הגרא"מ שך זצ"ל ואצל ראש ישיבת חברון הגרש"ז ברוידא לגבי רכישת דירה בביתר ור' שמחה זיסל אמר שעל ר׳ חיים נחום אפשר לסמוך בעיניים עצומות", וסגרה"ע ה"ה בנימין הרשלר שציין, כי לא בכדי חנוכת הבית של המתנ"ס היא בימי החנוכה, כמו שאז במלחמה היו רבים ביד מעטים והם ניצחו נגד כל הסיכויים, גם כאן הקמת העיר הייתה נגד כל הסיכויים והניצחון הוא בזכות החזון והמעוף של ר' חיים נחום שבא לפרוץ את המוסכמה של רכישת דירה בירושלים או בבני ברק".

נציג המשפחה ר' יצחק פריימן בנו של ר' חיים נחום, פתח בדברי תודה מיוחדים לראש העיר על ההנצחה המכובדת והמעמד המרגש, וסיפר את זיכרונותיו מימים עברו, עת צעד עם אביו ז"ל באדמת התרשים עליה הוקמה ביתר, כשכל מי שלידו, מנסים להניע אותו מהצעד "ההזוי" של הקמת העיר. בדבריו סיפר שבימי השבעה על אביו, הגיע הגר"י אפרתי, וסיפר כי מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל אמר לו ש"פריימן חולם חלום בתוך חלום, אבל צריך לעזור לו".

לאחר מכן התכבדו הרבנים, בני המשפחה וחברי הנהלת העיר – בהם סגרה"ע ה"ה יהודה עוביידי, מחזיק תיק תרבות ה"ה יצחק דויד כהן, ה"ה יעקי הרשקופ, ה"ה מיכאל נקי, מנכ"ל העירייה ה"ה יהודה שפיצר ויו"ר החברה למתנ"סים בביתר ה"ה ישראל אהרון בוקשפן, לקבוע מזוזות ברחבי המתנ"ס החדש.

השארת תגובה