הכינו עצמכם ל'בוחן' של המשודכת

דיגיטל (1)
דיגיטל (1)

כמו שבן אדם מופיע בפגישה, כך הוא צריך להתקבל. ההתייחסות היא לְמה שהוא, כאן ועכשיו. איננו בונים תכנית לפי הפוטנציאל שלו, ולאן הוא עתיד להגיע. כי איננו יודעים אם הוא ינצל את הפוטנציאל הזה ובאמת יגיע למקום שייעדנו לו. השאלה היא מה הבן אדם עכשיו? לומד כמו שצריך? זה מה שהוא? אם הוא עכשיו איננו לומד ומבטיח "אחרי החתונה אלמד" אי אפשר לקחת זאת בחשבון. הסיבה: איננו חוזי עתידות. "אם הלימוד נכון בעיניך, תלמד עכשיו!". זאת בלי קשר לחתונה ובלי קשר לבת שהוא מעוניין בה. אך אם הוא מותנה בהסכמה של הבת להתחתן אתו, מה יחייב אותו לעשות זאת אחר כך כשהוא יהיה כבר נשוי?

כך גם לגבי הבת. האישיות מתגבשת ונקבעת בגיל צעיר, לא יעזור שננסה לתקן אותה עכשיו. חשוב לקבל אותה כמו שהיא. בלי לנסות לומר שהיא צריכה להיפתח יותר, כי המשפט הזה שגוי מעיקרו. היא לא צריכה לשנות את עצמה. אם אתה יכול לשמוח אתה ולקבל אותה כך כמו שהיא, אפשר לעשות שידוך. אם לא – לא.

הדבר נכון גם כשמדובר בהורים ששולחים את הבת לפגישה מתוך עמדה ביקורתית ואומרים לה "תדברי יותר אחרת הוא לא ירצה אותך". מה המשמעות של משפט כזה? הנה התרגום "את כלי שצורך תיקון, אם תתקני את עצמך, יצא שידוך, אך אם לא, (אוי ואבוי) את עלולה להישאר רווקה" יש פה סוג של איום קיומי, אם לא תעשי כך, לא תצליחי להתחתן.

בת אחת עמדה לצאת לפגישה וההורים רצו לעזור לה. הם תכננו אתה איך לדבר אל הבחור בצורה שתמצא חן בעיניו ושתופיע ב"רושם הנכון". הבת נפגשה והבחור הוריד. הסיבה: "היא מדברת כאילו מתוך ספר" כלומר: לא בצורה טבעית. ברור. הן היא עשתה חזרות על התפקיד שלה והופיעה בפגישה בסוג של הצגה. הבחור מחפש בן אדם לא מריונטה (בובת תאטרון).

בחור אחר, ישב עם חברים שכבר התנסו בפגישות והכין תרחישים לכל מקרה. דוגמאות:

מה אעשה אם היא תערוך לי מבחנים (כמו, אתה הולך לקניונים? אתה משתמש במחשב? מה תעשה אם אבקש ממך עזרה בבית, האם תעזור לי או תגיד שאתה ממהר לכוילל…? ועוד שאלות מקדמות למבחנים עתידיים).

בזמן הפגישה, היא כלל לא ערכה מבחנים אלא ביקשה באמת להתרשם מהאישיות שלו ואם נעים לשוחח ביחד. הבחור התבלבל לגמרי ושאל את עצמו במה הוא שגה. ובכן זה לא שהוא שגה במשהו. אלא המחשבה שהבחורה צריכה לנהוג לפי איזושהי מתכונת.

העניין הוא שבחיים אנחנו פועלים בצורה ספונטנית לא מתוכננת, וכך בעצם צריך לפעול עכשיו. תכנונים רבים מדי, הורסים את ההתנהגות הרגילה ואת ההנאה מהפגישה.

בסופו של דבר כשמתחתנים מופיעים בצורה האמיתית המציאותית אז למה לא לבוא כך כבר עכשיו? האם זה אומר שאם בחור רגיל להסתובב בחולצה מקומטת, הוא צריך כך להגיע לפגישה? ברור שלא. הוא כן צריך להופיע במיטבו, אך ההתנהלות צריכה להיות טבעית. למה להיכנס לתפקיד מלאכותי שאינו מועיל בשידוך? ולמה צריך לתקן את הבן אדם ולדרוש שינוי במקום לחפש צדדים יפים באישיותו בדרך שהוא פועל? מה דעתכם?

הניה גולדברג פסיכותרפיסטית משפחה ושידוכים בנות הורים זוגות אישי קבוצתי והרצאות 026424049 [email protected]

השארת תגובה