פייסבוק מימנה מחקר שמצביע על כשלונה

54% מציינים שינוי לרעה בהערכתם את אמינות המידע ברשתות החברתיות • 24% בטוחים ביכולתם להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתיות • הנתונים המלאים – בפנים

פייסבוק
פייסבוק

מחקר חדש העוסק בנושא השימוש ברשת האינטרנט אותו ערכה עמותת 'אשנב – אנשים למען שימוש נבון ברשת' עולה כי 54% מציינים שינוי לרעה בהערכתם את אמינות המידע ברשתות החברתיות ו- 24% בטוחים ביכולתם להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתיות.

המחקר, מבוסס על סקר מקוון בן 60 שאלות, שנערך בקרב מדגם ארצי מייצג בן 650 איש בקרב גילאי 12 ומעלה.

המחקר מגלה שתפיסת הגולשים את הרשתות החברתיות היא מורכבת ופרדוקסלית. למרות שמדעני מידע טוענים שהמידע המתקבל ממעקב של אלגוריתמים אחרי פעולות הגולשים ברשתות החברתיות הוא רב, 40% מהנשאלים בסקר חושבים שהם שולטים במידה רבה עד רבה מאוד במה שיודעים עליהם ברשתות החברתיות, 27% לא בטוחים שהם שולטים במה שיודעים עליהם ו-33% חושבים שהם לא שולטים במידה רבה עד רבה מאוד במה שיודעים עליהם.

כמו כן, עולה השאלה מה חושב הציבור על יכולתו להבחין בין אמת לשקר ולהעריך אותנטיות וכנות של אנשים ברשתות החברתיות על רקע ה"פייק ניוז" וטשטוש הגבולות בין מידע לבין תוכן המונע על ידי אינטרסים פוליטיים ומסחריים ברשתות החברתיות?

המחקר מצא הערכה נמוכה של היכולת להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתיות; רק 24% בטוחים ביכולתם להבחין בין אמת לשקר ברשת החברתית במידה רבה ובמידה רבה מאוד. 44% לא בטוחים ביכולת זו ו-32% חושבים שהם אינם יכולים להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתית במידה רבה ובמידה רבה מאוד.

בכנס יוצגו ממצאים נוספים מהמחקר העוסקים בהשוואה בין בני נוער לבין מבוגרים של מדדי אי האמון ברשתות החברתיות, תחושת השליטה בפרטיות ויכולת ההבחנה בין אמת לבין שקר ברשתות החברתיות.

בעקבות המחקר יוסקו מסקנות לגבי האופן בו מגשרים בני נוער ומבוגרים בין הצורך להשתמש ברשתות החברתיות ולמצות את ההזדמנויות בהן לבין המודעות לסיכונים הכרוכים בשימוש בהם עקב הפגיעה בפרטיות ותחושת חוסר האמינות במידע. כמו כן ידונו ההשלכות של ממצאי המחקר לגבי חשיבות החינוך לצריכה ביקורתית של מדיה, קשרים ומידע ברשתות החברתיות. השאלון נוסח על ידי החוקרות והחברות גוגל ופייסבוק השתתפו במימון המחקר.

השארת תגובה