המספרים נחשפים: כך חולק הכסף שלכם

אחרי ניסיונות התחמקות ובהתערבות מבקר המדינה, קיבל 'כל הזמן' את נתוני הכספים של המחלקה לתרבות תורנית והאגף למורשת ישראל • מה שיטת החלוקה ומי זוכה לתקציבים נדיבים?

עיריית רחובות, צילום דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי
עיריית רחובות, צילום דר אבישי טייכר. מתוך אתר פיקיוויקי

כמעט שנה תמימה חלפה, מאז פנה 'כל הזמן' בבקשה לחשוף את הנתונים הכספיים של המחלקות לתרבות תורנית ומורשת ישראל בעיריית רחובות. הבקשה, שנבעה מרצון לשתף את הציבור ולהביא בשקיפות את חלוקת העוגה התקציבית, במחלקות הרלוונטיות ביותר לצרכי הציבור הדתי והחרדי, נתקלה בהתחמקויות. השבוע, בהתערבות מבקר המדינה, נמסרו בשעה טובה הנתונים שאמורים להיות גלויים לציבור.

בסדרת כתבות, נציג פילוח של הנתונים ונאיר נקודות ספציפיות, שיש בהן כדי לעניין את הציבור, שתקציבים אלו הינם למעשה כספו שלו, המשולם במיסים עירוניים, חשוב להדגיש כי גם בסימני שאלה שנעמיד על פעילויות מסוימות, אין הכרח כי מדובר בהחלטות פסולות, אך אנו מאמינים כי עצם פרסום הדברים והידיעה כי חלוקת המשאבים הציבוריים תהיה גלויה ושקופה, תדרבן את הנציגים לחלק הכל בדרך הוגנת ושוויונית.

עד לפני שנים ספורות, רוכזו כל צרכי התרבות של הקהילה החרדית והדתית ברחובות באגף אחד. אחרי הבחירות האחרונות, ומתוך אילוצים פוליטיים, פוצל האגף לשניים. המחלקה לתרבות תורנית בראשות אבנר אקווע (ש"ס), והמחלקה למורשת ישראל, בראשות אמיתי כהן (הבית היהודי).

על פי ההבנות, המחלקה של אקווע מיועדת לדאוג לצרכי הציבור החרדי, ואילו מחלקתו של כהן לצרכי הציבור הדתי לאומי. בחלק מהפעילויות, שיתפו האגפים פעולה. תקציב מורשת ישראל עמד בשנת 2016 על 1,250,209 ₪, ותקציב המחלקה החרדית עמד על 1,529,284 ₪.
בהכללה, ניתן לומר כי המחלקה החרדית מחלקת את כספיה בין כלל הקהילות באופן מגוון ביותר. המחלקה למעשה כמעט ואיננה יוזמת אירועים בעצמה, והיא משתתפת בהוצאות האירועים של כלל הקהילות. כך מדי חג, מחלוקים סכומים של אלפי שקלים לבתי כנסת ולקהילות שונות, בנוסף להשתתפות באירועים, הרצאות, הילולות ונסיעות.

באגף למורשת ישראל, הפעילות נושאת אופי אחר, כשמשאבים גדולים מופנים לאירועים מרכזיים, שעלותם גבוהה. בין היתר מדובר בשבתות חזנות ובהופעות. מי שרוקד על כל המחלקות הם קהילות חב"ד וקרעטשניף, שזוכים למתת יד נדיבה משני המחלקות.

ומעט למספרים: באגף למורשת ישראל, הוציאו 31,000 ₪ על הילולות, 8,850 ₪ על תהלוכות ספרי תורה, 169,760 ₪ על אירועי אדר ופורים, 39,511 ₪ על ט"ו בשבט, 225,850 ₪ על כנסים וסליחות, 128,346 על פרסום ועיתונים, ו-84,370 ₪ על שבתות חזנות.

במחלקה לתרבות תורנית התפלגות ההוצאות היא כדלהלן: 74,330 – הילולות, 223,454 – אירועי פורים, 60,351 – כנסים וסליחות, 154,492 – פרסומים ועיתונים, 151,985 – בין הזמנים, 136,400 – נסיעות לצפון ולירושלים, 221,530 – אירועי סוכות, ו-213,680 לשיעורי תורה.

תגובה אחת
  1. מה חידשתם???? זה ידוע! רק הבאתם מספרים על השקל האחרון??? העיריה עושה עבןדה מעולה

השארת תגובה