חודש לבחירת הרב: עתירה לבג"צ ומתמודדים חדשים

למרות הניסיון להסוות את ההליך ולהעבירו מתחת לרדאר, בחירת הרב הראשי לבת ים שוב מסתבכת • העתירה לבג"צ בפרסום ראשון, לוח הזמנים המדויק, ואיזה מועמד עשוי לטרוף את הקלפים? • כל הפרטים

הרב אליהו בר שלום
הרב אליהו בר שלום

מאמצים רבים, עבודת מטה שנפרסה על פני שנים, עולם של תככים, מזימות, אינטריגות וטריקים, עומד להגיע בעוד פחות מחודש לנקודת השיא. בתאריך י"ז כסלו, אמורים להתכנס 32 חברים, ולבחור את הרב הראשי הבא של בת ים.

אלא שלמרות העבודה המקדימה, והתכנון של גורמים פוליטיים להגיע ליום הזה כשהם "תפורים" היטב ובטוחים בהצלחת המועמד שהם חפצים ביקרו – הרי שערפל סמיך מכסה את כל הנושא, מתמודדים חדשים לוטשים עיניים, ועתירה לבג"צ עשויה בכלל להביא לדחיית ההליך לעוד שנים ארוכות.

עבור מפלגת ש"ס, הארצית והמקומית, נדמה כי בחירת הרב הראשי לעיר בת ים הנו אחד הפרויקטים שממוקמים גבוה ביותר בסדרי העדיפויות. לאורך תקופה ארוכה, עמלים עסקני המפלגה להרכיב את הגוף הבוחר על פי העדפותיהם, במטרה להביא לבחירתו של הגאון רבי אליהו בר שלום, בנו של הרב הראשי המנוח הגאון רבי יוסף זצ"ל.

המכשול המשמעותי ביותר שעשוי לעמוד בדרכם, הוא ההליך המשפטי. העובדה כי הבחירות נקבעו לתאריך שנמצא בתוך שנת בחירות, עלול להיות בעייתי ולגרום לפסילתו. בכדי להקדים רפואה לעתירה, הזדרזו במשרד הדתות להעביר מכתבי מינוי לחברי הגוף הבוחר, ימים ספורים לפני הכניסה לשנת בחירות, ובהמשך פורסמו מודעות פומביות המכריזות על ההליך ומזמינות מועמדים להציג עצמם.

העתירה לבג"צ

מי שכבר עשה השבוע מעשה, הוא חבר המועצה אורי בוסקילה, שהצטייד בעורך דין אשר דל, והגיש עתירה לבג"צ לעצירת הליך הבחירות ופסילתו. העתירה – המתגוללת על פני דפים רבים – מופנית כלפי המשרד לשירותי דת, השר אריה דרעי, עיריות בת ים ותל אביב, וועדת הבחירות, משרד הפנים, וגם הראשל"צ הרב יצחק יוסף.

בין הנימוקים בכתב התביעה: ערעור על עצם חוקיות הגוף הבוחר, מאחר וב-2014 כבר הוקם גוף בוחר שכמעט סיים את עבודתו, ורק בגלל עיכוב של הבחירות, פוזר, ונבנה מחדש. עוד נטען כי מינוי יו"ר ועדת הבחירות שהנו חבר בית הדין, והיותו כפוף לנשיא בתי הדין הראשל"צ הרב יצחק יוסף, בעיתי מאחר והרב יוסף הביע דעתו לטובת מועמדותו של הרב בר שלום, בשעה שאסור לו להתערב בענייני הבחירות.

כחוט השני, לאורך העתירה הארוכה, נטען כי סיעת ש"ס העמוד בראשה אריה דרעי הפעילו את כובד משקלם וניצלו את כוחם במשרדי הממשלה ואת התלותיות של העירייה המקרטעת בחסדי משרד הפנים – להפעלת לחצים במינוי רב ראשי מטעמם.

כזכור, טוען חבר המועצה בוסקילה, בעתירה נפרדת שנדונה בבית הדין לעבודה, כי במהלך ראיון אליו הגיע לקראת מינויו לתפקיד ממונה מחוז דרום במשרד הפנים, הסיט דרעי את נושא השיחה מעניינים מקצועיים, ושאל האם יתמוך ברב בר שלום לרב העיר.

"בעתירה זו מדובר לראשונה במקרה בו ערכאה דיונית דנה במעורבותו של שר הפנים אריה דרעי והתרשמה כי השר דרעי אכן התערב באופן פסול בבחירות לרב העיר בבת ים, כדי לכפות על נציגי הציבור המקומי לבחור את המועמד מטעמו לרב העיר", נכתב בעתירה הנוכחית לבג"צ.

אם וכאשר

ובתוך כך, בבתי המועמדים לרבנות העיר נערכים למקרה בו לא יחולו עיכובים משפטיים, והבחירות תיערכנה במועדן. במקרה כזה ניתן להגיש מועמדות עד ליום שני הקרוב.

למרות שעד כה נראה כי בסיעת ש"ס הצליחו לשתק את הזירה ולגרום לכולם מלמד מועמדם לרדת מרעיון ההתמודדות, הרי שהקרב הולך להיות קשה משחשבו.

מי שבוודאות יגיש מועמדות הוא הגאון רבי יעקב רוזין, רב בית הכנסת 'האוהל'. הרב רוזין, מחשובי רבני בת ים, מכהן כרב שכונה מזה 30 שנים, והוא למעשה רב השכונה הכמעט יחיד שמכהן כיום בעיר, לצדו של הרב מלכה. בשנים האחרונות הוא ממלא חלק מתפקיד רב ראשי וחותם על תעודות הכשרות, בהיעדר רב מכהן.

מלבד גדלותו בתורה, זוכה הרב רוזין להערכה חוצה מגזרים ולתמיכה מקיר לקיר, בשל אישיותו המלבבת, נועם הליכותיו ודיבורו הכובש. יכולת הנגיעה שלו בנפשות, הכבוד אותו הוא חולק לכל תושב, יהיו מוצאו, מגזרו או הליכותיו אשר יהיו, כמו גם העובדה כי הוא נטוע עשרות שנים בעיר – עשויים לעמוד לצדו ולהביא לבחירתו.

מלבד הרב רוזין, בימים האחרונים נכנסו למרוץ שמות נוספים, שעדיין מגששים את דרכם. בין היתר נמצא על קו הזינוק רב מחב"ד ורב מראשון לציון, שטרם קיבלו החלטה סופית.

להערכת גורמים פוליטיים בעיר, ראש העיר לשעבר שלמה לחייאני לא ישב בצד וייתן לבחירת הרב בר שלום לחלוף מבלי משים, וייתכן כי ביכולתו של לחייאני לטרוף את הקלפים. כזכור, הרב בר שלום הוביל את התמיכה הרבנית באלי יריב, נגד מועמדו של לחייאני, ראש העיר המכהן יוסי בכר.

השארת תגובה