הכפות של האדמו"ר מגור, הגביע של האדמו"ר מרוזין – מכירה פומבית

במכירה הקרובה בבית המכירות ירושלים של זהב ישנם מספר פריטים אישיים של גדולי ישראל ובהם- ספרים, חפצים מכתבים ועוד

העט של רבי משה פיינשטיין
העט של רבי משה פיינשטיין

פריט שכזה הוא הספר משנה ברורה – העותק האישי של המחבר מרן ה'חפץ חיים', בחתימת יד קודשו – עם הוראות בקשר להדפסת הספר בכתב ידו של בנו הגאון רבי ליב הכהן זצ"ל אב"ד ראדין, אשר השתתף בכתיבת ה'משנה ברורה'. בכריכה הפנימית של הספר מופיעה חתימתו הקדושה של רבן של ישראל, גדול הפוסקים בדורותינו אשר על פיו יסעו ויחנו כל בית ישראל, מרן הגאון הקדוש רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, בעל ה'חפץ חיים'! ובלשון הזו חתם מרן: "שייך להר' ישראל מאיר הכהן בעהמ"ח ספר חפץ חיים" (אגב, יש לשים לב שלא הזכיר את ספרו 'משנה ברורה', כפי שהיה חותם בשנותיו המאוחרות: "בעהמח"ס חפץ חיים ומשנה ברורה").

בכריכה הפנימית, תחת חתימת קודשו, אנו מוצאים רישומים ארוכים ומעניינים בקשר לתיקונים שצריכים להיות בהדפסות הבאות, בכתב ידו של בנו בכורו, יד ימינו בהדפסת ספריו ובתוכם ה'משנה ברורה', הגאון רבי אריה ליב הכהן זצ"ל. ידוע שאביו אף שיתף אותו בחיבור כמה סימנים ב'משנה ברורה'! כידוע בספרי "חפץ חיים" ו"משנה ברורה" נעשו מספר מהדורות של סדר חדש שבהן תוקנו הטעויות – עוד בחיי מרן המחבר.

וישנו גם את הספר האישי של הנודע ביהודה – עותק שהעניק המחבר רשכבה"ג רבינו יחזקאל לנדא זצוק"ל לתלמידו רבי שמעון אופנהיים זצוק"ל ראב"ד בודפשט. בספר ישנם הגהות ארוכות וחשובות בכתב ידו. בתחתית השער מופיעה הקדשה בכתב יד, חתוכה מעט: "נתונה נתונה במתנה הגונה מא"מ זקיני המחבר להמאה"ג החריף המפורסם — מו"הר שמעון [קרומנויא]. לאורך דפי הספר מצויות עשרות הגהות למדניות ארוכות, בכתב ידו של רבי שמעון אופנהיים מקרומנוי, בהן מפלפל בדברי מורו ורבו המחבר.

וישנו גם את העותק האישי של הספר בני מחשבה טובה. תוכנית ליסד חבורת עובדי ה'. שהיה שייך להאדמו"ר הקדוש רבי קלונימוס קלמיש שפירא מפיאסצנא. [ירושלים תרצ"ט 1939]. בשער של העותק נכתב בכתב יד: "הקונטרס הזה השגתי מתנה ממרן אדמו״ר שליט״א דפיאסעצנה, אלי׳ ב״ר צבי האממער מעיר פילץ".
כמו כן ישנם גם ארבעה ספרים עם רישומים חשובים בכתב ידו של המהר"ם שפירא מלובלין מחולל ה'דף היומי' – כולל דברי המלצה בכתב ידו על אחד הספרים.

וישנם גם חפצים שהיו שייכים לגדולי האדמו"רים: פריט מעניין במיוחד הוא חמש כפות מרק גדולות מכסף. כפות אלו היו שמורות אצל אספן במשך שנים רבות. לאחר פטירתו נמצאו באוספיו הכפות כשמוצמד לכל אחת מהם פתק מודפס: "רבי יצחק מאיר אלתר מגור בן רבי ישראל בעל חידושי הרי"ם".

פריט נוסף הוא גביע קידוש, עשוי כסף שהוכן ממטבעות שחילק האדמו"ר מרוז'ין. עיטורי חריטה של ציפורים וצמחיה. הגביע עשוי ממטבעות "שמירות" שחילק אחד האדמו"רים קודם שנת תקצ"ט. הגביע הגיע ממשפחה הקשורה לחסידות רוז'ין. לכן מסתבר שהגביע הוכן על ידי חסיד רוז'ין, ממטבעות שקיבל מהאדמו"ר הקדוש רבי ישראל מרוז'ין, מייסד חסידות רוז'ין, אשר כיהן החל משנת תקע"ג ועד לפטירתו בשנת תרי"א.

וישנו גם גביע כסף מרשים שניתן לאדמו"ר הקדוש מפיאסצנא הי"ד, מאת חסידו המובהק, מראשי העדה בעיה"ק צפת – על הגביע חריטת איורי המקומות הקדושים – תרס"ה. גביע-הקידוש הוכן לכבודו של האדמו"ר מפיאסצנא רבי קלונימוס קלמן שפירא זצוק"ל הי"ד, וניתן לו במתנה, מאת חסידו ומעריצו רבי חיים ראדזינר ז"ל. הגביע היה שייך לאדמו"ר במשך שנים רבות.

פריט נוסף הוא עט מצופה זהב של הרב משה פיינשטיין זצ"ל ועליו חרוט באותיות גדולות: "אד [= כפי הנראה: אדמו"ר] משה פיינשטין". באותיות קטנות חרוט שם היצרן בארצות הברית, וכן שהעט מצופה זהב.

השארת תגובה