כבוד הרב, הוא שכר דירה בבניין, להקמת עסק, אנו מתנגדים!

הרב אפרים קורנגוט
הרב אפרים קורנגוט

התנגדות שכנים

שאלה

שוכר שכר דירה בבניין לצורך הקמת עסק, מאוחר יותר התברר שהשכנים מתנגדים לכך. האם זה עילה מצדו להפרת החוזה ולאי תשלום עבור כל החודשים שהוא התחייב עליהם? או שאין בכך עילה ועליו לשלם את כל דמי  השכירות כפי שהתחייב על כך מראש?

תשובה

א. אם התנגדות השכנים הייתה ידועה מראש, ורק המשכיר ידע מכך ולא השוכר, הרי שהאחריות על סיבת אי קיום החוזה מוטלת על המשכיר שלא יידע את השוכר. לכן יכול השוכר להפיר את החוזה ואת אשמת הביטול מוטלת עליו (שו"ע חו"מ שי ג, שם שלד א ברמ"א).

ב. אם גם השוכר ידע מהתנגדות זו ואעפ"כ שכר את הדירה מתוך תקווה שהוא יוכל להתגבר על ההתנגדות, הרי שהחוזה קיים לשנה ואין הוא יכול להפרו (שם).

ג. אם גם השוכר והמשכיר ידעו מהתנגדות ואעפ"כ נעשתה העסקה, שגם אז השוכר יצטרך לשלם עד סוף השנה (שם).

ד. אם מלכתחילה הודיע המשכיר לשוכר על ההתנגדות ולמרות זאת השכיר השוכר על השוכר קיימת ההתחייבות לקיים את החוזה עד סוף השנה (שם).

ה. אם בשעת עשיית החוזה לא היתה התנגדות מהשכנים ורק אח"כ הגיע שכן חדש שמתנגד. ועקב כך יש עוגמת נפש לשוכר, וקשה לו להחזיק את הנכס ולכן הוא רוצה לבטל את החוזה. הרי שעדיין החוזה שריר וקיים והשוכר יצטרך לשאת בהוצאות השכירות עד תום תקופת השכירות. (חו"מ שי א: "השוכר את הבהמה וחלתה (ועדיין  ראוי למלאכה) או נשתטית וכו' הרי המשכיר אומר לשוכר הרי שלך לפניך ונותן לו שכרו משלם".)

הרב אפרים קורנגוט בשיתוף האגודה לתרבות הדיור

להפניית שאלה לייעוץ ההלכתי באגודה לתרבות הדיור ניתן להתקשר למוקד הארצי בטלפון 8484*                 

השארת תגובה