נופלים בין הכסאות: ילדים עם שיתוק מוחין קל אינם מקבלים קצבת נכות

תקנות הביטוח הלאומי לעניין קצבת ילד נכה, קובעות עילות זכאות, שמותאמות באופן כוללני למצב רפואי שהוגדר כמזכה בקצבה, או באופן ספציפי למצב רפואי של כל ילד, לפיו הוא עונה אחר התקנות ונעשה זכאי לקצבה

המוסד לביטוח הלאומי. צילום מאקי
המוסד לביטוח הלאומי. צילום מאקי

מרבית עילות הזכאות בילדים אינן חד משמעיות ונתונות לפרשות הרופאים בוועדות. בשנים האחרונות המוסד לביטוח לאומי עיגן את זכאותם של חלק מהילדים שסובלים משיתוק מוחין בתקנה חדשה, שהתייחסה לאישור זכאות, שיהיה נובע ממגבלה תפקודית של שתי גפיים, מצב שכיח בילדים שסובלים עם שיתוק מוחין.

אולם, נראה שתקנה זו אינה מספיקה, אינה מיושמת כראוי, ואף מותירה מחוץ למעגל הזכאות, ילדים רבים שסובלים משיתוק מוחין קל.

"עד שפניתי לקבל סיוע חיצוני פרטי מול הביטוח הלאומי, קיבלתי כמו הורים רבים תשובה שהילד שלי אינו מספיק מוגבל, ולכן אינו זכאי לקצבה." משתפת אמו של אהרון ד. שפנתה אל החברה המרכזית למימוש זכויות, שתסייע לה בקבלת הקצבה המגיעה למשפחה. "ראיתי פער בין תשובות שקיבלו הורים אחרים, כל רופא בכל ועדה אמר משהו אחר, בדקו את הילד שוב ושוב, התווכחו איתנו האם מדובר במגבלה של רגל אחת או גם רגל וגם יד, ההתייחסות הייתה מאוד לא נעימה עבורנו ועבור הילד שמתמודד בגבורה עם מוגבלות לא פשוטה ונלחם יום יום על עצמאותו"

הצוות הרפואי בחברה המרכזית למימוש זכויות שמטפלת בעשרות מקרים של ילדים שסובלים משיתוק מוחין ברמות שונות, סייע לאמא של אהרון לקבל את קצבת הנכות המגיעה להם. באמצעות חווד דעת נוירולוגית חד משמעית, הצליחה החברה להוכיח שמצבו של אהרון תואם את התקנה הרלוונטית, ובתום הליך מחודש, בחינות רפואיות חוזרות וליווי צמוד שהוענק למשפחה, המוסד לביטוח לאומי אישר את הקצבה.

השארת תגובה