חופש מדמם: 37 ילדים ובני נוער מתו כתוצאה מתאונות בבית, בחצר ובדרכים

ארגון בטרם לבטיחות ילדים : עלייה משמעותית במספר הילדים שנהרגו בחופשת הקיץ – 37 ילדים ובני נוער מתו כתוצאה מתאונות בבית בחצר ובדרכים

זירת תאונה (צילום: ארי קלמן)
זירת תאונה (צילום: ארי קלמן)

ארגון בטרם לבטיחות ילדים : עלייה משמעותית במספר הילדים שנהרגו בחופשת הקיץ – 37 ילדים ובני נוער מתו כתוצאה מתאונות בבית בחצר ובדרכים

זהו מספר גדול משמעותית בהשוואה לממוצע מקרי התמותה בארבע השנים שקדמו לכך, העומד על כ- 23 ילדים בשנה

 

אורלי סילבינגר מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: נתוני הקיץ האחרון מדאיגים וקשים. משפחות רבות אבדו הקיץ את היקר להן מכל. מדובר בעלייה עצומה של 60 אחוזים ביחס לממוצע בארבע השנים הקודמות. תקופות של חופש, בהן הילדים אינם במסגרות, הינן מסוכנות עבור הילדים, בבית ובמיוחד במרחב הציבורי ובכביש. את רוב התאונות ניתן למנוע! חשוב שהילדים וההורים יכירו ויישמעו לכללי הבטיחות. כעת עם החזרה ללימודים על ההורים לבדוק עצמם האם פעלו למען בטיחות ילדיהם בדרכים. האם הכינו אותם להליכה עצמאית? האם תרגלו איתם חציית כבישים באופן בטוח, וללא התעסקות עם הטלפון הסלולארי? האם הילדים מסוגלים לרכיבה בטוחה ומקפידים על חבישת קסדה ורכיבה במקומות בטוחים? בנוסף אני קוראת לרשויות המקומיות להקפיד על הדרכת הילדים במסגרות החינוכיות ועל בדיקת הבטיחות בסביבת בתי הספר ובמקומות הומי ילדים ולתקן בדחיפות ליקויי בטיחות שעלולים לסכן את ילדי יישובם.

  • סיבות ההיפגעות העיקריות אשר הובילו לתמותה בחופשת הקיץ הינן תאונות דרכים ( 21 מקרי תמותה),  נפילה ( 4 מקרי תמותה) וחנק (3 מקרי תמותה).

 

  • מספר מקרי התמותה עקב תאונות דרכים בחופשת הקיץ 2017 הינו גבוה משמעותית מממוצע מקרי התמותה בארבע השנים שקדמו לה, אשר עמד על כ- 7 מקרים.

הסיבות העיקריות לעלייה זו הן גידול בהיקף מקרי התמותה של ילדים כנוסעים בתחבורה ציבורית (5 מקרים ב- 2017 לעומת ממוצע של 0 מקרים בשנים 2013-2016 ) וכנוסעים/נהגים ברכב פרטי (9 מקרים ב- 2017 לעומת ממוצע של כ- 3 בשנים 2013-2016 (

  • זירות היפגעות העיקריות הינן דרכים ( 19 מקרי תמותה), בית וחצר הבית ( 12 מקרי תמותה) ומרחב ציבורי ( 4 מקרי תמותה).

מספר מקרי התמותה בזירות הדרכים והבית גבוה משמעותית מממוצע מקרי התמותה

בזירות אלו בארבע השנים שקדמו לכך, העומד על כ- 8 וכ- 7 מקרים בשנה, בהתאמה

  • בבחינת הסיכון להיפגעות בחופשה לפי שנתוני גיל, מנתוני חמש השנים האחרונות עולה שהשנתונים לידה עד 3 נושאים בנטל של כ- 40% ממקרי התמותה – פי 1.6 מחלקם היחסי באוכלוסיית הילדים ובני הנוער. נכון

לקיץ 2017 , כ- 75% ממקרי התמותה של בני שנתונים אלו התרחשו בזירת הבית.

  • השנתון של גיל 17 נושא בנטל של כ- 16% ממקרי התמותה בחופשה, פי 3.1 מחלקו היחסי באוכלוסיית הילדים ובני הנוער. לבני שנתון זה בולטות בתאונות דרכים: 24% מהמקרים ביחס לחלקם באוכלוסיית הילדים,

העומד על כ- 5% .

  • בנוסף לאמור לעיל, בשנת 2017 נצפתה מגמת עלייה במספר מקרי התמותה של ילדים בקבוצת הגיל 10-14 : 7 מקרים השנה לעומת ממוצע של כ- 3 מקרים לשנה בארבע השנים הקודמות.

 

  • מבחינת מין הנפגעים, חופשת הקיץ של שנת 2017 התאפיינה בהתפלגות שווה של מקרי התמותה בין בנים לבנות, בעוד שבין השנים 2013-2016 , כשני שלישים ממקרי התמותה היו של בנים.

 

  • בבחינת הסיכון להיפגעות בחופשה לפי מגזר, מנתוני חמש השנים האחרונות עולה שכ- 49% ממקרי התמותה היו של ילדים ובני נוער ערבים – פי 1.9 מחלקם היחסי באוכלוסיית הילדים ובני הנוער.

 ארגון בטרם לבטיחות ילדים מציין: הכללים לבחירת שביל ההליכה הבטוח ביותר מפתח הבית ועד לשער ביה"ס וכיצד לתרגל עם הילדים הליכה בטוחה:

  1. אם ילדיכם עברו את גיל 9, בוחרים מסלול עם המספר הקטן ביותר של כבישים לחצות.
  2. חוצים אך ורק במעבר חצייה (רצוי מרומזר, או עם משמרות זה"ב).
  3. עוצרים שני צעדים לפני שפת המדרכה, מביטים לכל הכיוונים, מקשיבים ורק אז – חוצים.
  4. חוצים בזריזות ובקו ישר. הדגישו בפני ילדים שלעולם לא חוצים מתפרצים לכביש ולא נכנסים אליו בריצה!
  5. בנתיבים בהם יש שני מסלולים, מוודאים שהמכוניות בשני המסלולים עוצרות לפני מעבר החצייה.
  6. לא מתעסקים בטלפון הנייד בזמן החצייה; לא מסמסים, לא מדברים ולא מאזינים למוזיקה.
  7. גם כאשר יש אור ירוק, המתינו עוד רגע אחד, ורק אז חצו את הכביש. אם האור התחלף לאדום במהלך החצייה, השלימו את החצייה בזריזות.
  8. חובשים קסדה ברכיבה על אופניים ומעדיפים רכיבה במקומות מוסדרים ובשבילי אופניים
  9. הוברבורד ואופניים חשמליים מגיל 16 בלבד
השארת תגובה