בפתח הדיון בבג"ץ: הקשר בין השופטים לארגוני הרפורמים

הרכב השופטים בראשות הנשיאה מירים נאור כלל גם את השופטים חנן מלצר ויורם דנצינגר שהיו קשורים בעברם לתנועה הרפורמית – הנשיאה דחתה את הדרישה למרות שמדו בר בדחיה של ימים בודדים בלבד

פטיש שופט
פטיש שופט

בדיון שנערך הבוקר, יום חמישי, בבית המשפט העליון בנושא מתווה הכותל ישבו בהרכב השופטים יורם דנצינגר וחנן מלצר. הדיון נפתח בהצהרתו של השופט מלצר על כך שכיהן כיועץ המשפטי של התנועה הרפורמית בשנות ה-80, העניין פורסם כיומיים לפני הדיון והוגשה שאילתה לגביו אשר נדחתה על ידי בית המשפט בתואנה כי מרכיב הזמן שעבר מאז כבר לא רלוונטי. בתחילת הדיון הפתיע את הנוכחים גם השופט דנצינגר והצהיר כי גם לו ישנו קשר לתנועה הרפורמית, ובכך הפך להיות הרכב השופטים ברובו למקושר בדרך כזו או אחרת לתנועה הרפורמית המהווה צד בבג"צ הנוכחי.

עו"ד ד"ר הראל ארנון המייצג את ארגון "נשים למען הכותל" ביקש לפסול את השופט מלצר, "בית המשפט צריך לתת את הדעת לעניין של מראית עין בסוגיה הציבורית והחשובה הזאת. כל החלטה שתינתן בתיק הזה על ידי השופטים ובמיוחד על ידי השופט מלצר, לא ניתן לנתק מהעבודה שהוא היה קשור לתנועה הרפורמית בעברו".

נשיאת בית המשפט מירים נאור ענתה לדברים כי אינם רלוונטיים מפאת הזמן, וכי הצהרתו של מלצר על עברו הקשור לתנועה הרפורמית נחשף כבר לפני מספר ימים ועל כן ניתן היה להגיש עתירה, ומאחר והדבר לא נעשה, אין עילה לפסילה כעת. עם זאת הדברים אינם נכונים לגבי השופט דנצינגר שחשף רק בתילת הדיון כי גם הוא מזוהה עם התנועה הרפורמית, ולפיכך כן הייתה עילה לפסילת הרכב השופטים. הנשיאה נאור התעקשה להשאיר את ההרכב למרות כל הפגמים אשר נפלו בנושא ניגוד העניינים של השופטים, ולמרות שהיה יכול להיות מדובר בדחייה של מספר ימים בלבד עד להחלטה על הרכב שופטים חדש.

בדיון הועלת על ידי הנשיאה נאור שאלה כיצד הגיעה הממשלה למצב בו הוקפא המתווה לאחר כל העבודה והסכמות שהושגו בהליך המשפטי. "מעבר לכל הטענות המשפטיות אם הממשלה מוסמכת או לא, אתה לא יכול שלא לשאול את עצמך- מה קרה פה? היה מתווה שעבדו עליו, ואז באה הממשלה ואמרה – לא קיים יותר. קצת מעורר שאלה", דבריה של נאור. בית המשפט הגיש את השאלות למדינה ויחזור לדון בנושא לאחר שתתקבלנה תשובות.

עו"ד הראל ארנון מסר בתגובה: "אנו מלאי סיפוק כי בית המשפט העליון מכיר בכך כי סוגית התפילה בכותל היא דיון מורכב, טעון ונפיץ, ושמן הראוי שההכרעה בו תהיה על ידי הדרג הפוליטי והוא מחזיר את הכדור אליו".

השארת תגובה