סופרים כבשים עד שהקטנצ'יק נרדם? הנה הפתרונות

תינוק מתוק בא לעולם, רך ונבון ולעתים גם לא נותן לישון. כשהקטנטנים לא ישנים, גם ההורים לא, וכך שגרת החיים. מסתבר שיש מה לעשות וכיצד להתמודד. שאלות נפוצות שנשאלו במרכז לייעוץ תזונתי של מטרנה

מטרנה - יועצת השינה
מטרנה - יועצת השינה

"ישן מעט, מתעורר הרבה" שושי, אם לתינוק בן 9 חודשים.

"הקטן שלי בן 9 חודשים. הוא ישן בבוקר כשעה, בצהריים כשעתיים- שלוש ולאחר מכן מחזיק מעמד עד עשר בלילה. לפעמים, הוא נרדם בשעה 20:00 בערב למשך חצי שעה ואז שוב ב-00:00 בלילה. במהלך הלילה הוא מתעורר כל 3 שעות או לפעמים קצת פחות על מנת לאכול.
האם זה נורמלי?

היי שושי, בנך בגילו אמור לישון כ-11 שעות בלילה ועוד כ 3.5 שעות בשני פרקי שינה.

תינוק בגילו נמצא בדיוק על ה"תפר" של ויתור על פרק השינה השלישי (שנת אחה"צ), שעד כה תפקידו היה לספק אנרגיה לקראת שנת הלילה הארוכה, ולכן כל עוד פרק שינה זה מופחת שנת הלילה אמורה להיות מוקדמת בין השעות 18:00-19:00 ולאחר טקס שינה רגוע וחיובי.
שינה בנויה ממחזורי שינה והעניין הוא לפתח מיומנות הירדמות עצמאית אצל התינוק כדי שיידע להיכנס למחזור שינה מחודש ובכוחות עצמו ואז זה יתפרש כשינה רציפה. בגילו ובהנחה שאוכל היטב לאורך היום (ניתן לשלב גם דייסה בארוחה שלפני השינה) ומתפתח בהתאם לעקומת טיפת חלב, אינו אמור לקום מרעב אלא רק מהרגל ולמטרת חזרה מחודשת לשינה ולכן יש לעבוד על פיתוח הירדמות עצמאית בתחילת הלילה כדי שניתן יהיה להשתמש במיומנות זו גם ביקיצות לאורך הלילה אשר אינן צורך תזונתי אלא התנהלות טבעית של מעברים בין מחזורי שינה. בנוסף, יש להמשיך ולשדר לאורך כל הלילה ועד בוא הבוקר "תפאורת לילה" כדי שיבין שכל עוד לא הגיע הבוקר וההורים נכנסים בכוחות מחודשים, עליו לחזור לשינה.

אני ממליצה לך לבנות סדר יום ברור שיקנה בטחון, יאפשר התאמה לצרכיו של התינוק, יקדיש זמנים לארוחות, למשחק ויוביל לשינה בחלונות השינה בהתאם לגילו. כשתינוק ניזון בהזנה טבעית קשה לדעת כמה אכל, אך בכל אופן יכול כבר לפתוח פערים יותר משמעותיים בלילה לעומת היום ולישון יותר שעות ברצף.

"נראה עייף ולא נרדם" יהודית, אם לתינוק בן חצי שנה.

"מגיל חודשיים וחצי אני משכיבה את דוד לישון אחרי בקבוק, הוא מצליח להרדים את עצמו וישן לילה שלם. ביום הוא בקושי נרדם, למרות שנראה שהוא מאוד עייף".

יהודית, אכן בשעות הערב ולאורך הלילה מסייע הורמון השינה "מלטונין" לכניסה לשינה עם רדת החשכה בעוד שבשעות היום מה שיכול לסייע, הוא סדר יום מובנה וקבוע עם מספר פעולות לפני חלון השינה הייעודי, שתפקידן "לאותת" על פרק השינה הקרב. מכיוון שסדר היום חוזר על עצמו, צפויה להיות התמסרות לפרק השינה. חלון שינה הוא הזמן האופטימלי ביותר להשכיב את התינוק לישון. בזמן 'חלון השינה' מופרש הורמון שגורם לנו להיות עייפים יותר וזמן ההשכבה יהיה מהיר יחסית וללא בכי. חלון השינה מופיע מספר פעמים ביום ומשתנה בהתאם לגיל הילד. תוכלי לזהות את חלון השינה של תינוקך לפי פרק הזמן שעבר מרגע התעוררות התינוק מתנומתו האחרונה. ניתן להעביר את התינוק למקום שקט ורגוע, אולי לשיר שיר מונוטוני או להשמיע צליל נעים ברקע. כל אלה יכולים להקל ולזמן את פרק השינה הבא וכדי להימנע מ"פספוס" חלון השינה.

רחלי אם לתינוקת בת 10 חודשים "בוכה לפני השינה"

"בתי מתקשה להירדם בשעת ההשכבה לשנת הלילה. היא בוכה ולוקח זמן רב להרגיע אותה. חשבתי שאולי זה בגלל שתי השיניים הקדמיות שבצבצו לאחרונה. מה עליי לעשות?"

רחלי, כל עוד הקטנטנים אינם יכולים לדבר ולהביע את עצמם ובעקבות זאת, אכן קשה לשים את האצבע על הסיבה המדויקת לבכי לפני השינה. הבכי יכול לנבוע מכאבי בקיעת שיניים נוספות אשר "חוצבות" בחניכיים וזה באמת לא נעים ויש למצוא דרך להקל על הכאב. יתכן ומדובר על צורך לבלות אתכם זמן איכות, ויתכן ומדובר על עודף גירויים או על עייפות יתר, למשל כאשר "מושכים" את השינה לשלב יותר מאוחר, כלומר: "פספוס" חלון שינה.

נסו להתחיל את טקס השינה מוקדם יותר אך וודאו כי מוקדש לה זמן מספק של בילוי משותף. תוכלו לפזר בחדרה ניחוח מרגיע (מתאים לתינוקות), להשמיע מוזיקה או שיר שקט, אמבט מפנק, וכן ארוחה עשירה יותר לפני השינה, שתעניק תחושת שובע ותסייע במוכנות לקראת השינה. כל אלה, על מנת שבתכם תגיע למיטה רגועה, שבעה ומוכנה להירדמות. היו לצדה עד שתירדם ועם הזמן תוכלו להפחית בהדרגה את נוכחותכם. יתכן וכעת נמצאת סביב תופעת: "חרדת נטישה", והיא חוששת שאם אינה רואה מולה את הוריה הם לא יתנו מענה לצרכיה. לכן, חשוב להעביר לה את התחושה שאתם נמצאים שם עבורה , גם אם לא ממש על ידה. ניתן לעשות זאת למשל בשעת משחק אחר הצהריים- לעבור ולדבר איתה מחדר אחר כדי שתבין שגם כאשר אינה רואה את ההורה, הוא נמצא וזמין עבורה.

לילה טוב!

אם יש לכן שאלות, נשמח לסייע במרכז לייעוץ תזונתי של מטרנה: 1800-32-33-33 שיחת חינם.
שעות הפעילות: ימים א-ה 8:00-20:00, יום ו וערבי חג 8:00-12:00

השארת תגובה