מתווה הכותל • הרבנות לבג"ץ: "אין לכם סמכות לדון בנושאים ערכיים-דתיים"

"בהחלטה דתית־ערכית, בתי המשפט אינם הטריבונל המתאים להכריע אם ניתן לשנות את ההלכה ולחלל את המקום הקדוש בדיוק כפי שלא היה מוצא לנכון להתערב בהחלטות דתיות במסגדים או בכנסיות"

הכותל המערבי | צילום: ויקפדיה
הכותל המערבי | צילום: ויקפדיה

הרבנים הראשיים לישראל הגישו את תשובתם לבג"ץ באשר לעתירת התנועות הרפורמיות בנוגע להפרדה ברחבת הכותל המערבי.

בניסוח עמדתה הרשמית והמפורטת של הרבנות הראשית בנושא כפי שנוסח באמצעות משרד עורכי הדין כספי נאמר, כי בסוגיות הקשורות למקומות הקדושים ומהותן פולחן דתי אין לבית המשפט כל סמכות להתערב.

במכתב ששוגר בשם הרבנים הראשיים לישראל נאמר, כי "כידוע לכל דת ישנם דינים ומנהגים שונים הנוגעים למהות הדת, למצוות הדת, ואף ביחס לדרך כיבוד התנהגות וכניסה למקומות מקודשים".

"ניתן להניח שבית המשפט הנכבד לא יתערב בסדרי פולחן אצל העדות הנוצריות השונות בכנסיית הקבר בירושלים תוך שינוי הסטטוס קוו הקיים, והוא גם יאפשר לעדה המוסלמית לקבל את החלטותיה הדתיות בדבר ביטול או אי ביטול של נוהג חליצת נעליים בפתח מסגד אל־אקצא, ומתן אפשרות לנשים מוסלמיות להתפלל במסגד לא מאחורי הגברים אלא לצד הגברים".

"בהחלטה דתית־ערכית, בתי המשפט אינם הטריבונל המתאים להכריע אם ניתן לשנות את ההלכה ולחלל את המקום הקדוש או לאפשר כפיית סממנים פולחניים חיצוניים שאינם מקובלים על רובם המוחלט של הפוסקים הדתיים, ואשר יגרמו למחלוקת, לפילוג ולהפסקת הסדר שיביא לחילול הקודש".

ובאשר לעתירה גופא מציינים הרבנים במכתבם, כי "בקשת העותרות להקצות להן חלק מהכותל אינו בגדר חובה דתית, אלא רצון דתי וכי אין בנושא כל אפליה, "משום שגם גברים אינם יכולים להתפלל עם נשים, כאשר מדובר בעניין שאינו מתאים לבירור בית המשפט".

במכתב מאשימים הרה"ר כי מדובר במאבק שנובע מחוסר תום לב, וכי "מדובר במאבק של התרסה נגד 'מיושנות' הדת ומוסדותיה וקידום מאבקים להכרה ממלכתית או מאבקים פמיניסטיים על גבו של הכותל המערבי. אין מדובר בפולחן דתי מיתמם, אלא מדובר בהפגנות במקום קדוש וביצירת פרובוקציה".

"הרבנות איננה מבקשת להקים חומת הפרדה או להדיר חלילה את רגליהם של חברי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית מהמקומות הקודשים ומהכותל המערבי, המתפללים שוטחים את כל תפילותיהם מהסידור שלהם באופן מלא, מבלי שיש מי שמתערב להם בתפילותיהם, העותרות רוצות להתפלל במעורב, הן אינן חייבות להתפלל במעורב. חופש הפולחן שלהן כלל אינו נפגע".

השארת תגובה